Toch één serviceloket voor problemen OV-chipkaart

Na tegengeluiden van reisorganisatie Connexxion eerder vandaag is er toch besloten om aan één serviceloket te werken waar reizigers kunnen aankloppen met OV-kaart problemen. Voor de zomer van volgend jaar moet daarvoor een plan van uitvoering klaar zijn.

Beeld anp

Dat hebben de vervoersbedrijven NS, Veolia, Arriva, RET, GVB, Connexxion, Syntus en HTM en de producent van de kaart TLS vandaag afgesproken. Dat gebeurde in overleg met de Consumentenbond, reizigersorganisatie Rover en de ANWB, meldde de Consumentenbond.

Connexxion
Eerder op de dag liet Connexxion nog weten dat de klachten zouden worden afgehandeld door de vervoerder waar de klacht binnenkomt. Maar Connexxion bevestigde later dat naar één loket wordt gestreefd.

De Consumentenbond, Rover en ANWB voerden campagne omdat reizigers zich vaak van het kastje naar de muur gestuurd voelen. De drie organisaties overhandigden vandaag de petitie Stop de OV-Chaos, die door bijna 37 duizend mensen is ondertekend.

Geld terug
Volgens de organisaties is het erg lastig om geld terug te krijgen als mensen bijvoorbeeld fout hebben in- en uitgecheckt en met verschillende vervoerders hebben gereisd. Ze willen dat er één loket komt en kregen dinsdag steun van de Tweede Kamer.

Directeur Bart Combée van de Consumentenbond zegt dat het goed is dat nu aan een gezamenlijke oplossing wordt gewerkt. 'Of dat ook daadwerkelijk doortastend wordt uitgevoerd, houden we natuurlijk nauwlettend in de gaten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden