TNT-topman levert Porsche in wegens CO2-uitstoot

Voor wie het nog niet wist: de topman van het post- en vervoersbedrijf TNT heeft zijn splinternieuwe Porsche alweer moeten verkopen....

Echt leuk kan bestuursvoorzitter Peter Bakker het nog altijd niet vinden. ‘Het was een jongensdroom’, aldus Bakker afgelopen week tijdens een persdiner in Londen. ‘Ik ben de sportauto met mijn zoontje gaan ophalen bij de fabriek in Duitsland. Fantastisch.’ Voor de fijnproever: het betrof een Porsche Cayman S. ‘Maar de CO2-uitstoot van zo’n auto is behoorlijk fors. Dat had ik natuurlijk voor 100 euro kunnen afkopen via een compensatieprogramma, maar ik had toch het gevoel dat ik hier dan niet geloofwaardig was geweest.’

Hij doelt op de presentatie van ‘Planet Me’, een ambitieus programma waarmee TNT zijn CO2-uitstoot – inclusief die van zijn 159 duizend werknemers in 64 landen – radicaal wil proberen te verminderen.

Zakelijk rijdt Bakker daarom in een hybride Lexus, en thuis is het plekje van de Porsche ingenomen door een Toyota Prius.

Steeds meer bedrijven maken zich, al dan niet onder externe pressie, druk over hun CO2-uitstoot. Transport is relevant in de strijd tegen klimaatverandering: de sector is goed voor 18 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. In de EU is het aandeel 29 procent.

‘Als een van de grootste spelers in de wereld hebben wij daarom een extra verantwoordelijkheid’, aldus Bakker, wiens bedrijf alleen al 17 duizend vrachtwagens telt. ‘En steeds meer grote klanten zoals Nokia verlangen een inspanning van ons op dit gebied.’

Emissieloos
TNT zegt te streven naar de status van emissieloos bedrijf, hoewel dat, erkent Bakker, voorlopig een onmogelijkheid is. Vorig jaar nam de uitstoot van het bedrijf met 15 procent toe tot 826 kiloton CO2. Dit jaar zal de groei nog groter zijn.

Vooral de bijna vijftig vliegtuigen van TNT bezorgen hem ‘hoofdpijn’, aldus Bakker. Die zijn goed voor ruim de helft van de uitstoot. Het bedrijf kocht recent twee Boeing 747’s, ofwel twee ‘CO2-vulkanen’: alleen deze voegen al 110 kiloton toe aan het totaal van het bedrijf.

Bij gebrek aan baanbrekende luchtvaarttechnologie stort TNT zich daarom op de andere helft van de uitstoot. Het project (www.tntplanetme.com) voorziet in talloze initiatieven. Zo moeten gebouwen, te beginnen met het nieuwe hoofdkantoor nabij Schiphol, op termijn gaan voorzien in hun eigen energiebehoefte, aldus Flip Verwaaijen, directeur van de vastgoedtak van TNT.

Het mes snijdt aan twee kanten: het bedrijf verwacht dat de meeste groene plannen ook rendabel zijn, en niet alleen imagowinst opleveren, hoewel TNT op milieugebied al een voorsprong heeft op concurrenten als UPS en Deutsche Post/DHL.

Zo koopt TNT tientallen systemen voor videoconferenties, die de rekening voor zakelijke vliegreizen (jaarlijks 16 miljoen euro) met 20 procent moeten verminderen. Of neem de vijftig elektrische vrachtwagen die TNT heeft besteld. Meer was niet mogelijk omdat de Engelse fabrikant de vraag niet aankan. De auto’s zijn tweemaal zo duur als een gewone truck.

Maar het onderhoud is gering vanwege het gebrek aan bewegende delen en de stroomrekening bedraagt slechts een fractie van het oorspronkelijke dieselverbruik. De voertuigen lonen zeker in steden als Londen, waar de tol op vrachtvervoer steeds hoger wordt om de luchtvervuiling terug te dringen.

Het opvallendste deel van het TNT-plan is dat het bedrijf zich actief gaat bemoeien met de levens van zijn enorme aantal werknemers. Want die veroorzaken met hun gezinnen nog meer uitstoot dan het bedrijf.

Proefprojecten
De komende maanden gebruikt de firma voor tal van proefprojecten. Zo krijgen driehonderd Portugese TNT’ers bezoek aan huis van adviseurs, die – na vijf bezoeken per gezin – gratis tips geven over het terugdringen van het energieverbruik. ‘Uiteraard hebben we ze om toestemming gevraagd’, zegt de Portugese manager van het project. ‘Niemand had bezwaar.’

Het bedrijf studeert nog op een manier om het personeel te voorzien van spaarlampen. Door zijn omvang heeft TNT een enorme inkoopkracht zodat kortingen lonken. Niet uitgesloten wordt dat werknemers een gratis doos lampen krijgen. In Nederland, waar TNT aan een omvangrijke ontslagronde werkt, zal dat gebaar mogelijk niet bij iedereen goed vallen.

De leaseregeling van het TNT-personeel werd al versoberd. Alleen auto’s uit de energiecategorie A, B of C zijn toegestaan. Degenen die kiezen voor een voertuig met de laagste uitstoot, krijgen een beloning van 3.000 euro.

‘Ik had een Renault Espace, maar die mocht ik niet opnieuw leasen’, zegt een manager. ‘Ook mijn zoontje was daarmee niet zo blij. Maar nadat ik het hem had uitgelegd, kon hij ermee leven.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden