Tips

Leonce & Lena

door Maladype Theatre Boedapest. Zeer bijzondere versie van Georg Buchners romantische en satirische komedie over een prins en prinses die in opstand komen tegen hun gearrangeerde huwelijk en de kleinburgerlijkheid. Regisseur Zoltán Balázs maakte van elke scène vier versies, verwijzend naar films, popmuziek en games. Het publiek kiest de leukste.


Frascati Amsterdam, 6 t/m 8 juni.


Nya

door Ballet National Algèrien Met tien jongens van de straat richtte de Franse choreograaf Abou Lagraa het eerste eigentijdse dansgezelschap van Algerije op. Compagnie La Baraka excelleert nu in een soepele mix van moderne dans, hiphop, capoeira en acrobatiek. Voor zijn debuutprogramma Nya koos Lagraa muziek die de Frans-Algerijnse samenwerking voor dit project onderstreept: want wat is er Franser dan de Boléro van Ravel en Algerijnser dan de liederen van Houria Aïchi?


Stadsschouwburg Amsterdam 8 en 9 juni.


ONJEGIN

Voor iemand die verslingerd is aan opera, dirigeert Mariss Jansons verbazingwekkend weinig opera. Bij zijn laatste optreden in Het Muziektheater, vijf jaar geleden, joeg hij een zinderende Lady Macbeth van Mtsensk door de zaal. Na die triomf met Sjostakovitsj moest de Let in 2009 Bizets Carmen laten schieten. Nu keert hij terug met Jevgeni Onjegin, het liefdesdrama dat Tsjaikovski optrok rond Poesjkins roman. Half april zwaaide Jansons zich in München met een concertante versie warm. De jubel die overwaaide, loog er niet om: gloeiend, laaiend, allesverterend. Aanstormend regisseur Stefan Herheim maakt met Onjegin zijn Nederlandse debuut.


Oosterpark, 20.00 uur, 23 juni.


Une flûte enchantée

Op een enkele jeugdzonde na vallen de opera-avonturen van Peter Brook (86) te tellen op de vingers van een hand. Ooit onderwierp de meester van 'de lege ruimte' Bizets Carmen aan een spraakmakende bewerking. Nu richt hij zijn vizier op Die Zauberflöte. In de bijrollen van Mozarts vrijmetselaarsopera ging het mes, de instrumentale bezetting verschrompelde tot één piano. Wat resteert, is een ingetogen ode aan de liefde, onder de Franse titel Une flûte enchantée. Aan The Times verklapte Peter Brook: 'Nu de wereld zich verslikt in woede, wraak en wanhoop, lijkt de Toverfluit mij een passend tegenwicht.'


Muziekgebouw aan 't IJ, 9 juni, 20.15 uur. (uitverkocht)


USPUD

Binnen het toch al merkwaardige oeuvre van Erik Satie bezet Uspud een uitzonderingspositie. De Franse componist heeft zijn 'christelijke ballet in drie aktes' opgetuigd met heiligen, martelaren, demonen en Christus aan het kruis. 'Onuitvoerbaar', luidde de rotsvaste overtuiging van Reinbert de Leeuw, de pianist die Satie in de jaren zeventig in Nederland lanceerde. Maar zie: de techniek brengt uitkomst. Videokunstenaar Arjen Klerkx ontwierp licht en beeld bij Saties krankzinnige onderneming. Zodat Reinbert de Leeuw tientallen jaren na de Gnossiennes en Gymnopédies eindelijk zijn tanden kan zetten in Uspud.


Muziekgebouw aan 't IJ, 13 juni, 20.15 uur.


De Russen

door Toneelgroep Amsterdam. Ivanov en Platonov zijn twee jeugdwerken van Anton Tsjechov, die door de Vlaamse auteur Tom Lanoye zijn samengevoegd en bewerkt tot een zwarte komedie voor nu: De Russen! Regisseur Ivo van Hove presenteert daarmee een portret van een groep mensen die vanuit een ongeleid gevoel van gemis en verlies brokken maakt. De achttien personages maken elkaar het leven zuur in een enerverende marathonvoorstelling met nagenoeg het hele ensemble van Toneelgroep Amsterdam.


Stadsschouwburg, 16 t/m 25 juni.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden