Time: 'jij' bent de persoon van het jaar

'Jij' bent tot persoon van het jaar 2006 gekozen door het Amerikaanse weekblad Time dat maandag in de schappen ligt....

ANP

Volgens het blad ,,is een gemeenschap en samenwerking ontstaan op een schaal die de mensheid nog nooit eerder heeft gekend'' door zaken zoals de online encyclopedie Wikipedia en online sociale netwerken zoals YouTube en MySpace. Er is sprake van een ,,enorm sociaal experiment''.

,,Voor het grijpen van de teugels van de mondiale media, voor het oprichten en vorm geven aan de nieuwe digitale democratie, voor al het gratis werk en het verslaan van de professionals op hun eigen terrein ben jij Time persoon van het jaar'', schrijft het weekblad.

Met de benoeming van een collectief in plaats van een individu wordt ook uitdrukking gegeven aan de wijze waarop internet door onder meer blogs, video's en foto's de machtsbalans binnen de media wijzigt. Het is een drijvende kracht in de moderne wereld geworden.

Time wil met de 'persoon van het jaar' niet noodzakelijk iemand eren, maar de persoon of personen benoemen die het nieuws en het leven het afgelopen jaar het meest hebben beïnvloed. Andere kandidaten om de titel dit jaar te winnen waren de Chinese president Hu Jintao, de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-il en de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad.

Vorig jaar deelden het echtpaar Bill en Melinda Gates en U2-zanger Bono de titel. De Amerikaanse president George Bush was de persoon van het jaar in 2004. Time geeft de onderscheiding al sinds 1927 weg. Controversiële winnaars waren Adolf Hitler in 1938 en de Iraanse revolutionaire leider ayatollah Ruhollah Khomeini in 1979.

'Jij' bent tot persoon van het jaar 2006 gekozen door het Amerikaanse weekblad Time dat maandag in de schappen ligt. Met de keuze wil het magazine alle internetgebruikers onderscheiden omdat zij het 'informatietijdperk herscheppen'. (AP) Beeld AP
'Jij' bent tot persoon van het jaar 2006 gekozen door het Amerikaanse weekblad Time dat maandag in de schappen ligt. Met de keuze wil het magazine alle internetgebruikers onderscheiden omdat zij het 'informatietijdperk herscheppen'. (AP)Beeld AP

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden