Tijdschriften

Groen is hip, schreef tijdschriftenfabriek Sanoma onlangs nog in een blad voor externe relaties. En daar kunnen ze het weten....

Hoe hip groen is, blijkt ook uit het verschijnen, dezer dagen, van de nieuwe glossy Green.2. Uitgever is Yves Gijrath, van onder meer Miljonair en Jackie. ‘Milieu wordt glamoureus’, is zijn overtuiging, en daar hoort een vlotte no-nonsenseglossy bij. In het vakblad Adformatie schetste de uitgever de contouren: ‘Denk aan Georgina Verbaan in een ecokatoentje, met een amaryllis tussen haar gladgeschoren benen, zoals de verkoopbrochure laat zien. Een interview met Wendy van Dijk, geportretteerd op een smeltende ijsschots, die zegt: ‘Ik ben niet groen, maar ik wil het wel zijn’.’

Milieuclub
Heel anders, maar toch verrassend, is De kleine aarde, het ook in de kiosk verkrijgbare kwartaalblad van de gelijknamige milieuclub uit Boxtel. Het ooit wat stoffige imago is opgefrist: het 82 pagina’s tellende fullcolourblad loopt over van de praktische verhalen én een verrassende hoeveelheid advertenties uit het circuit van Triodosbank en milieuvriendelijke ‘natuurverven’. Het ‘klimaatneutrale’ kringlooppapier waarop het blad is gedrukt, ademt nog licht de geur van antroposofen en reformwinkels, waar de onbevangen buitenstaander maar net tegen moet kunnen. Ook moet de realiteitszin hier en daar wijken voor ongebreidelde dagdromerij, met constateringen als ‘Wanneer zes miljoen gezinnen hun tv’s en dergelijke niet meer op standby laten staan, kan Borssele zo goed als dicht.’ Maar over het geheel genomen blijft het blad prettig dicht bij huis, in het lentenummer rond het thema Kind & natuur.

Onvermoeibaar
‘Intelligente optimisten’ lezen het handzame opiniemaandblad Ode, een inmiddels tot internationale proportie uitgeroeid initiatief van oud-NRC-journalist Jurriaan Kamp. Daarin een degelijke portie vindingrijkheid en, inderdaad, onvermoeibaar optimisme, ook op het gebied van ‘groen leven’. Daarnaast moet de geïnteresseerde lezer wel kunnen leven met artikelen over spiritualisme (‘Verzoening hoeft geen vergeving in te houden, maar wel respect voor voormalige tegenstanders’), gezondheid (‘De voordelen van yoga’) en zaken (‘Compassievol kapitalisme’).

Fris
Maar de meest geslaagde combinatie van fris en feestelijk blijft vooralsnog Goodies, een glossy die het hedendaagse ‘praktisch idealisme’ nog het meest weet te vatten in inhoud en uitstraling. Goodies, een combinatie van tijdschrift, website en de eerste paar maanden een gelijknamig tv-programma op RTL4, werd bedacht en gemaakt door de Rotterdamse ondernemer Fons Burger. ‘Inspiratie voor een (h)eerlijk leven’, luidt de boventitel van Goodies. De witte jurken uit een modereportage zijn gemaakt van ‘verantwoord slow cotton’, hennep, papier, soja of bamboe. Auto-adverteerders zijn er welkom: Daihatsu mag zich er moeiteloos profileren met de ‘zuinige’ Sirion 2.

Fris
In het eerste nummer (november 2006) schreef Burger: ‘Wij geven niet het goede voorbeeld. Wij zijn geen dominees die vertellen hoe u moet leven. We delen geen keurmerken uit over wat wel of niet deugt.’ En dat is precies wat Goodies zo verteerbaar maakt voor een brede groep lezers.

Fris
Jean-Pierre Geelen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden