Tijdschriften stuwen winst WPG omhoog

Tijdschriften als Vrij Nederland, Opzij, Psychologie Magazine en J/M hebben de winst van WPG Uitgevers vorig jaar flink verhoogd. In vergelijking tot 2002 steeg het nettoresultaat met 13 procent tot 2,3 miljoen euro....

Het bedrijfsresultaat kwam een kwart hoger uit op 3,9 miljoen euro. Daarentegen daalde de omzet met ruim 2 procent naar 107 miljoen euro. Dat kwam onder meer door de licht dalende advertentie-inkomsten en minder omzet uit de educatieve activiteiten.

Zo leden de Zwijsen-uitgeverijen onder scholen en huishoudens die hun hand op de knip hielden. Voor beide kunstboekuitgeverijen BIS en Ludion verliep het jaar 'teleurstellend', stelde WPG.

De tijdschriftentak heeft echter een prima jaar achter de rug, waarbij alle bladen aan de winst bijdroegen. Ook de boekenuitgeverijen voor kinderen en volwassenen zagen hun omzet toenemen. Bij de Arbeiderspers, Archipel en Balans was zelfs sprake van 'een voortreffelijk jaar'.

De oprichting van Vrij Nederland vormde in 1940 het begin van wat eind 1971 zou leiden tot de vorming van WPG Uitgevers, dat zowel op de tijdschriften- als op de boekenmarkt actief is.

Voor 2004 verwacht WPG 'hernieuwde omzetgroei en een verdere verbetering van de winst'. Directeur Pieter de Jong gaat ervan uit dat de omzet in de markt voor het basisonderwijs weer aantrekt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden