Tijdschriften storten zich op de iPad

AMSTERDAM - Terwijl de oplagen voor de papieren edities lager worden, vestigen uitgevers van tijdschriften hun hoop op de iPad. Tijdens een bijeenkomst op de Nationale Uitgeefdag, vrijdag in Rotterdam, gaven pionierende uitgevers en hoofdredacteuren uitleg over tijdschriften op Apple's elektronische speeltje. Ze zijn enthousiast, maar ook onzeker over de toekomst.

null Beeld

Bright, Veronica Magazine en autotijdschrift Carros bijvoorbeeld hebben verschillende strategieën. Velen zitten nog in een experimentele fase. De app van het design- en technologietijdschrift Bright is bijna klaar, maar hoofdredacteur Erwin van der Zande weet nog niet wat het verdienmodel van de toepassing zal zijn.

Waar sommige uitgevers kiezen voor een gratis applicatie, zoals nu.nl, moet elders worden betaald. Daarnaast zijn er tussenvormen. Van der Zande verwacht dat voor een gedeelte van de Bright-applicatie enkele euro's betaald moet worden. Bij Veronica Magazine zijn de programmagegevens gratis, maar moet voor het magazine door niet-abonnees worden betaald. Elsevier vraagt voor een digitaal tijdschrift bijna 4 euro.

Einde van het jaar
Sommige uitgevers kiezen ervoor een tijdschrift één op één over te zetten op iPad, zoals bij Elsevier. Volgens Van der Zande wordt de Bright-toepassing meer multimediaal, tot een 90 minuten durende documentaire aan toe. De applicatie moet voor het einde van het jaar in de Apple-winkel liggen.

Vooralsnog blijft het gedrukte tijdschrift belangrijker dan de iPad-applicaties. 'Veronica Magazine moet naast de iPad op de koffietafel liggen', zegt Peter Contant, hoofdredacteur van het televisietijdschrift. 'Print blijft altijd het vertrekpunt.' Volgens hoofdredacteur Van der Zande van Bright genereren de applicatie en website duizenden bezoekers, maar het fysieke tijdschrift blijft nog steeds erg belangrijk.

40.000 keer
De applicatie van nu.nl is ongeveer vijftigduizend keer gedownload. Autoweek trekt zevenduizend (betalende) lezers. De Veronica Magazine-applicatie is veertigduizend keer gedownload. De helft van de gebruikers bezoekt ook de betaalde inhoud. Naar schatting zijn in Nederland honderdduizend iPads verkocht.

Overigens is het ontwikkelen van een applicatie niet heel kostbaar. Een tijdschrift kan voor vijftien tot twintigduizend euro een applicatie laten maken. Carros is al uit de kosten, zegt Frank Kloppert, directeur van Pelican Magazines Hearst. 'Het standpunt van uitgevers is om overal aan mee te doen, ook aan de iPad. Dan missen we in ieder geval niet de boot.' Carros verschijnt als tijdschrift, als iPad-applicatie, videokanaal, website en op Facebook en Twitter.

Consumenten hebben volgens Kloppert een grote bereidheid om applicaties te downloaden. 'Bij aanschaf is een iPad nog helemaal leeg. Deze moet gevuld worden. De lezer is bereid daarvoor te betalen.'

Volgens Kloppert is er weinig te zeggen over de toekomst van de tablets. 'Het heeft nu nog een hoog gadgetgehalte. De vraag is of het aantrekkelijk blijft. Je kunt de iPad niet in de tuin of in bad gebruiken. Bovendien is het een zwaar ding, dus lang kun je hem niet vasthouden.' Eline Deijs van de Weekbladpers, uitgever van Vrij Nederland en Psychologie Magazine: 'We verwachten dat consumenten eindelijk weer gaan betalen voor content, iets dat op internet niet is gelukt.' De uitgever start met een hoge prijs voor de applicaties en uitgaven, om daarna goedkoper te worden.

Vanaf januari tellen de uitgaven op de iPad ook mee in de oplagecijfers. Dat is goed nieuws voor uitgevers en adverteerders, omdat dan is te meten hoeveel bereik een applicatie heeft.
De iPad biedt ook mogelijkheden voor een beginnende titel om snel op de markt te komen. Reistijdschrift TRVL is sinds kort verkrijgbaar en verschijnt alleen op de tablet van Apple.

Frank Kloppert ziet meer mogelijkheden voor de iPad, die in print niet te realiseren zijn. Zo wil hij een Engelstalige applicatie uitbrengen van Carros.

'Een nieuw tijdschrift lanceren in de Verenigde Staten is nagenoeg onmogelijk vanwege de distributie.' Met een applicatie in de online winkel van Apple is het wel mogelijk om een nieuwe afzetmarkt te bedienen.

Uiteindelijk zal de iPad invloed hebben op de gedrukte tijdschriften, verwacht Kloppert. 'Maar hoe, dat is voor iedereen een verrassing.'

Tablet-computers
Er komen steeds meer tablets van andere fabrikanten op de markt. Toch lijkt het voor uitgevers niet riskant om hun pijlen te richten op de iPad van Apple.

Het marktaandeel van de iPad is nu ongeveer 80 tot 90 procent. Verwacht wordt dat dit door de komst van andere tablets, van Samsung, Blackberry en Toshiba bijvoorbeeld, binnen 3 jaar nog 40 procent is. De apparaten werken met andere besturingssystemen dan Apple's iOS, zoals Android, maar applicaties kunnen zonder grote wijzigingen ook op de andere tablets draaien.

Op mobiele telefoons zijn applicaties voor iPhones nog steeds veel populairder dan toepassingen voor Android. De iPad-applicaties zullen nog geruime tijd populairder blijven.

Artikel aangepast na reactie Erwin van der Zande, hoofdredacteur Bright en een reactie van Veronica Magazine.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden