Tijdschrift Furore voorziet in onvermoede behoefte

Furore, dat spot met alle bladwetten, voorziet in een behoefte waarvan u nog niet weet dat u die heeft.

In de 22ste editie van het wel zeer onregelmatig verschijnende tijdschrift Furore staat een rubriek die 'Een deur moet open of dicht zijn' heet. Ook wordt ruim aandacht besteed aan een kruispunt in Los Angeles en aan de tunnel waar Laurel & Hardy hun film Another Fine Mess opnamen.

Furore is een ontregelend tijdschrift, en een tikje onbegrijpelijk bovendien. Met alle bladwetten wordt gespot. Dat begint al met de frequentie. Tussen nummer 21 en 22 zit ruim vier jaar. Toch opent de rubriek 'De postman belt altijd 2x' met een brief waarin Pieter Boddaert uit Leiden de redactie complimenteert met het 21ste nummer, 'een hoogtepunt in de reeks'.

Hij heeft zijn oude Furores erbij gepakt 'en die bewezen nog eens: juist omdat u de actualiteit compleet negeert, blijven ook de zeer oude nummers heerlijk leesbaar'. Voor haar vader van 93 jaar doet Mieke Scheffer uit Amsterdam een bestelling. 'Ik vind het ontzettend leuk dat hij de Furore 21 nog kan meemaken.' Misschien zijn de namen verzonnen, misschien ook niet, dat maakt hier niets uit.

Furore (sedert 1975) wordt gemaakt door grafisch ontwerper Piet Schreuders (1951), een oude rot in het vak die jarenlang werkte bij de VPRO en bekend werd als uitgever/ontwerper van De Poezenkrant. Hij is Beatle-fan, dat ook. Het album Revolver wordt in het laatste nummer, terecht natuurlijk, beloond met tien pagina's. De twee stukken over het hoesontwerp zijn in het Engels en de hoesfoto's van Klaus Voormann krijgen alle ruimte.

Vintage Piet Schreuders zijn de foto's van een willekeurig kruispunt in Californië. Actuele foto's van bijvoorbeeld een elektriciteitsmast worden tot in de kleinste details vergeleken met foto's uit 1978. De conclusie, over die mast: 'Er is in bijna veertig jaar nauwelijks iets veranderd; er is alleen één telefoon- of televisiekabel bijgekomen.'

En dan moet het hoogtepunt nog komen: een beknopt overzicht van de 22 afleveringen uit het eerste seizoen van de onvergetelijke jarenzeventigserie Charlie's Angels. Aflevering 5 heette Target: Angels. De inhoud: 'The Angels seem to be on a hitman's hitlist, but it's Charlie he's really after.'

Daarmee zijn we tot de kern doorgedrongen. Furore voorziet in een behoefte; eentje waarvan je nooit het vermoeden had dat die bestond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden