Tijdloze film noir

In welk tijdperk Body Heat zich afspeelt, wordt nooit helemaal duidelijk. De debuterende regisseur Lawrence Kasdan - die de afgelopen twintig jaar weinig interessants meer regisseerde, maar zijn sporen reeds ruimschoots had verdiend als scenarioschrijver (Raiders of the Lost Ark, Star Wars) - heeft zijn best gedaan om dat in het midden te laten. De film speelt zich af in een dorpje in de buurt van Miami, waar nieuwe architectuur ontbreekt. Gebruiksvoorwerpen en auto's blijven buiten beeld. Zo lukt het Kasdan zijn film noir een tijdloze glans te geven.


De stijl van Body Heat, waarin Kathleen Turner schittert als femme fatale, lijkt afwisselend te verwijzen naar moderne reclamefilms en broeierige klassiekers als Double Indemnity (Billy Wilder, 1944) en The Postman Always Rings Twice (Tay Garnett, 1946). Turner haalt advocaat William Hurt over haar man te doden en geeft hem het idee dat hij de moordplannen zelf bedenkt. Kasdan slaagt erin de kijker vele malen op het verkeerde been te zetten. Met een bijrol voor een jonge Mickey Rourke, die hier voor het eerst in zijn carrière een belangrijke rol speelde.


Body Heat (Lawrence Kasdan, 1981) BBC 1, 00.45-02.35 uur.


Gran Torino

(Clint Eastwood, 2008) Toen de eerste berichten over Clint Eastwoods Gran Torino in de Amerikaanse media verschenen, inclusief een niet geheel correcte en nogal simpele samenvatting van het script (hoofdpersonage neemt wraak nadat zijn auto is gestolen), ontstond op internet een juichstemming onder fans. Zou hun idool nog eenmaal terugkeren als zijn alter ego Dirty Harry, de politieagent die in de jaren zeventig op het filmdoek alle wetten aan zijn laars lapte en met zijn Magnum de straten van San Francisco vrijmaakte van 'punks'? Eastwood drukte de geruchten over een vervolg de kop in tijdens het filmfestival van Cannes. 'Over sommige zaken moet je realistisch zijn. Dirty Harry zou op mijn leeftijd niet meer voor de politie werken.'


Toch is Walt Kowalski, de gepensioneerde Koreaveteraan uit Gran Torino, meer dan slechts een verre neef van de harde jongens die de politiethrillers bevolken. Kowalski is een gefrustreerde man die alleen woont met zijn hond, elke dag zijn tuin maait en op zijn veranda een blikje bier leegdrinkt, terwijl hij zich ergert aan de nieuwkomers die zijn verloederde buurt hebben overgenomen. Het soort man dat een Aziatische bende van zijn erf jaagt met een Eastwoodiaanse fluistergrom: 'Ik schiet een gat in je gezicht, dan ga ik weer naar binnen en slaap ik als een baby...' Het is Eastwood zelf die met zijn hoofdrol alle elementen van zijn film in balans houdt. Wat moet het heerlijk zijn zo'n gelaagd, in essentie goed mens te spelen en tegelijkertijd zoveel vuige taal te kunnen spuien.


Veronica, 20.30-22.45 uur.


The Sound of Music

(Robert Wise, 1965) Je kunt er de klok op gelijk zetten: hoe kouder en donkerder het buiten wordt, des te groter de kans dat deze onverwoestbare musicalklassieker op televisie verschijnt. Novice Julie Andrews valt voor de charmes van de man van wie ze de kinderen verzorgt. Voor religieus advies gaat ze naar moeder-overste, maar die brengt haar juist op het slechte pad. Een paar jaar geleden leverde de eindeloos herhaalde film zowaar aardig nieuws op: de Oostenrijkse familie Von Trapp die model stond voor het gezin uit de tranentrekker van regisseur Robert Wise, bleek in de Tweede Wereldoorlog in Warmond ondergedoken te hebben gezeten. Die onromantische realiteit staat in schril contrast met de musical: ondanks de aanwezigheid van de nazi's is het vooral een blije boel. Do-re-mi!


RTL 8, 20.30-00.10 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden