Tijdens tv-kijken wordt volop gepraat, gebeld, gestreken en gevreeën

Samen met de partner, beiden gekleed in joggingpak, op de bank met een zak chips op schoot. Dat is de wijze waarop de gemiddelde Nederlander voor de televisie zit, over beter gezegd hangt....

Deze en andere conclusies trekken telecombedrijf KPN (die zich ook op de tv-markt wil gaan richten) en onderzoeksbureau TNS NIPO uit de enquête Voor de buis in Nederland, die door 37 duizend respondenten is ingevuld. In het hoofdkantoor van KPN in Voorburg maakt televisiepresentatrice Hadassah de Boer de resultaten wereldkundig.

Voor deze bijeenkomst hebben KPN-medewerkers ogenschijnlijk de zolder afgestruind, een rommelmarkt aan oude fauteuils (ook met bloemetjesmotief) siert de presentatieruimte. Daarnaast wordt getrakteerd op oranje gebakjes, koffie en kaasblokjes. ‘Voel je lekker thuis’, is dan ook het motto deze middag.

Hette Spoelstra van TNS NIPO kan niet vaak genoeg benadrukken dat televisiekijken ‘een sociale’ aangelegenheid is, want meer dan de helft van de televisiekijkers onderneemt die activiteit samen. Hij psychologiseert verder. ‘Degene die alleen kijkt, heeft waarschijnlijk geen partner.’ Pubers en studenten trekken zich op hun kamer terug om tv te kijken.

En bij sociale aangelegenheden, horen ook rolverdelingen. Zo ook bij televisiekijken, bijna 70 procent van de mannen is de baas over de afstandsbediening, het ding dat volgens het onderzoek ook wel ‘flipper’ of ‘heilige totempaal’ wordt genoemd. Vrouwen claimen daarentegen weer een betere zetel, zij liggen veelal languit op de bank met de voeten over de zittende man heengeslagen.

Volgens de onderzoekers kijkt 90 procent van de Nederlanders dagelijks televisie. Dat komt volgens Spoelstra overeen met eerder onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) dat meldt dat Nederlanders gemiddeld twaalf uur per week televisiekijken. ‘Naast eten, slapen en werken is televisiekijken een belangrijke bezigheid.’

Bij een kwart van de huishoudens staat de televisie aan tijdens het avondeten, 12 procent eet met het bord op schoot voor de buis. Anderen houden het alleen bij chips en kaas. Koffie en thee is verreweg de favoriete drank tijdens het televisiekijken. Daarnaast drinken mannen vooral bier, en vrouwen een glas water.

Kinderen kunnen het allemaal tergelijk: sms-en, msn-en, huiswerk maken en televisie kijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.