Reportage

Tijdens het zoomen valt het plots op: rimpels. Cosmetisch artsen doen nu goede zaken

Cosmetisch arts David Mosmuller laat een klant het resultaat van de behandeling zien.
 Beeld Rebecca Fertinel
Cosmetisch arts David Mosmuller laat een klant het resultaat van de behandeling zien.Beeld Rebecca Fertinel

Cosmetisch artsen zien tijdens de lockdown de klanten toestromen. Starend naar je eigen gezicht tijdens een zoomvergadering is een confrontatie met rimpelvorming en hangende mondhoeken. Een ochtend in de behandelkamer van cosmetisch arts David Mosmuller.

Haar spiegelgladde voorhoofd verraadt geenszins dat Serena (61) aankomende woensdag al in aanmerking komt voor een vaccin. Toch ligt de Amerikaanse expat in de behandelstoel van dokter David Mosmuller hardop te fantaseren over een vergaande facelift. De aanleiding: door het videobellen is het haar opgevallen dat haar mondhoeken hangen. En dan die káák. ‘Steeds als ik afdwaal naar mijn eigen scherm denk ik: gosh, zie ik er echt zo uitgewrongen uit?’

Ze is niet de enige die dezer dagen bij een cosmetisch arts aanklopt. Mosmuller draaide dit coronajaar een recordomzet, en dat terwijl hij tijdens de eerste lockdown zes weken lang dicht was. Zijn zes klinieken zetten ruim 34 procent meer om, in plaats van de gebruikelijke groei van 16 procent. ‘Na de eerste lockdown was er een enorme piek. We dachten dat het een inhaaleffect was, zoals bij de kapper, maar het is druk gebleven.’ Met name klachten over ‘beweegrimpels’ zoals die bij de mondhoeken en ogen namen toe.

Confrontatie met imperfectie

De arts, type grijzende slapen en prodentlach, kan het zich goed voorstellen: tijdens videovergaderingen merkt ook hij dat hij meer naar zichzelf kijkt dan zijn gesprekspartners. ‘Daardoor word je niet alleen meer geconfronteerd met jezelf, maar vooral ook met je pratende zelf. Dan vallen andere dingen op aan je mimiek.’ Volgens Amerikaanse en Britse media als de BBC en New York Times zou er zelfs sprake zijn van een heuse zoom boom in de cosmetische industrie.

Omdat in Nederland elke basisarts mag bijklussen met botoxbehandelingen, ontbreken landelijke cijfers van het aantal ingrepen over 2020. De laatste schatting dateert uit 2018, toen het Erasmus MC berekende dat er jaarlijks 400 duizend cosmetische ingrepen worden gedaan. Toch durft Catharina Meijer, de voorzitter van beroepsvereniging NVCG, te stellen dat in Nederland ook sprake is van een zoom-effect. ‘Als ik alleen al naar mijn eigen Dermaclinics kijk, zie ik dat er een toename is van 39 procent voor botox en 33 procent voor fillers. Terwijl we doorgaans elk jaar groeien met 10 procent.’

Een belangrijk aspect aan het beeldbellen is dat het ons confronteert met beelden van onszelf die imperfect zijn, zegt hoogleraar psychologie Liesbeth Woertman. ‘Veel mensen kennen hun verschillende gezichten niet. We kennen ons spiegelgezicht als we lippenstift op doen of ons haar controleren, maar dat is een sociaal wenselijk beeld. Tijdens het videobellen zitten we ons te ergeren en ons te vervelen. Die gezichten kennen we niet van onszelf.’

Overigens denkt de hoogleraar, die gespecialiseerd is in lichaamsbeelden, niet dat alle thuiswerkers in gelijke mate lijden onder het beeldbellen. Mensen die al lekker in hun vel zitten, zullen er misschien juist van genieten dat er minder druk is om hun ‘tada-gezicht’ op te zetten. ‘Maar er is ook een groep die al hyperbewust was over het uiterlijk. Die schrikt van wat er te zien is op de webcam.’

Coronakilo’s

Zo ook Mirjam die het behoorlijk confronterend vindt om de hele dag te kijken ‘naar haar eigen kop’. ‘Als ik met mensen praat, zie ik normaal mezelf niet. Nu wel, en dat ook nog eens van onderaf.’ Daardoor viel haar ineens op dat de coronakilo’s zijn gaan samenscholen in haar hals. ‘Als je het eenmaal hebt gezien, zie je het’, zegt ze cruyffiaans terwijl Mosmuller de filler in haar bovenlip masseert. Ze probeert het op te lossen door met haar gezicht op haar handen te leunen en haar iPad op een stapel boeken te zetten, maar het informatiefoldertje over de halscorrectie heeft ze voor de zekerheid vast in haar tas gestopt.

Cosmetisch arts David Mosmuller dient botox toe.  Beeld Rebecca Fertinel
Cosmetisch arts David Mosmuller dient botox toe.Beeld Rebecca Fertinel

Hoewel de onfortuinlijke videovergaderingen regelmatig aan de orde komen in Mosmullers behandelkamer lijkt het nooit de enige reden om in zijn stoel te gaan zitten. De fysiotherapeut, journalist, jeugdzorgmedewerker en ex-marinier die vandaag bij hem ‘een botoxje pakken’, waren al klant of overwogen al langer een behandeling. Omdat ze ‘er niet zo uit willen zien als mijn moeder’, hun ‘huid achterblijft bij hoe ik me voel’ of ‘omdat mijn vriend toch ook een crème smeert van 350 euro’.

Catharina Meijer van de branchevereniging denkt dan ook dat de zoom boom een versnelling is van een trend die al gaande was. ‘We weten dat cliënten gemiddeld één of twee jaar overwegen een ingreep te doen voordat ze de stap zetten. Er is altijd iets dat ze triggert. Zoomen kan zo’n trigger zijn.’

Verschuilen achter mondkapje

Nog zo’n prikkel is volgens Mosmuller dat het geld nu niet kan worden gespendeerd aan horeca en vakanties. Daarnaast is door het gebrek aan sociale contacten de hersteltijd ‘minder een issue’. ‘Als jij net je lippen hebt gedaan, ziet niemand het want je hebt toch een mondkapje op.’

En natuurlijk weten de marketeers in de cosmetische industrie die voordelen slim uit te venten. Zo biedt de praktijk van Mosmuller de speciale ‘zoomlift’ aan, die frons en mondhoeken tegelijk aanpakt. ‘Dan ben je het natuurlijk aan het stimuleren’, glimlacht hij. ‘Maar hier in de spreekkamer kijken we wel wat echt nodig is. Soms zeg ik: je kan ook de presentatiemodus aanzetten of iets aan de belichting doen.’

De Amerikaanse Serena kiest ervoor om het bij dat laatste te houden. Een goede lamp is immers een stuk goedkoper dan een volledige gezichtsrenovatie. Bovendien zou ze voor een facelift onder het mes moeten bij een gespecialiseerd chirurg. En daarvoor heeft haar vertrouwen in het Nederlandse zorgsysteem dit coronajaar toch een iets te grote deuk opgelopen.

Om privacyredenen zijn de achternamen van cliënten weggelaten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden