Tijdens de Spelen zwijgen de sporters over hun sponsor

Tijdens de Olympische Spelen houden sporters zich stil over hun sponsor. Het Internationaal Olympisch Comité hanteert strikte regels.

Usain Bolt wint de finale van de 200 meter in Peking in Puma-outfit.Beeld ap

'Very happy with my new shoes!! #nike', zegt Dafne Schippers op 2 februari op Twitter. En Henk Grol in juni: 'Nieuwe gym schoenen en een paar nmd @adidas (type van de schoen red.) #bedanktsponsor.' Maandag stuurt Epke Zonderland nog 'bedankt' naar Friesland Campina omdat het zuivelbedrijf hem succes wenst in Rio.

Maar sinds vandaag zal geen olympisch sporter de naam van zijn sponsor nog in de mond nemen. Het wordt ze verboden door het Internationaal Olympisch Comité (IOC) om te twitteren over de bedrijven die hen steunen. Ze mogen zich ook niet laten gebruiken in reclame-uitingen van hun sponsoren. De regel gaat vandaag in en loopt tot drie dagen na de sluiting van de Spelen.

En dat is frustrerend voor veel bedrijven die sporters bij staan. Bijna iedere olympiër heeft wel een bedrijf achter zich staan. Ranomi Kromowidjojo laat zich bijvoorbeeld sponsoren door matrassenfabrikant Auping, Epke Zonderland heeft dus Friesland Campina, Dafne Schippers heeft naast Nike nog een hele rits aan bedrijven. En juist op het moment dat ze vol in de schijnwerpers staan mogen de sponsoren niet groots uitpakken met hun helden. Ze mogen de sporters zelfs niet retweeten.

Strikte regels

Het komt door de strikte regels van het IOC, die bekend staan als de 'regel 40'. Ze willen niet dat andere bedrijven aan de haal gaan met de investeringen van de officiële sponsoren, zoals Coca Cola, Visa en McDonalds. De regels zijn streng. Reclame-uitingen met woorden als 'Olympics' of 'Games' mogen niet-officiële sponsoren niet gebruiken. Maar ook 'Rio', 'Gold', 'Effort' of 'Victory' zijn taboe evenals de vertaling daarvan.

Het NOC*NSF heeft uitgebreide richtlijnen opgesteld voorafgaand aan de Spelen. De officiële regeling luidt: 'Het is niet toegestaan, zonder voorafgaande toestemming van het IOC zijn of haar image (persoon, naam, afbeelding, portprestatie) te gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.'

Het IOC zit de sporters dicht op de huid. In het allerergste geval kan het IOC zelfs medailles ontnemen of de olympische accreditatie afnemen.

Versoepeld

Toch zijn de regels versoepeld na de Spelen van Londen. Bedrijven mogen in beperkte mate reclame-uitingen de wereld insturen, maar moeten eerst toestemming krijgen van het IOC of NOC*NSF. Zo mogen sponsoren die zijn verbonden aan een nationaal olympisch comité succes- en felicitatie advertenties twitteren, nadat er toestemming is gegeven. Privésponsoren mogen de naam van een atleet vermelden als ze de boodschap maar niet associëren met de Olympische Spelen.

Het grote Amerikaanse sportmerk Under Armour (met Michael Phelps in hun stal) heeft aangekondigd groots gebruik te gaan maken van de versoepelde regels. Het blijft voor bedrijven evengoed strikt verboden om een product of dienst te promoten in een uiting, waarin ook de Spelen worden vermeld.

De Olympische Spelen worden wereldwijd door tientallen miljoenen mensen bekeken. Het is daarom niet verwonderlijk dat de marketingmachine van grote multinationals op volle toeren draait. Door alle regels moeten sporters niet alleen nadenken over hun twittergedrag, ook hun kledingkeuze ligt onder een vergrootglas.

Nederlandse atleten wordt verplicht bij een medailleceremonie en bij interviews te verschijnen in tenue van Asics, de sponsor van de Nederlandse ploeg. Maar het is mogelijk dat ze hun sportprestatie hebben geleverd in een tenue van Puma of Adidas. De nationale sportbond beslist weer in welk tenue wordt gesport

Verboden woorden voor niet-officiële sponsoren

Deze woorden mogen niet-officiële sponsoren niet gebruiken in een combinatie met de Olympische Spelen.

2016
Rio/Rio de Janeiro
Games
Gold
Silver
Bronze
Medal
Performance
Challenge
Sponsors
Summer
Victory
Olympian
Effort

Doorn in het oog

Het is veel sporters een doorn in het oog. Voorafgaand aan de Olympische Spelen van 2012 begonnen de Amerikaanse atleten onder #Wedemandchange een campagne tegen de strenge regel. Voor veel sporters zijn de sponsorinkomsten de grootste bron van inkomen.

Op Twitter vragen atleten zich af waar de prioriteiten van het IOC liggen. Zeker nadat werd besloten om de Russische atleten toe te laten tot de Spelen, ondanks een vernietigend rapport van dopingautoriteit WADA. 'Als een sponsor je succes wenst op Twitter lig je eruit, maar wat gebeurt er met dopingzondaars?', stelt de voormalig Brits altete Kelly Sotherton zich af op Twitter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden