Tijden veranderen: partijcongres China omarmt sociale media

Tijdens het vorige partijcongres in China wisten de hogere echelons van de Communistische Partij het verschil nog niet tusssen een hyperlink en een hashtag. Inmiddels zijn de tijden veranderd. Van de politieke transitie die gaande is in China wordt verslag gedaan via microblogs als Sina Weibo, de Chinese variant van Twitter.

Chinese politieagenten marcheren voor een poster van marcherende agenten Beeld afp

De Chinese partijleden hebben sociale media inmiddels omarmd in de hoop de publieke opinie te sturen en het enthousiasme over het Partijcongres aan te wakkeren. Tientallen partijleden, onder wie de kleinzoon van roerganger Mao Zedong, gebruiken sociale media. Ze hemelen de groei van China op en sturen lovende berichten over het jaarverslag van de Chinese president Hu Jintao. Vaak worden er afbeeldingen meegestuurd van lachende afgevaardigden op het Plein van de Hemelse Vrede of foto's van het interieur van de Grote Hal van het Volk.

Staatsmedia plaatsen op de microblogs interviews met overheidsfunctionarissen en sturen korte berichten met de laatste ontwikkelingen over het Partijcongres.

Grappen
De microblogs zijn echter niet alleen een handig middel om door Beijing goedgekeurde berichten over het regeringsbeleid de wereld in te sturen, maar de blogs worden ook gebruikt door Chinezen die grappen maken over de propaganda of er kritiek op leveren.

Internetters vergeleken het huilen en het fanatieke klappen van sommige partijleden na de toespraak van Hu met de massahysterie die in Noord-Korea plaatshad na het overlijden van Kim Jong-Il.

Na een bericht in de staatsmedia dat een vrouwelijk partijlid, Li Jian, vijf keer had gehuild tijdens het jaarverslag van Hu, schreef een gebruiker van Sina Weibo: 'Ik moest ook onbedaarlijk snikken, bij de gedachte dat deze mensen mijn landgenoten zijn.'

1987
Andere critici plaatsten krantenknoppen uit 1987 over omkoopschandalen online om te laten zien dat er ondanks grote sociale veranderingen de afgelopen dertig jaar weinig is veranderd aan de problemen waar de Communistische Partij mee te kampen heeft.

De afgelopen vijf jaar is het aantal internetgebruikers in China explosief gestegen. In vijf jaar tijd nam het aantal gebruikers toe van 170 miljoen tot een half miljard. Sociale media zijn enorm gegroeid en spelen nu een belangrijke rol in het dagelijks leven.

De eerste reactie van Beijing was censuur. Conversaties op Twitter werden onmogelijk gemaakt en ook Facebook werd verboden. Hoewel de Chinese regering zich nog steeds van dergelijke tactieken bedient, proberen de autoriteiten nu ook op andere manieren de conversaties op internet te beïnvloeden: door zelf een stroom berichten te sturen.

Zaterdag stuurde de kleinzoon van Mao, Mao Xinyu, het volgende bericht op Renmin Weibo, het microblog van de partijkrant: 'Het gedachtegoed van Mao Zedong blijft altijd het ideologische richtsnoer van de partij.' Het bericht werd 155 keer gedeeld, een magere score in de levendige internetscene in China.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden