Nieuws Luchtvaart

Tijdelijk geen defibrillator aan boord van TUI-vluchten

Op meerdere vluchten van TUI Nederland is momenteel geen defibrillator aan boord. Dat is een gevolg van het aan de grond houden van drie Boeing 737 Max-toestellen nadat een vliegtuig van dat type in maart neerstortte in Ethiopië. Daardoor heeft TUI vliegtuigen moeten inhuren bij andere maatschappijen. Die toestellen beschikken niet allemaal over een Automatische Externe Defibrillator (AED).

Een van de drie Boeing 737 Max-toestellen van TUI. Omdat deze vliegtuigen aan de grond worden gehouden, kampt TUI nu met een tekort aan de­fi­bril­la­tors. Beeld BELGA

Twee weken geleden overleed een 76-jarige Nederlandse man tijdens een TUI-vlucht waar geen AED aan boord was, een apparaat dat een elektrische schok opwekt om het hartritme te herstellen bij een hartstilstand.

Het ging om een vlucht vanuit de Turkse stad Antalya naar Amsterdam op 5 april. Toen de man onwel werd, heeft het vliegtuigpersoneel hem gereanimeerd. Hij overleed in het vliegtuig. Het is niet bekend of een defibrillator de man had kunnen redden.

In Amerika is het sinds 2004 verplicht om een AED aan boord te hebben, maar in Europa mogen vliegtuigmaatschappijen dat zelf bepalen. Alle vliegtuigen van TUI beschikken over een defibrillator. Bij de toestellen die TUI huurt van SmartLynx, een vliegmaatschappij uit Letland, is dat niet het geval. ‘Dat is helemaal niet raar of uitzonderlijk’, aldus een woordvoerder van TUI.

Draagbaar

Desondanks is TUI wel met SmartLynx in gesprek om ervoor te zorgen dat die maatschappij op ‘een zo kort mogelijke termijn’ ook AED’s aan boord neemt, vertelt de woordvoerder. ‘Aangezien AED’s draagbaar zijn, zou je denken dat je er gewoon eentje mee kan nemen tijdens de vlucht. Helaas gaat dat niet zomaar. In de luchtvaart is alles met strenge regels omgeven. Het personeel moet getraind zijn om met een defibrillator om te gaan. Daarnaast zijn er ook regels voor het aan boord brengen van apparaten met zo’n krachtige batterij als een AED.’

Volgens de Hartstichting  vergroot de inzet van een defibrillator binnen 6 minuten na het hartfalen de overlevingskansen aanzienlijk. Elke minuut later neemt de overlevingskans met 10 procent af. ‘De Hartstichting doet een sterke aanbeveling om AED’s in vliegtuigen van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen verplicht te stellen’, vertelt een woordvoerder.

Transavia laat weten dat in alle toestellen een AED aan boord is. Hetzelfde geldt voor de vliegtuigen van KLM.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.