Tijd voor lering en vermaak

Waar de intelligentsia de intelligentie viert. Deze week: Haro Kraak op een Rotterdamse talkshow voor Rotterdammers, waar toch ook de zachte g klinkt.

Feestje van de week.Beeld Inge Hoogland

De zestiende editie van Rotterdam Late Night begint met een ode aan messenmakers Frans en Albert van den Heuvel, vader en zoon en tevens echte Rotterdammers, want echte werkers. 'De mens achter het mes is monomaan', zegt presentator/schrijver Ernest van der Kwast, die een strak pak en een dik brilmontuur draagt en ooit treffend is omschreven als 'de Rotterdamse kruising tussen Borat en Grunberg'.

Tijdens het interview met de mannen Van den Heuvel komen we erachter dat ATS 34 een 'mooi stuk staal' is, dat Herman den Blijker een vleesmes van 42 cm van hen heeft en dat zelfs het scherpste mes niet scherp blijft. Zoon Albert: 'Alles wordt bot.' Op de foto's die op de beamer boven hun hoofden verschijnen, hebben de mannen dezelfde overhemden aan als aan tafel bij Van der Kwast.

Nadat de culturele agenda van Rotterdam is doorgenomen, schuift architect Winy Maas aan, oprichter van het bureau MVRDV. Maas ontwierp de Markthal, het nieuwste 'icoon van Rotterdam', een kolossale koepel met aan de binnenwand 'het grootste kunstwerk van Europa', de Hoorn des Overvloeds geheten, een digitale afbeelding van twee voetbalvelden groot.

Maas maakt het Van der Kwast niet makkelijk. 'Je gaat niet genoeg de diepte in met je interviews', zegt de architect als hij wordt afgekapt tijdens een monoloog over de humorloosheid van Duitse gebouwen. Over het nieuwe ontwerp van De Kuip wil hij ook nog wel wat zeggen: 'Een goedkope kermis in de beste Pathé-traditie.' Ondanks zijn zachte g wordt Maas' kritiek door de Rotterdammers met gejuich ontvangen.

Dan is het 'tijd voor lering en vermaak', zegt Van der Kwast. Bioloog Kees Moeliker, ook wel bekend als 'De eendenman', laat een selectie van stadsnatuurfoto's zien die voor de tentoonstelling Pure Veerkracht zijn ingestuurd door Rotterdammers. De egels, eenden, bruine ratten, nijlgans, meerkoet en kolibrievlinder kunnen op veel oehs en ahs rekenen van het publiek, dat bestaat uit zo'n 150 Rotterdammers, uiteenlopend van een oudere vrouw in rolstoel tot een jongen op badslippers.

Kunstenaar Joep van Lieshout is de laatste gast van de avond, weer een Rotterdammer die zijn Brabantse tongval nog niet van zich heeft afgeschud. Hij draagt een lederhose en vertelt over Festival Happy Industry, waar dit weekend de rauwe industrie gevierd wordt met goulashkanonnen en gietloodsen.

Het is een statement over de consumptiemaatschappij, geeft Van Lieshout toe. En daarover gesproken: de ultieme consumptie is kannibalisme. 'Dat is een taboe, maar als je niemand ervoor doodmaakt, is het best onschuldig.' Misschien een mooi onderwerp voor de volgende editie op 2 oktober.

Wat?
Rotterdam Late Night

Waar?
Worm, Rotterdam

Wanneer?
Donderdag 4 september, 21.30 tot 23.30 uur

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden