Tientallen doden bij treinbrand India

Minstens 38 mensen zijn donderdag omgekomen bij een brand in een volgepakte Indiase trein. Het vuur brak 's nachts uit, toen de meeste passagiers lagen te slapen....

Onder de slachtoffers waren veel vrouwen en kinderen. Een aantal mensen wordt nog vermist. Medewerkers van de spoorwegen zeggen dat het aantal slachtoffers waarschijnlijk zal stijgen.

Ongeruste familieleden zijn naar de plek van het ongeluk afgereisd en zoeken tussen de puinhopen naar hun geliefden. De meeste lichamen zijn door de brand echter onherkenbaar.

Om ongelukken te voorkomen zitten er dikke tralies voor de ramen van de trein, maar daardoor zitten passagiers bij brand als ratten in de val. De deuren wilden volgens ooggetuigen en hulpverleners niet meer open vanwege de hitte.

Sommige mensen, die in de toiletten voor het vuur probeerden te schuilen, zijn gestorven aan rookvergiftiging. 'Je kon geen hand voor ogen zien door de rook en het was zo heet dat het dak boven ons hoofd smolt', vertelde een reddingswerker.

Met meer dan honderdduizend kilometer rails en elf miljoen passagiers per dag is het Indiase spoornetwerk het grootste ter wereld. Maar zowel de treinen als het netwerk zijn oud en slecht onderhouden en een groot deel van de signalen moet nog met de hand bediend worden.

Bijna dagelijks vinden er ongelukken plaats, waarvan sommige catastrofaal zijn. Zo kwamen 302 mensen om het leven toen twee treinen in 1995 frontaal op elkaar klapten bij de stad Ferozabad in de deelstaat Uttar Pradesh. In 1998 overleden 108 mensen toen een trein bij Ludhiana (Punjab) op drie ontspoorde wagons inreed en een jaar later kwamen 280 mensen om bij een frontale botsing in West-Bengalen. Vorig jaar overleden 118 mensen toen de Rajdhani Express in de deelstaat Bihar ontspoorde.

Het is nog onduidelijk hoe de brand donderdag in de Golden Temple Express (die door de meeste Indiërs nog de Frontier Mail, de oude naam, wordt genoemd) is ontstaan. Woordvoerder Siddiqui van de spoorwegen zei dat er geen aanwijzingen van sabotage zijn.

De minister van Spoorwegen, Nitish Lumar, zei dat hij direct naar het gebied zou reizen om een onderzoek in te stellen. Er worden speciale treinen ingezet om familieleden van de slachtoffers naar de plek des onheils te brengen, zodat zij de lichamen van hun geliefden kunnen ophalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden