Tiende thriller uit een imposante reeks ontbeert heldere ontknoping

Liza Marklund: Nora's verdwijning

***


Uit het Zweeds vertaald door Wendy Prins.


De Geus; 440 pagina's; euro 19,95.


De Zweedse journaliste Liza Marklund begon in 1998 een serie thrillers rond de Zweedse journaliste Annika Bengtzon. Beiden waren geboren in het onherbergzame noorden van Zweden en beiden gingen in Stockholm werken als verslaggever voor een landelijke tabloid, Marklund bij Expressen, Bengtzon bij de fictieve Kvällspressen (Zweeds voor Avondpers). Ook verder vertoonden auteur en hoofdpersoon opvallende overeenkomsten: beiden beten zich vast in hun onderwerpen, beiden hadden moeite met het gezag van hun redactionele superieuren, en beiden waren zeer geëngageerd met het lot van verdrukte of mishandelde vrouwen.


Sedertdien zijn de Annika Bengtzon-thrillers uitgegroeid tot hoogtepunten in de Scandinavische misdaadliteratuur. De thema's zijn doorgaans actueel en maatschappelijk relevant, de heldin en de personages om haar heen komen herkenbaar tot leven, en de plots bieden vaak wurgende suspense. Bovendien schetst Marklund tussen de bedrijven door een even treffend als onthutsend beeld van een dagbladredactie waar de collega's lijken te wedijveren in onwil en incompetentie, gemaskeerd als journalistieke vrijheid en democratie.


Met Nora's verdwijning, het tiende boek in de reeks, begint het erop te lijken dat Liza Marklund uitgekeken raakt op het thrillergenre. Bij eerdere delen viel al op dat de omvang almaar toenam, tot ruim boven de 400 pagina's, en dat is bij een misdaadroman meestal een veeg teken. Ook ging Annika Bengtzon haar avonturen zoeken in steeds verdere streken, van Spanje en Gibraltar tot Kenia en Somalië.


Daar is nu geen sprake van, want Nora's verdwijning speelt zich geheel af in Zweden. Een zakenman en ex-politicus wordt bijna doodgemarteld gevonden in zijn Stockholmse villa, en zijn vrouw Nora is spoorloos. Annika Bengtzon stort zich op het mysterie, maar stuit voornamelijk op nieuwe raadsels. Tegelijkertijd kampt ze met de permanente complicaties van haar privébestaan: een ex-man die haar zo veel mogelijk dwarszit, haar nieuwe vriend de staatssecretaris die een andere baan ver van Stockholm ambieert, de wederzijdse kinderen die het prille liefdesgeluk dreigen te saboteren.


Ook bij de krant loopt het verre van soepel. In hun wanhopige overlevingsstrijd hebben de uitgever en de hoofdredacteur van Kvällspressen besloten alle kaarten op internet te zetten. Het gevolg is dat Annika Bengtzon niet alleen berichten en verhalen voor de papieren krant moet schrijven, maar de godganse dag ook updates en zelfs filmpjes voor de digitale editie dient te leveren. Het is haast een wonder dat ze af en toe nog aan nieuwsgaring toekomt.


Tegen het einde lijken Bengtzons particuliere problemen voor het moment opgelost. De ontknoping van het criminele verhaal is minder helder. Je krijgt de indruk dat Liza Marklund als auteur zozeer begaan was met de privélotgevallen van haar hoofdpersoon dat haar aandacht voor de plot ernstig in het gedrang raakte.


Ze heeft aangekondigd dat de elfde Annika Bengtzon-thriller de laatste zal worden. Daarmee zal Marklund de tien maatschappijkritische misdaadromans van Sjöwall & Wahlöö dus nipt overtreffen. Hopelijk vormt dat komende boek een waardiger afronding van deze imposante reeks dan Nora's verdwijning.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden