Tien keer ja tegen Turkije

De tien argumenten van Geert Wilders om Turkije niet toe te laten tot de Europese Unie zijn alle ondeugdelijk, betogen Ali Durmus en Ejder Köse....

Geert Wilders schrijft dat Turken wat de PVV betreft nooit lid mogen worden van de EU (Forum, 17 november). Hij geeft tien argumenten. Die willen wij graag weerleggen.

1. Geert Wilders noemt Turkije een islamitisch land. Turkije is echter geen islamitisch land, maar een seculiere republiek met als grondslag de beginselen van de Franse Republiek en de idealen van de Verlichting. Turkije is lid van de Raad van Europa en gebonden aan het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens, waarbij de gelijkheid van alle burgers, ongeacht hun geloof en etnische afkomst, voorop staat. Dat de meeste Turken moslim zijn, is net zo relevant voor een Turks lidmaatschap als het Grieks-orthodoxe geloof van de meeste Grieken of het katholicisme van de meeste Polen. Overigens blijkt uit een recent onderzoek dat 90 procent van de Turken tegen invoering van de sharia is.

2. Het argument van nog meer ongecontroleerde massa-immigratie naar West-Europa is niet onderbouwd. Het gebruik maken van het vrij verkeer binnen de EU is nu net het belangrijkste fundament van de EU en haar welvaart. Dit aanduiden als ongecontroleerde massa-immigratie is onjuist. Juist het streven naar een optimale allocatie van arbeid, kapitaal en productiemiddelen binnen de EU biedt waarborgen voor Europa’s toekomstige welvaart, zeker gelet op het probleem van de vergrijzing.

Wilders meent ook dat de westerse beschaving beter is dan een cultuur gebaseerd op ‘islamitisch imperialisme en barbarisme’. Maar de EU is een economische unie gestoeld op gemeenschappelijke waarden als democratie, rechtsstaat en respect voor mensenrechten. De EU is geen theocratie, maar gestoeld op de scheiding van religie en staat.

3. Het is onjuist dat een Turks lidmaatschap van de EU Europa miljarden zal kosten die opgehoest moeten worden door de Nederlandse belastingbetaler. Volgens cijfers uit 2008 van de Wereldbank en het IMF is Turkije in omvang de zesde economie van Europa en de zeventiende economie van de wereld. Als gevolg van de reeds bestaande douane-unie tussen de EU en Turkije ging 56,3 procent van de export van 132 miljard dollar van Turkije naar de EU, terwijl 40,3 procent van de Turkse import van 202 miljard dollar uit de EU kwam.

4. Het is onjuist dat Turkije als groot land via het europarlement meer invloed zou krijgen op de Nederlandse wetgeving dan de Nederlanders zelf. Zelfs bij besluitvorming door een gekwalificeerde meerderheid kan Turkije nooit in zijn eentje besluitvorming doordrukken.

5. Het argument dat Europa niet moet grenzen aan ‘boevenlanden’ als Iran en Syrië is niet overtuigend. Allereerst heeft het niets van doen met de toetredingswaardigheid van Turkije zelf. Voorts is het grenzen aan landen met een dubieuze reputatie in het verleden ook geen beletsel geweest voor de EU om uit te breiden. De wens van Wilders Turkije te reduceren tot een buffer tussen Oost en West is abject. Turkije heeft als gewaardeerd NAVO-bondgenoot, zoals Wilders zelf beaamt, meer dan 57 jaar een bijdrage geleverd aan de veiligheid van West-Europa en Nederland en doet dat nog steeds in bijvoorbeeld Afghanistan.

6. Geen enkele Europeaan kan met droge ogen beweren dat Cyprus wel in Europa ligt en Turkije niet. Een blik op de kaart van Europa maakt dat tot een gotspe.

7. De criteria van Kopenhagen kunnen ook geen reden zijn Turkije af te wijzen. Met de start van de toetredingsonderhandelingen in 2005 heeft de EU al bevestigd dat Turkije voldeed aan deze criteria. Dat de Turkse democratie nog gebreken vertoont, is geen reden de algemene kwalificatie van Turkije buiten beschouwing te laten.

8. Wilders heeft een bevooroordeelde kijk op de kwestie- Cyprus. Ook hij doet alsof dat probleem is begonnen in 1974, toen Turkse troepen op het eiland landden. De aanwezigheid van het Turkse leger op Cyprus is echter gevolg en geen oorzaak van het probleem.

9. Het is een non-argument dat Turkije niet kan toetreden tot de EU vanwege zijn behandeling van minderheden. Juist de toenadering tot de EU heeft geleid tot een betere behandeling van minderheden in Turkije. Dankzij de vele hervormingen sinds 2002 is een enorme sprong voorwaarts gemaakt ten aanzien van de Koerden en ook de christenen. Het erkennen van de Armeense genocide is geen toetredingscriterium en is dat ook nooit geweest.

Het tiende en laatste argument van Wilders, namelijk de kwestie van draagvlak onder de bevolking, is evenmin acceptabel. Het proces van Europese integratie om zo vrede, veiligheid en welvaart te bevorderen in Europa is begonnen als een project van bovenaf door politici met lef, visie en verantwoordelijkheid. Het is aan politici met juiste feiten en argumenten dit draagvlak te bevorderen en niet om zich, zoals Wilders doet, achter populisme te verschuilen.

Wij raden Wilders aan bij zijn volgende bezoek aan de VS het Huis van Afgevaardigden in Washington te bezoeken. Daar kan hij een marmeren beeld zien van de Turkse sultan Suleiman de Grote tussen 22 andere historische wetgevers zoals Justinianus en Hugo Grotius, die als inspirator gelden van het Amerikaanse (westerse) rechtsstelsel. Een fraai voorbeeld dat de wereld niet zo zwart-wit in elkaar steekt als Wilders ons wil doen geloven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden