THRILLERS

De voortvarende rechercheur Kate Martinelli keert terug in het derde boek van Laurie King: De gelofte (Het Spectrum; ¿ 24,90)....

Te ingenieus

In een park te San Francisco cremeren zwervers een hond. Niet lang daarna worden ook de verbrande resten van de eigenaar gevonden. De leider van de zwervers, de Zotbroeder Erasmus, zou meer weten van deze moord, maar hij spreekt slechts in citaten.

Het ontcijferen daarvan vergt veel geduld van Martinelli. En van de lezer, die zich toch al door vele pagina's slaapverwekkende achtergrondinformatie over de Zottemansbeweging moet worstelen. Dat komt de spanning niet ten goede. Jammer, want King kan het wel, getuige haar debuut. Misschien zou ze iets minder haar best moeten doen om een zo ingewikkeld mogelijk boek te schrijven.

Steffie Kouters

Afgang

Een uitgever zou dit een gerespecteerd auteur niet mogen aandoen. Als het ware over haar graf heen - ze overleed in februari 1995 - overhandigt Patricia Highsmith ons een laatste manuscript: Zwarte zomer (vertaling van Small G: a Summer Idyll; AP Crime; ¿ 34,90). In 1991 leek Highsmith met Ripley under Water een indrukwekkend oeuvre af te sluiten. In dit boek tekende zich onmiskenbaar de neergang af, maar er was als lezer nog net mee te leven. Dat gaat niet meer op voor Zwarte zomer, volgens de flaptekst een 'adembenemende psychologische thriller'. Drie woorden, drie leugens.

Plaatsvervangende schaamte krijg je bij het lezen van Zwarte zomer. Highsmith verdient een dergelijke postume afgang niet. Vermoedelijk hoorde de uitgever nadrukkelijk de kassa rinkelen. Waardoor wij nu opgescheept zitten met een traaglopend, tamelijk onbenullig verhaal over een homoseksuele gemeenschap in Zürich. Niks adembenemend, niks thriller en niks psychologisch. Kortom: niks Highsmith.

Frans van Schoonderwalt

Harde finale

Het was even stil in het Boston van Spenser, de vaste detective van Robert B. Parker, die met zijn laatste boeken niet meer zo kon boeien als in de jaren zeventig. Indertijd werd de hoogleraar Engelse literatuur binnengehaald als een nieuwe Chandler. Later verloren zijn boeken hun typische kwaliteiten, en werd Spenser een gewelddadige jongen, die zich vaak liet bijstaan door de harde Hawk. Bovendien werd veel ruimte gemaakt voor Spensers vriendin Susan Silverman, met wie de private investigator voortdurend uit eten gaat.

Silverman is ook in Thin Air (Penguin; ¿ 23,60) weer nadrukkelijk aanwezig, maar Hawk is godzijdank even naar Birma (!) uitgeweken. In zijn plaats krijgen we te maken met ene Chollo, ook al zo'n flinke jongen, met wie Spenser de ontvoerde echtgenote van een vriend opspoort. De harde finale speelt zich af in een instortend huis. Let wel, Parker zal nooit echt slecht worden, maar het mooie van de beginjaren is er af.

Rolf Bos

Onorthodox

Al vaak geprezen in deze rubriek: Michael Connelly en zijn onorthodoxe rechercheur Harry Bosch. In Hartzuur (De Boekerij; ¿ 34,90) is Bosch weer eens geschorst wat hem de ruimte geeft achter de moordenaar van zijn moeder (lang geleden gruwelijk omgebracht) aan te gaan. Het is opnieuw een opmerkelijk boek, met een vreemde parallel met het werk van collega-schrijver James Ellroy, wiens moeder in die periode echt werd vermoord, en die daar maar niet over uitgepraat en -geschreven raakt.

Rolf Bos

Opvallend:

- Vooral dank zij de Stichting Mateor is er min of meer sprake van een Havank-revival. Met name in de jaren vijftig en zestig was de Schaduw, een creatie van Hans van der Kallen, uitermate populair. Daarna verdween hij geleidelijk naar het tweedehands-circuit. Daarin brengt uitgeverij Walvaboek verandering met vier heruitgaven, in een eigentijds jasje en met het Schaduwfiguurtje van Dick Bruna op de omslag: Pola Mazurka, De Schaduw grijpt in, De N.V. Mateor en De zwarte Pontifex (per stuk ¿ 24,50). Het moet het begin van een complete heruitgave worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden