Thick headed

Toen zijn vrouw hem verliet, schreef hij een album, dat niemand kocht. Vorig jaar was het nummer Blurred Lines een succes, nu heeft men een hekel aan zanger Robin Thicke. Waarom?

Begin juli verscheen op Twitter een foto van een pizza. Het betrof er een in de hoogcalorische categorie, het type pizza waarbij je je aanbevolen jaarlijkse hoeveelheid fabrieksmozzarella na een paar happen binnen hebt. De tekst bij het beeld luidde: 'Wat is cheesier? Deze pizza of jouw nieuwe nummer?'

Het was nog een van de vriendelijkere retorische vragen die op dat moment werden gesteld aan zanger Robin Thicke (37). Onder de noemer 'AskThicke' had de tv-zender VH1 een actie bedacht waarbij fans hem via Twitter konden interviewen. Wat een publiciteitsstunt ter promotie van zijn nieuwe album had moeten zijn, veranderde in een virtuele protestmars van een woedende menigte. '#AskThicke waarom hij zo verschrikkelijk is', schreef er een. Een ander: 'Heb je tips voor vrouwen om mannen zoals jij te mijden?'

Het zijn zware weken voor de zanger. Zijn nieuwe album Paula - opgedragen aan zijn ex-vrouw, de actrice Paula Patton - verkocht slecht in de eerste week. In Groot-Brittannië gingen maar 530 stuks over de toonbank, in de VS ongeveer 25 duizend - in beide landen slechts een fractie van de verkoopcijfers van het vorige album Blurred Lines.

In Australië leek het er aanvankelijk op dat ongeveer vijftig mensen Paula hadden gekocht. Dat tragische aantal werd gretig op nieuwssites gedeeld, van The Guardian tot aan Reddit, een Amerikaanse nieuwswebsite. Toen bleek dat het album later was uitgekomen en daardoor zo laag genoteerd stond, corrigeerde niemand dat. Ach ja, in werkelijkheid waren immers ook maar 158 stuks verkocht.

Thicke is een artiest geworden bij wie je op Spotify nog even dubbelcheckt of je account wel op de privémodus staat. En dat terwijl we vorig jaar wereldwijd een half jaar lang dansten op Blurred Lines, het nummer dat hij maakte met de rapper T. I. en Pharrell. Blijkbaar houdt niemand meer van Robin Thicke. Maar waarom eigenlijk niet?

Allereerst moeten we vaststellen dat het sowieso vrij lang heeft geduurd voordat de wereld van hem ging houden. Zijn talent werd vroeg opgemerkt, hij had op zijn 16de al een platencontract. Toch scoorde hij pas twintig jaar later zijn eerste echt grote hit met Blurred Lines. In de tussenliggende jaren, waarin vijf albums vrij onopgemerkt bleven, hield zijn vrouw Paula hem op de been, zo bekende hij vorig jaar aan de Amerikaanse ELLE. 'Je bent een genie en een superster', sprak ze steeds tegen hem. 'De wereld is nog niet klaar voor je, maar zal dat snel wel zijn.'

In datzelfde interview vertelde hij dat ze graag seks hadden op zijn muziek (extra vaak nu hij een hit had), zij weleens in de slaap-kamer een groupie voor hem speelde en dat hij het type clichématige romanticus is, van de rozenblaadjes en bonbons. Het is een zegen voor de mensheid dat die twee gescheiden zijn, zou je kunnen stellen na het lezen van zo veel gruwelijkheden. Je zou ook kunnen beweren dat Thicke zich beter niet meer kan laten interviewen.

Hij beschikt nou eenmaal niet over het charisma en de intrinsieke coolheid die je verwacht bij soul, het genre waarin hij opereert. Dat wordt ook pijnlijk duidelijk als je met de kennis van nu de videoclip van When I Get You Alone bekijkt, het bescheiden hitje uit 2002.

Thicke beweegt zich daarin als een opgefokte fietskoerier door Manhattan, qua kapsel negerend dat de grunge al zo'n acht jaar daarvoor begraven was. Het is nog altijd een aanstekelijk liedje, prima voor wat stiekeme danspassen in de huiskamer. Maar bij nadere bestudering van de video valt op dat de zanger wel erg veel met zijn ogen dicht zingt en er een aantal rampzalige moves op nahoudt (iets op het snijvlak van Mick Jagger en Mariah Carey, maar dan met een groot mannenlijf).

Geen wonder dus dat hij de cool van Pharrell nodig had om een grote hit te scoren. Hoe succesvol ook, Blurred Lines is ook de reden dat de zanger nu zo omstreden is. In juni 2013 noemde onlinemagazine The Daily Beast het nummer 'kind of rapey' - 'een beetje verkrachterig'. Dat kwam volgens de auteur vooral door de tekst in de combinatie met de videoclip, waarin drie modellen rondhuppelen in een huidskleurige string.

'De naaktheid was prima geweest als het nummer 'Laten we allemaal lol hebben' had geheten', schreef The Daily Beast. 'Maar het liedje heet Blurred Lines. Het zou gaan over een vrouw die wilde seks wil, maar dat niet zegt - en zo zijn we weer terug bij het aloude probleem waarbij mannen denken dat vrouwen ja bedoelen als ze nee zeggen.' Feministen namen vooral aanstoot aan het zinnetje 'I know you want it', veelvuldig herhaald in het refrein. 'Noem me cynisch, maar die zin symboliseert nou niet echt het idee van wederzijdse instemming', stelde een van hen op haar blog.

Het is de vraag of het naakt in de videoclip de boze vrouwen niet te veel heeft afgeleid. 'Ik weet dat je het wil' in iemands oor fluisteren, is arrogant en boven alles onorigineel - vermoedelijk komen besnorde pornoacteurs in het B-segment er niet eens mee weg. Maar duidt iets erop dat Thicke ertoe wil aanzetten vrouwen met geweld te belagen? Nee.

De video is inderdaad wat sekspoezerig, maar tegelijkertijd zo over de top dat van een verborgen vrouwonvriendelijke agenda geen sprake kan zijn. Het is vooral lachwekkend, Thicke die zingt dat hij een vrouw seksueel zal bevrijden uit haar ingedutte relatie terwijl hij bewéégt als, nou ja, Robin Thicke. Opvallend is dat Pharrell, die het nummer meeschreef, het produceerde en in de video speelde, net zo schuldig zou moeten zijn. Hij bleef buiten schot. Niemand pakt graag de populairste jongen van het schoolplein aan.

In augustus volgde twerkgate met Miley Cyrus op de MTV Music Awards. Hoewel het toch echt de jonge zangeres was die haar bil tegen zijn kruis drukte en met een schuimrubberen handschoen over zijn broek wreef, het beeld van Thicke als seksist bleef hangen (in werkelijkheid zagen we een hulpeloze, houterige, iets te stevige man in het kostuum van een verkoper bij Footlocker).

'Blurred Lines is het controversieelste liedje van dit decennium', concludeerde The Guardian. De krant sprak een vrouwelijke muziekrecensent die zich verbaasde over de ophef. 'Het is gewoon een slijmerig versierliedje en plotseling doet iedereen alsof het gaat over vrouwen dwingen tot seks.' Waarschijnlijk kon het zo grimmig worden doordat het Thicke niet lukte een goed antwoord te formuleren op de kritiek. In de ene reactie stelde hij dat de video was bedoeld om taboes te doorbreken ('bestialiteit, drugsinjecties en alles wat denigrerend is voor vrouwen'), op een ander moment noemde hij het liedje weer feministisch. Hij wist het zelf dus ook niet en bewees daarmee weer zijn anti-charisma.

Het had allemaal goed kunnen komen tussen Thicke en de publieke opinie bij zijn nieuwe album. Al maanden kondigde hij aan dat het zou gaan over zijn ex-vrouw Paula Patton, nadat het echtpaar begin dit jaar uit elkaar was gegaan. Die scheiding had natuurlijk een uitgelezen kans kunnen zijn te laten zien dat je een verstandige man bent, iemand die verder is gekomen dan rozenblaadjes, een man die niet dagelijks van zijn vrouw hoeft te horen dat hij een genie is en het liefst seks heeft op zijn eigen muziek.

Maar Thicke maakte een album met titels als Get Her Back, Still Madly Crazy en You're My Fantasy. In de eerste video speelt hij - bebloed gezicht en naakte torso - geweld- en seksscènes na met een vrouw die sprekend op Patton lijkt. Ook laat hij de rest van de wereld meelezen met hun persoonlijke sms-verkeer. 'Ik heb een heel album over je geschreven', stuurt hij haar op beeld. 'Dat kan me niets schelen', schrijft zij. 'Ik mis je', sms't hij. 'Je hebt alles kapotgemaakt', antwoordt zij. 'Dit is pas het begin', waarschuwt Thicke haar aan het eind per sms, er ligt immers een heel album vol scheidingsleed. Naast vrouwonvriendelijk is de zanger dus ook een stalker, werd in sommige media geconcludeerd. 'Het klinkt eerder als poging een gebiedsverbod te krijgen dan als een romantische geste', stelde The Daily Beast. 'Is het een serieuze ouverture om haar weer voor zich te winnen of wil hij het enge imago in stand te houden dat hem al veel aandacht heeft opgeleverd van de tabloids?', aldus het onlinetijdschrift Slate.

Toch is het artistieke niveau van zijn romantische smeekbede nog wel het aanstootgevendst. Thicke wil alles doen om zijn jeugdliefde weer bij hem terug te laten komen en dit is het resultaat: 'Should've bought white roses/ good and plenty/ and rubbed your toes', aldus de tekst van 'Too Little Too Late'. Ja, dan begrijp je waarom óók Patton het op een gegeven moment voor gezien hield.

undefined

Extra: Groeipijn

Robin Thicke heeft een beroemde vader: de acteur Alan Thicke, hoofdrol-speler in de jarennegentig-tv-serie Growing Pains. Na de scheiding van zijn ouders woonde Robin bij hem. Hij stuitte 's ochtends vaak op de modellen die net uit zijn vaders bed waren gekropen. 'Omdat ik in de weekeinden vaak alleen thuis was, nodigde ik mijn vrienden uit', vertelde Robin vorig jaar tegen de Amerikaanse ELLE. 'We vulden de dagen met videospelletjes, basketbal, vrouwen en zwemmen. Ik leefde als een student toen ik 14 was.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden