Thialf kiest voor splinternieuw

Een verbouwing van het ijsstadion is wel veel goedkoper, maar de stuurgroep mikt op 'wereldtop'. Dat kost 100 miljoen euro, waarvan ruim de helft nog niet binnen is.

ORANJEWOUD - Nederland is toe aan een nieuw Thialf. Met die prikkelende titel presenteerde de stuurgroep Nieuw Thialf woensdag het nieuwbouwplan voor IJsstadion Thialf. Het nieuwe stadion, 'wereldtop' volgens de plannenmakers, moet in 2015 opengaan. De kosten zijn geraamd op 100 miljoen euro. Nog niet de helft daarvan is tot nu toe gedekt.


De goedkopere optie van verbouwen, ook wel 'vernieuwbouw', van het oude Thialf (van 1966) is niet meer aan de orde, zo hebben de colleges van bestuur van de provincie Friesland en de gemeente Heerenveen besloten. In februari moeten hun parlementen, de Provinciale Staten en de gemeenteraad zich nog achter die visie scharen.


Stad en provincie maken deel uit van de stuurgroep die in Oranjewoud het businessplan Nieuw Thialf presenteerde. Voorzitter Johan van der Werf, ex-Aegon, wierp zich opnieuw op als de bevlogen voortrekker van het plan.


In de zaal liep de voormalige directeur van de werkgroep Olympisch Vuur, Gerben Eggink, rond. Hij wordt binnen enkele weken de kwartiermaker van het kostbare plan. 'Ik ben al bij enkele vergaderingen geweest van de stuurgroep. Als adviseur en als toehoorder', verklaarde interim-manager Eggink.


Thialf kiest voor een sprong voorwaarts, zo werd woensdag duidelijk. De oude plek en het oude stadion in Heerenveen-Zuid worden verlaten. 'Het kraakt in de voegen. Het is afgeschreven', sprak Van der Werf.


De nieuwbouw komt aan de snelweg A32, noordelijk naast het Abe Lenstra Stadion van sc Heerenveen en nauw verbonden met Sportstad Heerenveen, de grote accommodatie van het Centrum Topsport & Onderwijs (CTO). De nieuwe locatie moet 'sport, onderwijs, bedrijvigheid en duurzaamheid' bijeenbrengen.


Het stadion komt bovendien op loopafstand (400 meter) van het centrum van Heerenveen. Ook dat wordt als een vooruitgang gezien. Sport moet weer dichter bij de mensen worden gebracht, is een nieuw uitgangspunt in planologie.


Maar het belangrijkste is dat het nieuwe ijsstadion met de oude, vertrouwde naam straks de modernste technieken herbergt. De energierekening moet drastisch omlaag. Het wordt 'de snelste en duurzaamste laaglandbaan ter wereld', aldus de plannen. Er werden voor de camera's van tv-zenders al wereldrecords voorspeld.


Het grote stadion gaat een 400-meterbaan en een 333-meterbaan huisvesten, plus twee 30 bij 60 meter-ijsvloeren voor ijshockey en curling. Er komen voor de grote wedstrijden 14.400 plaatsen voor toeschouwers. Verder komen op het terrein een trainingshal voor topsporters en een multifunctionele hal, die ook gebruikt kan worden voor ijshockey en shorttrack.


De duurste, meest ambitieuze variant, die dinsdag door de stuurgroep is gekozen, kost 100 miljoen euro. Er waren, tot deze week, ook twee varianten voor de renovatie van het oude Thialf: de maximumvariant staat voor 50 miljoen in het boek, de minimumaanpak voor 35 miljoen. Die varianten zijn niet meer actueel.


Het project wordt door de stuurgroep als een 10-kilometerrace aangemerkt. De warming-up zit er nog maar net op. De 100 miljoen euro wordt als een haalbaar bedrag gezien. Voor tijden van crisis heerste woensdag dan ook een opmerkelijk optimistische stemming in Oranjewoud, het villadorp van Heerenveen.


De gemeente Heerenveen staat voor 3 miljoen in het boek, plus de inbreng van de bouwgrond. De provincie geeft 40 miljoen, zo verklaarde gedeputeerde Hans Konst die deel uitmaakt van de stuurgroep. Die 40 miljoen wordt voor driekwart gefinancierd uit de 300 miljoen die de noordelijke provincies hebben gekregen als compensatie voor het schrappen van de Zuiderzeelijn.


Friesland voelt er nog niet voor om de 1,2 miljard aan zogenoemde 'Nuon-gelden' in te zetten. Vragen daarover werden woensdag niet beantwoord. Het ging erover uit welke bron geld gehaald zou worden voor het pronkstuk dat Heerenveen een bijzonder imago in Nederland en de wereld moet geven.


De provincie kijkt naar het Rijk en het bedrijfsleven. Van partners wordt 20 miljoen verwacht. Van de rijksoverheid, het ministerie van Sport (VWS) met name, zou 40 miljoen moeten komen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden