Weblog

'Theocratische kobold' wint belangrijkste Nederlandse gamesprijs

In Utrecht zijn dinsdagavond voor de zevende keer de Dutch Game Awards uitgereikt, een prijzenfestijn voor de Nederlandse ontwikkelaars van computerspellen met één constante: de meeste mensen zullen van de meeste winnaars nog nooit hebben gehoord.

Prijswinnend slagveld uit Age of Wonders III. Het spel heeft de publieksprijs gewonnen bij de Dutch Game Awards Beeld Triumph Studios

Uitzondering op de regel is Guerrilla Games, de enige échte grote studio op Nederlandse bodem met een werknemersschare die schommelt rond de 200 man/vrouw. De Amsterdammers kregen de Best Economic Achievement Award voor Killzone: Shadow Fall, hun megaproductie voor de PlayStation 4.

Het sf-schietspel verscheen precies een jaar geleden, bij de introductie van Sony's spelcomputer in Europa. Er zijn volgens VGChartz 2,1 miljoen exemplaren van verkocht.

Dat is een (economische) prestatie die weinig Nederlandse gamemakers Guerrilla nadoen.

Een flink eind in de buurt komt Tomb Raider: Definitive Edition, de dit jaar verschenen remake voor de PlayStation 4 en Xbox One van de Tomb Raider-game uit 2013. Daarvan verkocht Square Enix rond 850 duizend stuks.

Het opvoeren van de pixels in juffrouw Crofts laatste avontuur lag in handen van het Utrechtse bedrijf Nixxes, dat met zulke klussen een behoorlijke reputatie heeft opgebouwd. Nixes is vooral een naam in de gamesindustrie, maar nauwelijks bekend bij het grote publiek.

Nixxes kreeg van de jury de Best Technical Achievement Award.

Lara Croft, grafschender uit Utrecht. Beeld Square Enix

Een andere studio die internationale faam geniet, en ook onder gamers, is Triumph Studios, sinds 1997 actief in Delft. Dat bracht in maart van dit jaar het derde deel uit van Age of Wonders, een strategische rollenspel in fantasy-sferen, met wezens als een 'Goblin Theocrat' (theocratische kobold).

Age of Wonders III viel twee keer in de prijzen: het kreeg de publieksprijs, de Control Industry Award, en werd door de vakjury beloond met de onderscheiding voor Beste PC/Console-spel.

Héél vroeger kon je nog wel eens grappen dat er meer Dutch Game Awards te vergeven waren dan er games in Nederland werden gemaakt, maar dat is al lang niet meer zo. Er deden in dertien categoriën 226 in Nederland gemaakte titels mee (waarvan sommige in meerdere rubrieken). Nederland heeft een bloeiende gamesindustrie, ook al past het personeel van de meeste bedrijfjes in een doorsnee gezinsauto.

De Gamesmonitor van 2012 telt er circa 330 bedrijven die samen goed zijn voor 3.000 banen. 70% van de bedrijven heeft maximaal vijf mensen in dienst. Nog geen tien gamebedrijven tellen meer dan 50 werknemers.

Volgens de jury was het niveau van de inzendingen dit jaar uitzonderlijk hoog. Hoofdredacteur Eric Bartelson van gamesvakblad Control, dat de awards mede-organiseert: 'Bij veel categorieën waren de discussies langer dan gebruikelijk. Het is niet meer zo dat één goede game met gemak drie of vier awards in de wacht kan slepen. De concurrentie is daarvoor te hoog geworden.'

Bij Guerrilla Games kortom kunnen ze hun borst natmaken.

Dansers van het Nationaal Ballet dansen? gamen? met de iPhone-app Bounden. Dat kreeg de Best Co-Production Award. Beeld Game Oven
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden