Thema-Mundy doet heel aardig mee in festival Utrecht

Waar zat Simon Mundy? Tien dagen lang hebben festivalgangers, rondetafelsprekers en verslaggevers hun best gedaan op de verwerking van de centrale thema's van het Festival Oude Muziek....

Van onze verslaggever

Roland de Beer

UTRECHT

Maar er was nog een thema, hoewel dat niet als zodanig in de brochure was opgenomen. Het heette Simon Mundy. Ook Mundy zelf, de Brit die kort voor de vijftiende festivaleditie zijn directeurspost al weer vaarwel zei, liet zijn gezicht niet zien. Terwijl het festival toch zijn handtekening droeg, naast die van Jan Nuchelmans - de programmeur die vorig jaar bij de benoeming van Mundy zijn ontslag nam, maar later zijn medewerking op deeltijdbasis voortzette.

Het moet Mundy zijn geweest, die de uitnodiging doordrukte van de Brit Hogwood en zijn Academy of Ancient Music, als coryfeeën van het slotweekend. The Academy speelt op oude instrumenten, maar wordt, als alle grotere ensembles uit Londen, in Utrecht van oudsher gewantrouwd omdat het uit veredelde schnabbelaars bestaat.

Hogwoods uitsmijter (thema-Mundy) was zondag het Utrecht Te Deum dat Handel in 1713 met het St. Paul's Cathedral Choir ten doop hield. Paul in Londen. Hogwood had er op zijn beurt het koor van de St. Paul voor bij de hand. Ditmaal in rode sweaters, omdat er sinds 1713 wat verloop is geweest. De grote Londense kerk- en kathedraalkoren stonden tot nu toe laag op de verlanglijst in Utrecht, omdat het klankideaal dat ze vertegenwoordigen pas in deze eeuw ontstaan is, en als 'romantisch' wordt gerubriceerd.

Daags tevoren presenteerde Hogwood een variant van een London Philharmonic Society-concert anno 1830. In de Jacobikerk nam het koor van de St. Paul onder leiding van John Scott een vesperdienst of evensong voor zijn rekening. Met zestiende-eeuwse zettingen, en met lezingen uit Koningen 11 en Apostelen 10 en met gebed - want dat zijn ze daar zo gewend.

Maar zie, John Scott en zijn St. Paul's Choir bleken het oor intussen wel degelijk te luisteren te hebben gelegd bij de veel kleinere, gespecialiseerde vocale consorts waaraan Londen ook zo rijk is. Het optreden was een demonstratie van glorieus polyfoon ensemblewerk. Niet zo subtiel als van enkelvoudig bezette ensembles (die in hun enkelvoudigheid vaak iets onwaarachtigs hebben), maar met kleurvariatie en ritmische souplesse. William Byrd's schitterende zetting van The lesser Litany kreeg een woord-expressie mee die verwonderde, bij de eenvoud van de gebedstekst.

Hogwood begon zijn Philharmonic Society-avond met Beethovens Tweede Symfonie. De sopraan Rosemary Joshua solieerde stijfjes in aria's van Mozart en Bellini. Fortepianist David Owen Norris spoedde zich vingervlug en zwakjes hoorbaar (verkeerde vleugel, dof) door Mendelssohn's eerste pianoconcert, en Weber's ouverture Preciosa (verkeerde ouverture, leeg) was niet het best denkbare slotstuk.

Maar Hogwoods Academy bleek goed ingespeeld, had een uitstekende hoornist in dienst, oogstte applaus met de effect-crescendi in Rossini's Tancredo-ouverture, en bracht een Tweede van Beethoven die je fijngedetailleerd, zelfs 'bijna af' kon noemen, als de tutti-fortes in de eerste en laatste delen niet zo eenvormig waren geweest. Op die momenten leek het, wat heel vaak voorkomt, toch weer even op een Brabants Orkest anno 1982 onder Vandernoot.

Thema-Mundy was zeker de nieuwe compositie van de 40-jarige Brit Adrian Williams voor The Orlando Consort - een van de meest briljante van die enkelvoudig bezette vocale ensembles uit Engeland. Het celebreerde drie- en vierstemmige motetten en misfragmenten van het vijftiende-eeuwse muziek- en sterrenwichelaarsgenie John Dunstable (naar de jongste spelling Dunstaple geheten), rond een Sidus transmigrat ad astra waarmee Williams Dunstaple heeft voorzien van een moderne muzikale nagedachtenis.

Een stuk dat een tikje bevreemdde, niet vanwege de grillige akkoordiek, maar omdat de snelle tactus en menige polyfone trick meer ontleend leken te zijn aan de latere Italiaanse madrigaalkunst dan aan Dunstaple. Maar als poging misstond dit stuk allerminst op een oude-muziekfestival.

Het thema-Mundy debuteerde eigenlijk zo beroerd nog niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden