THEATER

Twee bewegingstheater-producties uit Kroatië zijn deze week te zien in het Veemtheater: op 28 en 29 november de groep Stereo met Tama, op 30 november en 1 december spelen Natasa Lusetic, Alexander Acev en Vlasta Ratkovic de voorstelling Acocalypso....

Amsterdam

Toneelgroep Amsterdam speelt extra voorstellingen van Aeschylos' Prometheus, t/m 30 november in de Stadsschouwburg.

Tijdens een rondreis door Indonesië strandt een groep toeristen aan de voet van de Borobudur. Les Enfant Terribles speelt Hati-Hati, een stuk van Erwin Kokkelkoren in een regie van Bert Oele. In de Bovenzaal van de Stadsschouwburg, t/m 1 december.

I never liked you door Jell-O Company is een filmische voorstelling met videoprojecties, objecten, muziek en twee acteurs. In het Amphi-theater, tot en met 30 november.

Arnhem

Han Römer regisseerde Maike Meijer in Boldoot, een lunchvoorstelling van Theater van het Oosten. Over een huishoudster die een nieuw leven probeert op te bouwen. Tot en met 30 november, in Theater aan de Rijn, Rijnstraat 42.

Maastricht

De Avonden van Gerard Reve door Het Vervolg. Bewerking en regie Léon van der Sanden. In theater Het Vervolg, t/m 29 november. 'Het slot van De Avonden waarin het gezin Van Egters gedrieën oudejaarsavond viert, is superieur theater. Het begaan van de weg naar de twaalf slagen van de klok is zenuwslopend en hartverscheurend tegelijk.' (HJ)

Rotterdam

Heden toekomstmuziek is een voorstelling van het Onafhankelijk Toneel over de componist Wagner, diens echtgenote Cosima en de filosoof Nietzsche. Een tekst van Erik-Ward Geerlings. Voorstellingen tot en met 16 december, in het O.T. Theater aan de Müllerpier (St. Jobsweg nr 3).

Tournee

Het Duitse gezelschap Theater an der Ruhr speelt vrijdag de première van Don Juan in de Leidse Schouwburg, in de regie van Roberto Ciulli. Het gaat om de tekst van Molière in een bewerking van Bertolt Brecht. Een tweede voorstelling is op 30 november in Groningen (Stadsschouwburg).

Het Vlaamse gezelschap De Roovers speelt Demonen III, gebaseerd op 'The Secret Agent' van Joseph Conrad. Een thriller met een hoog filosofisch gehalte. Vanavond en zaterdag nog voorstellingen in de Brakke Grond in Amsterdam, op 5 december in Eindhoven (Plaza Futura), op 6 december in Kampen (Stadsgehoorzaal), op 7 december in Groningen (het Kruithuis), op 11 december in in Arnhem (Stadsschouwburg), op 12 december in Zwolle (Odeon), op 14 december in Tilburg (de Vorst). 'De jonge spelers balanceren voorbeeldig tussen ernst en ironie. Zonder opsmuk of vet theatergeweld zetten ze de figuren neer, raak en vanzelfsprekend.'

(Marian Buijs)

In de monoloog Amanda van de Vlaamse auteur Walter van den Broeck blikt een Mexicaanse vrouw terug op het leven met haar Belgische echtgenoot. Met Ingeborg Elzevier. Vrijdag in Doetinchem (Amphion), op 30 november in Linschoten (de Wildeman), op 10 en 11 december in Utrecht (Stadschouwburg), op 13 december in Alphen a/d Rijn (Parktheater), op 20 december in Enschede (Twentse Schouwburg).

In White-out door InDependance treffen twee geliefden elkaar in de mist. De schemerwereld leidt tot het 'white-out'-effect: zintuigen raken in verwarring. Een tekst van Paul Pourveur en een regie van Willibrord Keesen. Op 3 en 4 december in Utrecht (Bastaard), van 6 t/m 8 december in Arnhem (Schouwburg), op 11 december in Cuijk (Streekschouwburg), op 13 december in Wageningen ('t Hemeltje).

Colometa van Mercè Rodoreda door het Vlaamse gezelschap Theater de Korre, in een regie van Bob de Moor. Vrijdag in Enschede (Concordia), op 30 november in Eindhoven (Plaza Futura), op 3 december in Roosendaal (de Kring), op 13 december in Goes ('t Beest), op 14 december in Tilburg (Stadsschouwburg). 'De voorstelling bekoort als een cellosuite van Bach. Geen symfonisch geweld, geen effecten. De regie van Bob de Moor brengt het spel terug tot de grootst denkbare eenvoud, nergens probeert de actrice indruk te maken. Zo simpel kan goed theater dus zijn.' (MB)

Ivar van Urk regisseert Katharina van Heilbronn of De Vuurproef van Von Kleist bij Fact. Op 29 november in Leeuwarden (de Harmonie), op 10 december in Enschede (Twentse Schouwburg), op 13 december in Arnhem (Schouwburg), op 17 en 18 december in Den Haag (Theater a/h Spui), op 19 december in IJmuiden (Witte Theater), op 20 en 21 december in Haarlem (Toneelschuur), van 27 t/m 29 december in Rotterdam (Schouwburg), van 1 t/m 5 januari in Amsterdam (Bellevue). 'De jonge acteurs presenteren zich als een sterke, homogene groep. Energiek spelend, met de scherpe timing van een komedie maar dan een tikje hysterisch.' (Marijn van der Jagt)

Het Noord Nederlands Toneel speelt de familietragedie Spoken van Henrik Ibsen in een regie van Peter te Nuyl. Vanavond in Middelburg (Stadsschouwburg), op 29 november in Spijkenisse (de Stoep), op 30 november in Meppel (Ogterop), 3 t/m 5 december in Amsterdam (Nieuwe de la Mar), op 6 december in Alphen a/d Rijn (Parktheater), op 7 december in Alkmaar (de Vest), op 10 december in Heerlen (Stadsschouwburg), op 11 december in Oosterhout (de Bussel), op 12 december in Terneuzen (Zuidlandtheater), op 13 december in Arnhem (Stadsschouwburg), op 14 december in Zutphen (Hanzehof). 'Geen kwaad woord over de Mevrouw Alving van Petra Laseur. Zij is degene die de voorstelling bij elkaar houdt en richting geeft.' (MvdJ)

Een goed ontbijt (Skylight) van David Hare, een regie van Berend Boudewijn. Op 28 november in Kampen (Stadsgehoorzaal), op 29 november in Cuijk (Streekschouwburg), op 30 november in Uden (Markant), op 3 december in Velsen (Stadsschouwburg), op 4 december in Zoetermeer (Stadstheater), op 6 december in Rijswijk (Shouwburg), op 7 december in Breda (Chassé Theater), op 10 december in Eindhoven (Stadsschouwburg), op 11 december in Veenendaal (de Lampegiet), op 12 december in Venlo (de Maaspoort), op 13 en 14 december in Amstelveen (Cultureel Centrum). 'Peter Faber is in tijden niet zo op zijn plaats geweest en Catherine ten Bruggencate geeft met haar natuurlijke klasse deze vrije productie zelfs vleugels. In Een goed ontbijt wordt theater gemaakt waarin kwaliteit en toegankelijkheid goed in evenwicht zijn.' (Hein Janssen)

Harold Pinters Bedrog door het RO Theater, geregisseerd door Peter de Baan. Op 28 november in Tiel (Agnietenhof), op 29 november in Alkmaar (de Vest), op 30 november in Hoorn (het Park), op 3 december in Den Bosch (Theater a/d Parade), op 4 december in Amstelveen (Cultureel Centrum), op 6 en 7 december in Groningen (Stadsschouwburg), op 9 december in Utrecht (Stadsschouwburg), op 10 december in Amersfoort (de Flint), op 12 december in Arnhem (Stadsschouwburg), op 13 december in Brugge (Cultureel Centrum), op 14 en 15 december in Rotterdam (RO Theater). 'De Vlaamse Kathelijne Verbeke is een schitterende ongrijpbare Emma, ze zou net zo goed de getroubleerde dochter van een hoogleraar kunnen zijn als gastvrouw van een chique escortservice.' (HJ)

Schakels van Herman Heijermans uit de toneelfabriek van Joop van den Ende, een regie van Jules Royaards. Op 29 november in Lelystad (Agora), op 30 november in Hengelo (Stadsschouwburg). Vervolg tournee in maart. 'John Kraaijkamp is in de rol van Pancras Duif een regelrechte sensatie. Hij plaatst zich met gemak in het rijtje Louis Bouwmeester, Willem Royaards, Richard Flink, Ko van Dijk en Bernard Droog die de rol eerder speelden. Kraaijkamp is een groot komiek en kan ook een groot acteur zijn, als een regisseur hem duidelijk weet te maken dat hij aan minieme middelen genoeg heeft.' (HJ)

Coriolanus van William Shakespeare door het RO Theater. Bewerking en regie van Koos Terpstra. Op 28 november in Amersfoort (de Flint), op 29 november in Breda (Chassé Theater), op 30 november in Enschede (Twentse Schouwburg), op 2 december in het BelgischeKortrijk (Cultureel Centrum), 6 t/m 8 december in Rotterdam (Schouwburg). 'Mise-en-scène is niet Terpstra's sterkste punt, acteursregie des te meer. Joost Prinsen is prachtig als legeraanvoerder. Joop Keesmaat, Cees Geel, Veerle van Overloop - ze spelen beter dan ooit. Wat aanspreekt, is de noodzaak van regie en spelers om ons dit verhaal te vertellen.' (MB)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden