Theater

Proust 3: de kant van Charlus door het Ro Theater. Derde deel van regisseur Guy Cassiers' theatercyclus gebaseerd Op zoek naar de verloren tijd van Marcel Proust (1871-1922)....

La ligne de fuite is surrealistisch spektakeltheater met dans, theater, marionettenspel en muziek door Compagnie Philippe Genty. Een voorstelling over een reis naar het onderbewuste, de ultieme droomwereld. Vrijdag en zaterdag in Apeldoorn (Schouwburg Orpheus), 18 januari in Utrecht (Stadsschouwburg), 20 januari in Tiel (Schouwburg Agnietenhof).

Adres onbekend door Theater aan de Parade en Vlaams Fruit. Een stuk van Kathrine Kressman Taylor over een briefwisseling tussen twee vrienden, de joodse Amerikaan Max en de Duitse zakenman Martin. Hun vriendschap wordt op de proef gestelt als Martin in de ban raakt van het gedachtengoed van Hitler. Regie: Catrien Hermans. Op 19 januari in Den Bosch (Theater a/d Parade).

Cashville, tragikomedie door Christine van Stralen en Sanne Vogel, een Hetveem-productie samen met stichting De Vogelfabriek. Moeder en dochter leiden een troosteloos bestaan in een hotdog-car waar ze dromen van een man met geld en een beter bestaan. Vanavond t/m 16 januari in Het Veemtheater in Amsterdam, 20 januari in Den Bosch (Verkadefabriek).

The odd couple, komedie van Neil Simon, vertaald door Peter Lusse en in regie van Bruun Kuijt. Twee mannen die bij hun vrouw weg zijn besluiten te gaan samenwonen. Met Cees Geel en Peter Lusse in de hoofdrol, naast Annick Boer. Vanavond in Beverwijk (Kennemer Theater), 15 januari in Etten-Leur (Theater De Nobelaar), 18 januari in Cuijk (Schouwburg), 19 januari in de Twentse Schouwburg in Enschede, 20 januari in Assen (De Kolk).

Blöd, lunchvoorstelling van Gerardjan Rijnders. Theatrale terugblik van zes actrices over hun ervaringen, woede, frustratie en humor tijdens de repetities van Bakchanten, t/m 30 januari in Theater Bellevue in Amsterdam.

Pygmalion door het Ro Theater is een bewerking van de musical My Fair Lady door Ko van den Bosch. Olga Zuiderhoek speelt professor Higgins en Loes Luca het bloemenmeisje Lize Doolittle. Op 15 januari in Stadsschouwburg in Eindhoven, 19 januari in Arnhemse Schouwburg.

En God zag dat het goed was, narren, potsenmakers en saters spelen de hoofdrol in deze improvisatievoorstelling van Toneelgroep De Appel in regie van Aus Greidanus. Grote thema's als macht, oorlog, leven en dood, liefde, geluk en angst staan aan de basis van deze pistevoorstelling, t/m 26 februari in Appeltheater in Den Haag.

Trilogie van het Verlies, combinatie van drie voorstellingen door Toneelgroep Oostpool. Met het relatief nieuwe Goedbloed en de wat oudere voorstellingen Het Zouthuis en Zullen we het Liefde noemen maakten schrijver Peer Wittenbols en regisseur Rob Ligthert een trilogie met variaties op het thema verlies. Vanavond in Deventer Schouwburg, 16 januari in Verkadefabriek in Den Bosch, 18 t/m 23 januari in Theater Bellevue in Amsterdam.

Kroonprins, modern sprookje over een Ottomaanse prins op Shakespeariaanse wijze vertolkt door Theater Ea. Tweede voorstelling van de jonge regisseur Tarkan Köroglu op zoek naar hoe totaal jezelf kunt zijn met als inspiratiebron Het verhaal van de prins van Orhan Pamuk. Vanavond in Theater Lux in Nijmegen.

Painicilline van Ko van den Bosch door Alex d'Electrique is een absurd-komisch drama waarin vijf mannen zich staande proberen te houden in een wereld zonder moraal. Op 19 januari in Eindhoven (Effenaar), 22 en 23 januari in Breda (Chassé Theater).

Dans is het regiedebuut van Geert de Jong bij Toneelgroep De Appel, waarbij ze zich liet inspireren door de film Shall We Dance van Masayuki Suo over drie mensen die even ontglippen aan hun dagelijks bestaan. Tot en met 19 februari in Den Haag (Appeltheater).

De zonen van Jacob is een solo van Helmert Woudenberg op basis van bijbelverhalen. Vanavond in Haarlem (Toneelschuur), 14 januari in Breda (Chassé Theater), 20 januari in De Meervaart in Amsterdam.

The Price van Arthur Miller gaat over twee broers die de spullen van hun overleden ouders proberen te slijten aan een oude sjacheraar - een mooie rol voor John Kraaijkamp. Victor Löw en Hans Ligtvoet spelen de broers. Op 17 en 18 januari in Den Haag (De Koninklijke Schouwburg).

Ivanov van Tsjechov door het Nationale Toneel, met Mark Rietman als de gekwelde anti-held. Regie: Johan Doesburg. Vanavond t/m 16 januari in Den Haag (Koninklijke Schouwburg).

King Arthur integraal door Suver Nuver plus Toon Kuijpers en Art-Jan de Vries. Een ridderverhaal met harnassen en wapengekletter, conflicten en ongelukkige liefdes. Op 14 januari in Arnhem (Schouwburg), 15 januari in Breda (Chassé Theater), 17 t/m 27 januari in Amsterdam (Frascati).

De kruistochten, trilogie van Alan Ayckbourn door Toneelgroep Amsterdam. Met Hans Kesting als de rasversierder Norman die zijn schoonzusjes het hoofd op hol brengt. Reprise. Van 13 t/m 15 januari en van 12 t/m 18 februari in Stadsschouwburg in Amsterdam.

Herinner Mij is een bewegingsvoorstelling van Barbara Duijfjes en Susan Gritzman, met een tekst van Toon Tellegen. Twee vrouwen proberen hun relatie te behouden terwijl een van de twee langzaam maar zeker haar geheugen verliest. Op 15 januari in Eindhoven (Plaza Futura).

Een nacht uit het leven van de stad, solo van John Buijsman met teksten van Ko van den Bosch, Daphne de Bruin, Maria Goos, Marcel Möring en Martin van Waardenberg. Vijf stadsbewoners vertellen hun verhaal. Op 15 januari in Concordia K & C Theater in Enschede, 18 januari in Apeldoorn (Schouwburg Orpheus).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden