Theater

Pipelines, a construction, nieuw project van regisseur Jan Ritsema en de Servische performer Bojana Cvejic. Over de onderhandelingsruimte die zit tussen politieke wil en economisch belang....

Een Zomerzotheid, muzikale komedie naar de gelijknamige roman van Cissy van Marxveldt uit 1927 over een jonkheer die ruilt met zijn chauffeur. Regie: Bruun Kuijt. Vanavond in het Munttheater in Weert, vrijdag in Theater in Vlaardingen, zaterdag in het Kennemer Theater in Beverwijk, maandag (premi) in het Zaantheater in Zaandam, 19 februari in de Purmaryn in Purmerend, 20 februari in het Posthuistheater in Heerenveen, 26 februari in De Kolk in Assen.

Pit van Jurre Bussemaker, lunchtheaterproductie over een bevlogen eigenaar van een fietsenwinkel. Tot en met 7 maart om 12.30 uur in Bellevue in Amsterdam.

Spelen met woorden door Henk van Ulsen, lichte, literaire conference van deze taalvirtuoos. Met teksten van o.a. Kopland, Van Kooten en Belcampo. Zondagmiddag in het Nieuwe de la Mar Theater.

Peer Gynt van Ibsen door het Toneelhuis. In Stefan Percevals bewerking wordt het stuk lang fysiek gedicht over de kleine jongen in de held die niet volwassen wil worden. Vrijdag

de Toneelschuur in Haarlem, 24 februari in Stadsschouwburg Groningen.

Show, komedie van Jeroen van den Berg, die vorig jaar de Taalunie Toneelschrijfprijs ontving. Over een wereld waarin jezelf spelen synoniem is aan jezelf zijn. Met o.a. Bill van Dijk, Huib Rooijmans en Ivar van Urk. Tot en met 7 maart in het Werkteater in Amsterdam.

Woyzeck van Br door het Barre Land/Maatschappij Discordia. Gaat er denken vooraf aan het toebrengen van een doodssteek? Dat vraagt het Barre Land zich af in hun versie van dit nooit voltooide stuk van Georg Br over drie moordzaken. Tot en met 28 februari in de Snijzaal in Utrecht (www.barreland.nl).

Vrouwen van Picasso van Brian McAvera, monoloog door Will van Kralingen van Het Nationale Toneel. Regie: Digna Sinke. Over de drie vrouwen uit het leven van de Spaanse schilder Picasso. Tot en met 10 april in Het Paradijs in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.

De Naam van John Fosse door De Theatercompagnie. Regiedebuut van Jacob Derwig. Minimalistisch stilleven over menselijke verhoudingen. Met o.a. Anneke Blok, Nadja Her en Bart Klever. Tot en met 21 februari in het Compagnietheater in Amsterdam.

The Monkey Trial door Stan. In 1925 werd een biologieleraar voor de rechtinbank gedaagd, omdat hij onderwees in de evolutieleer. Tg Stan maakte een voorstelling over dit 'apenproces'. Zaterdag in het Grand Theatre in Groningen, 19 t/m 21 februari in de Brakke Grond in Amsterdam.

vijf theatermonologen over vijf spraakmakende persoonlijkheden in een veranderende samenleving (Gerard Spong, Zekeriya G Ayaan Hisi Ali, Dyab Abou Jajah en Regilio Tuur), geregisseerd door vijf verschillende regisseurs. Concept is van Khaldoun Elmecky. Tot en met 6 maart in Theater Cosmic in Amsterdam.

Glazen Speelgoed van Tennessee Williams door het Nationale Toneel. Mark Rietman regisseert o.a. Anne-Wil Blankers. Zaterdag in De Leest in Waalwijk, 17 februari in de Tamboer in Hoogeveen, 19 februari in Cultureel Centrum Harderwijk, 21 februari in Amphion in Doetinchem, 24 en 25 februari in De Lawei in Drachten, 26 februari in De Klinker in Winschoten.

Blauw/Oranje van Joe Penhaal door Het Nationale Toneel. Kamerdrama over een schizofreen, die na ontslag uit de kliniek dakloos dreigt te raken. Regie: Peter Tuinman. Vrijdag in het Stadstheater in Zoetermeer, 14 februari in De Vest in Alkmaar, 17 en 18 februari in Stadsschouwburg Eindhoven, 19 februari in De Kloostertuin in Woerden, 20 en 21 februari in de Rotterdamse Schouwburg, 24 februari in de Ogterop in Meppel, 25 februari in De Voorvegther, 26 februari in de Koornbeurs in Franeker.

Mank van Herman Brusselmans door Het Vervolg. Een dag uit het leven van een rock 'n roll-schrijver. Regie: L van der Sanden. Tot en met 20 februari in het Derlon Theater in Maastricht.

Gaga door Alex d'Electrique, 'een schofterige komedie over de angst van de ene generatie voor de andere'. Als inspiratiebron diende Calderons Leven is een droom. Regie: Ko van den Bosch. Vanavond in De Naald in Naaldwijk, 13 februari in het Isala Theater in Capelle a/d IJssel, 14 februari in het Witte Theater in IJmuiden, 18 februari in De Hanzehof in Zutphen, 19 februari in De Veste in Delft, 20 februari in De Cirkel in Heemskerk, 21 februari in De Vorst in Tilburg, 25 februari in Stadsschouwburg Groningen, 26 februari in het Zaantheater in Zaandam.

Morgen gaat het beter door Els Inc. Iedereen binnen een gezin op zoek naar persoonlijk geluk. Een orkest speelt liedjes uit de jaren dertig en veertig. Regie: Arie de Mol. Vrijdag in Stadsschouwburg Groningen, 14 februari in Theater a/h Spui in Den Haag, 17 en 18 februari in de Toneelschuur in Haarlem, 21 februari in de Goudse Schouwburg.

De kant van Swann, eerste deel van een mega vierluik dat Guy Cassiers bij het RO Theater maakt aan de hand van A la recherche du temps perdu van Marcel Proust in een bewerking van Guy Cassiers en Eric de Kuiper. Op 12 februari in De Kring in Roosendaal, 23 februari in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, 25 en 26 februari in Stadsschouwburg Amsterdam.

Richard III van Shakespeare door Annette Speelt. De opkomst en ondergangvan een politiek leider. Regie: Erik Whien. Op 19 februari in Plaza Futura in Eindhoven, 20 en 21 februari in de Toneelschuur in Haarlem, 26 en 27 februari in het Kruithuis in Groningen.

Tantalus in een bewerking van John Barton door Toneelgroep De Appel. Monsterproductie van twaalf uur, gespeeld op dag. Tot eind mei in het Appeltheater in Den Haag.

De Twaalfde Nacht (8+) naar Shakespeare door Laika/RO Theater. Iedereen is verkikkerd op de verkeerde in deze uitbundige familievoorstelling. Regie: Jo Roets. Vrijdag in Stadsschouwburg Middelburg, 15 februari in de Goudse Schouwburg, 24 februari in Stadsschouwburg Amsterdam.

Crazy Gary's Mobile Disco van Gary Owen door Huis van BourgondiDrie verschillende versies van een 'kl*te' karaoke-avond. Regie: Domien Van der Meiren. Vanavond in Theater Kikker in Utrecht, 17 t/m 21 februari in Frascati in Amsterdam, 25 februari in Theater a/h Spui in Den Haag, 26 februari in Plaza Futura in Eindhoven.

De Gesluierde Monologen van Adelheid Roosen, die vrouwen met een islamitische achtergrond interviewde. Vanavond t/m 14 februari in het Oude Luxor Theater in Rotterdam, 20 t/m 22 februari in Schouwburg Deventer, 25 en 26 februari in Podium Twente in Enschede.

Pygmalion van George Bernard Shaw door Noord Nederlands Toneel. Komedie over een spraakleraar die een plat sprekend meisje omtovert tot een dame van stand. Regie: Koos Terpstra. Vanavond in het Chassheater in Breda, 13 februari in Schouwburg Arnhem, 14 februari in Geert Teis in Stadskanaal, 18 februari in in De Vest in Alkmaar, 19 februari in Stadsschouwburg Utrecht, 20 februari in De Muzeval in Emmen, 25 en 26 februari in de Toneelschuur in Haarlem.

Dolly, and the art of being myself door Boogaerdt/Van der Schoot. Een voorstelling over look-a-likes. Op 20 februari in Podium Twente in Enschede, 21 februari in De Verbeelding in Purmerend.

De Revisor van Gogol door De Paardenkathedraal. Over een groepje kleinburgers in een slaperig stadje waar plotseling een inspecteur (revisor) op bezoek komt. Regie: Dirk Tanghe en Paula Bangels. Op 18 en 19 februari in de Rotterdamse Schouwburg, 20 februari in Stadsschouwburg Nijmegen, 21 februari in de Metropool in Almere, 24 en 25 februari in De Harmonie in Leeuwarden, 26 februari in de Twentse Schouwburg in Enschede.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden