THEATER

Het Britse gezelschap Peepolykus maakt een tournee met de slapstickvoorstelling I am a coffee, vanavond, vrijdag en zaterdag in Amsterdam (Nieuwe de la Mar), dinsdag in Groningen (De Oosterpoort), 20 januari in Venlo (Maaspoort)....

Tournee

Na 'Ockham's Scheermes', 'De Olifantsdracht' en 'Optisch Bedrog' komen Han Römer en Titus Tiel Groenestege met Bermuda Driehoek, waarin de twee vrienden te maken krijgen met een aantrekkelijke vrouw, Maike Meijer. Frans Strijards deed de regie. Vanavond en vrijdag in Groningen (Kruithuis), zaterdag in Brielle (De Goote), 20 januari in Zwolle (Odeon). 'Groenestege en Römer vormen ook nu weer een prachtig duo. (...) Maike Meijer vormt een fraaie aanvulling: zonder dat ze de balans tussen hen verstoort, levert ze een fiks aandeel in de rappe conversatie.' (Marian Buijs)

Het Zuidelijk Toneel begint een tweede tournee met Romeo en Julia in een bewerking van Peter Verhelst en regie van Ivo van Hove. Gunilla Verbeke heeft Camilla Siegertsz vervangen in de rol van Julia. Ramsey Nasr is Romeo. Vanavond in de Rotterdamse Schouwburg, vrijdag in Dordrecht (Kunstmin), zaterdag in Hoorn (Het Park), dinsdag in Zoetermeer (Stadstheater), woensdag in Delft (De Veste), 21 en 22 januari in Breda (Chassé Theater). 'Van Hove heeft deze nogal morbide bewerking van het meest romantische stuk aller tijden in een ijzingwekende vorm gegoten.' (Hein Janssen)

In De Dresser spelen Porgy Franssen en Hans Dagelet een oude Shakespaere-acteur en zijn kleder, op tournee in de Engelse provincie ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Vanavond in Zwolle (Odeon), vrijdag in Roosendaal (De Kring), zaterdag in Winterswijk (Cultureel Centrum), dinsdag in Maastricht (Theater a/h Vrijthof), 20 januari in Heerlen (Stadsschouwburg).

Na 'Het interview', brengt Carrousel weer een tekst van Natalia Ginzburg, De Vergissing, in regie van Marlies Heuer. Vijf vrienden wachten op hun gast en nemen het leven door. Ze klampen zich aan elkaar vast en aan hun dromen. Vanavond in Delft (De Veste), zaterdag in Eindhoven (Plaza Futura), 19 t/m 23 en 26 t/m 31 januari in Amsterdam (Bellevue).

Twee vrouwen in de lobby van een hotel, waar ze tot rust hopen te komen. Wie is de jager, wie de prooi? Karina Holla en Barbara Duijfjes spelen De Scrupuleuzen, vanavond in Kampen (Stadsgehoorzaal), 15 en 16 januari in Den Haag (Korzo Theater), 21 januari in Enschede (Concordia).

Truus Melissen combineert in haar eerste theaterproductie Een Kooi van Licht film met muziek en poppenspel. Over de eenzaamheid van de vogel en van de mens die hem gevangen houdt. Zaterdag in Amersfoort (De Lieve Vrouw), 22 januari in Zwolle (Papenstraattheater), 28 januari in Enschede (Concordia).

Theatergroep De Kern kreeg voor de voorstelling Hildegard von Bingen een nominatie voor de Toneel Publieksprijs. Het is een levendig portret van de middeleeuwse non die faam verwierf met haar visioenen en gezangen. Door Ineke ter Heege, Jan-Jaap Jansen, Margreet Heemskerk e.a. Op 20 januari in Amstelveen (Schouwburg), 21 januari in Vlaardingen (Stadsgehoorzaal).

Wilhelmina: je maintiendrai van Ton Vorstenbosch. Met een glansrol voor Anne-Wil Blankers als vorstin: 'Blankers zet haar sterke persoonlijkheid af tegen haar personage en dat levert adembenemend toneelspel op.' (Hein Janssen). Vanavond in Groningen (Stadsschouwburg), 15 t/m 17 januari in Rotterdamse Schouwburg, 20 januari in Sittard (Stadsschouwburg), 22 t/m 24 januari in Hoorn (Het Park).

Golfbrakers van Art & Pro is een tekst en regie van Frans Strijards over een groep vrienden en 'de onverzettelijke vindingrijkheid waarmee overleven gepaard gaat'. Met Gusta Geleijnse, Titus Muizelaar, Betty Schuurman e.a. Vanavond in Den Bosch (Theater a/d Parade), vrijdag in IJmuiden (Witte Theater), zaterdag in Groningen (Stadsschouwburg), 19 januari in Hoorn (Het Park) en tot slot op 20 en 21 januari in Haarlem (Toneelschuur).

Paul Feld schreef en regisseerde Zandkoorts bij Growing up in Public. Hij baseerde zich op het leven van Alexandrine Tinne, een Haagse juffrouw uit de negentiende eeuw die vele reizen maakte. Vanavond in Tilburg (De Vorst), vrijdag in Doetinchem (De Gruitpoort), 19 t/m 22 januari in Utrecht (Theater a/d Werf).

Amsterdam

Sabberiosia is een nieuwe 'boot-revue', die zich net als 'Nopanic' in een rondvaartboot van Rederij Noord-Zuid afspeelt. Ober Fred en toiletdame Trees proberen de show te redden die bij afwezigheid van echte artiesten in het water dreigt te vallen. Tot en met 9 mei, steeds van woensdag t/m zondag om 20.15 uur, zondag ook om 13.45 uur.

Toneelgroep Amsterdam met Dark Lady, een collagevoorstelling van Gerardjan Rijnders op basis van teksten van Shakespeare en Rijnders. Op 16, 19, 21 en 26 januari om 20.15 uur, 24 januari om 14 uur in het Muziektheater. 'Dark Lady is een cynische en inktzwarte voorstelling. Aan het eind liggen de muziekstandaards her en der omver, de artiesten zijn de kostuums beu en trekken hun dagelijkse plunje weer aan. De kunst biedt geen soelaas meer, en van de liefde valt ook niet veel meer te verwachten.' (HJ)

In het Transformatorhuis vanaf 18 januari try-outs van Kalydon, een voorstelling van Toneelgroep Amsterdam door Hajo Bruins en Hein van der Heijden. Ze spelen een muzikaal theaterduo dat na vijftien jaar een comeback wil maken.

Theu Boermans maakte een nieuwe vertaling van De kersentuin, dat de vierde Tsjechov is geworden die de Trust speelt. Met Anneke Blok, Jappe Claes, Bert Geurkink, Myranda Jongeling, Sylvia Poorta, Harry van Rijthoven e.a. Tot en met 28 februari in het eigen theater aan de Kloveniersburgwal. 'Regisseur Theu Boermans heeft het grote drama in een zijkamertje gezet. (...) Niet het grote drama van de hakbijl, maar het kleine leed van een gebroken hart, een gestolen kusje, een dienstbode die over het hoofd wordt gezien.' (Hein Janssen)

Gebr. is gebaseerd op het gelijknamige boek van Ted van Lieshout over twee broers. Als de een komt te overlijden, redt de ander zijn dagboek. Daarin leest hij dat zijn broer wist dat hij op jongens valt. Vanavond t/m zaterdag in Frascati.

Maastricht

Het Vervolg met Phaedra van Hugo Claus, in regie van Léon van der Sanden. Een klassiek noodlotsdrama over een wanhopige liefde. Tot en met 12 februari, elke dinsdag t/m zaterdag, in het Vervolg Theater aan het Vrijthof.

Rotterdam

Pauline Kalker, Arlène Hoornweg en Herman Helle van theatergroep Hotel Modern bewerkten Shakespeare's Macbeth tot een stuk voor drie spelers. 'Met behulp van meubelstukken, duur servies, valse baarden en echte dolken brengen ze gedrieën dit duister spel tot leven.' Op 15, 16, 19 t/m 21 januari om 21 uur Theater Lantaren/Venster.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.