THEATER

Toneelgroep De Sfinkx speelt Op huwelijkse voorwaarden: een jonge Egyptenaar trouwt met een Nederlandse vrouw in de hoop een verblijfsvergunning te krijgen....

Amsterdam

Weerspiegelt het Nederlands theater de hedendaagse samenleving? Het adviesbureau voor multicultureel theater, Scarabes, wordt opgeheven, maar hoe moet het dan verder? Simpelsymposium, op 7, 8 en 9 november in Theater Cosmic, is een 'interactieve' voorstelling met zeven korte toneel- en dansstukken waarna Frank Wijdenbosch met de makers praat.

Amsterdam Chamber Theatre staat met de voorstelling The Man Who Wished (naar Tsjechov) in de Bovenzaal van de Stadsschouwburg. Vanavond t/m zondag.

Van 12 t/m 17 november in de Bovenzaal van de Stadsschouwburg het Tweede Internationaal Improvisatie Festival met theatersportteams uit Amerika, Finland, Ierland en Nederland.

Bruun Kuijt is als regisseur aangetrokken door de Grieks-Nederlandse acteur Timon Moll, die in de autobiografische schets Spiros twee uitersten belicht: zijn opvoeding in een streng gereformeerd Hollands milieu en de wetenschap dat hij een Griekse moeder heeft. Met bouzouki-muziek van Peter van Os. In Theater Bellevue op 7, 8 (première) en 9 november.

Dood Paard speelt Wie. . . van Oscar van Woensel, van 12 t/m 16 en op 19 en 20 november in Felix Meritis.

Toneelgroep Amsterdam staat met Pinter's Ashes to Ashes, in een regie van Titus Muizelaar, tot en met 16 november in het Transformatorhuis op het Westergasfabriekterrein.

Leiden

Toneelgroep Het Arsenaal speelt Merg van Judith Herzberg, dat als een kameropera werd geschreven. Over twee broers die door een noodlottig ongeval uit elkaar zijn gedreven, maar elkaar nodig blijken te hebben.

Vanavond (première), vrijdag en zaterdag in het LAKtheater.

Maastricht

De Avonden van Gerard Reve door Het Vervolg. Bewerking en regie Léon van der Sanden. In theater Het Vervolg Maastricht, tot en met 29 november. Tournee. 'Het slot van De Avonden waarin het gezin Van Egters gedrieën oudejaarsavond viert, is superieur theater. Het begaan van de weg naar de twaalf slagen van de klok is zenuwslopend en hartverscheurend tegelijk.' (Hein Janssen)

Rotterdam

Ivar van Urk regisseert Katharina van Heilbronn of De Vuurproef van Von Kleist bij Fact. Vanavond (première), vrijdag en zaterdag in de Schouwburg.

Heden toekomstmuziek is een voorstelling van het Onafhankelijk Toneel over de componist Richard Wagner, diens echtgenote Cosima en de filo soof Nietzsche. Met Bert Luppes, Joke Tjalsma e.a. Een tekst van Erik-Ward Geerlings; de regie is van Mirjam Koen. De pianist Maarten Hillenius en zanger Bernard Loonen leveren een muzikale bijdrage. Voorstellingen tot en met 16 december, alleen in het O.T. Theater aan de Müllerpier (St. Jobsweg 3). Maandag is de première.

Tournee

Tine Ruysschaert speelt de middeleeuwse legende Beatrijs, hertaald door W. Wilmink. Wanneer de non Beatrijs het klooster verlaat om zeven jaar in weelde en zeven jaar in zonde te leven en daarna terugkeert, heeft niemand haar afwezigheid opgemerkt: Maria heeft haar plaats ingenomen. Vanavond (première) en vrijdag in Breda (Chassé Theater), zaterdag in Linschoten (Wildeman), zondag in Rotterdam (Bibliotheektheater), dinsdag in Steenwijk (De Meenthe).

Kunst van de Franse schrijfster Yasmina Reza gaat over de vriendschap tussen drie vrienden die een ernstig meningsverschil krijgen over een schilderij. Door het Vlaamse gezelschap Nieuw Ensemble Raamteater, vrijdag in Hoofddorp en op 13 november in de Goudse Schouwburg.

Wat ik graag zou zijn als ik niet was wat ik ben van Hollandia is hernomen. Vanavond in Leeuwarden (Schouwburg), vrijdag in Groningen (Kruithuis), 12 november in IJmuiden (Witte Theater). 'Een vertelling van een twintiger waarin vragen worden gesteld over vrijheid, lostbeschikking en hartstocht. Grote onderwerpen dus, maar Verdoncks presentatie - een monsterverbond tussen dun spel (zo dun dat het lijkt alsof Verdonck gewoon Benjamin Verdonck speelt) en een onstuimige gesticulatie - maakt de verhandeling olijk.' (Ronald Ockhuysen)

Het Noord Nederlands Toneel speelt de familietragedie Spoken van Henrik Ibsen in een regie van Peter te Nuyl. Vanavond in Maastricht (Theater a/h Vrijthof), vrijdag in Barendrecht (Het Kruispunt), zaterdag en zondag in Rotterdam (Schouwburg), dinsdag in Assen (De Kolk), woensdag in Enschede (Twentse Schouwburg). 'Geen kwaad woord over de Mevrouw Alving van Petra Laseur. Zij is degene die de voorstelling bij elkaar houdt en richting geeft.' (Marijn van der Jagt).

Het Nationale Toneel met Céline in de regie van Johan Doesburg. Vanavond en vrijdag in Amsterdam (Stadsschouwburg), 12 en 13 november in Groningen (Stadsschouwburg). 'Uitgedost als clowneske soldaten spelen de acteurs Céline's heftige oorlogservaringen uit Reis naar het einde van de nacht. (...) Maar waar is de samenhang tussen al die fragmenten?' (Marian Buijs)

Een goed ontbijt (Skylight) van David Hare, een regie van Berend Boudewijn. Op 9 november in Utrecht (Stadsschouwburg), 12 november in Alkmaar (de Vest), 13 november in Hengelo (Schouwburg), 14, 15 en 16 november in Den Haag (Koninklijke Schouwburg) 'Peter Faber is in tijden niet zo op zijn plaats geweest en Catherine ten Bruggencate geeft met haar natuurlijke klasse deze vrije productie zelfs vleugels. In Een goed ontbijt wordt theater gemaakt waarin kwaliteit en toegankelijkheid goed in evenwicht zijn.' (HJ)

Harold Pinters Bedrog door het RO Theater, geregisseerd door Peter de Baan. Vanavond in Tilburg (Schouwburg), op 8, 9, 10, 15 en 16 november in Rotterdam (RO Theater), op 13 november in Emmen (Muzeval), op 14 november in Apeldoorn (Orpheus). 'De Vlaamse Kathelijne Verbeke is een schitterende ongrijpbare Emma, ze zou net zo goed de getroubleerde dochter van een hoogleraar kunnen zijn als gastvrouw van een chique escortservice.' (HJ)

Schakels van Heijermans uit de stal van Joop van den Ende, een regie van Jules Royaards. Vanavond en vrijdag in Amstelveen (CC). 'John Kraaijkamp is in de rol van Pancras Duif een regelrechte sensatie. Hij plaatst zich met gemak in het rijtje Louis Bouwmeester, Willem Royaards, Richard Flink, Ko van Dijk en Bernard Droog die de rol eerder speelden. Kraaijkamp kan een groot acteur zijn, als een regisseur hem duidelijk weet te maken dat hij aan minieme middelen genoeg heeft.' (HJ)

Coriolanus van Shakespeare door het RO Theater. Bewerking en regie van Koos Terpstra. Van 14 t/m 17 november in de Rotterdamse Schouwburg. 'Mise-en-scène is niet Terpstra's sterkste punt, acteursregie des te meer. Joost Prinsen is prachtig als legeraanvoerder. Joop Keesmaat, Cees Geel, Veerle van Overloop - ze spelen beter dan ooit. Wat aanspreekt, is de noodzaak van regie en spelers om ons dit verhaal te vertellen.' (MB)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden