Theater
Achteraf van Justus van Oel door Het Lodztheater, waarin we in de kroeg kennismaken met Hugo, Johan en Marie. Premi vanavond in het Chassheater in Breda....
Club Obscur door De Kazerne. Voorstelling voor de nightclubber en de theaterliefhebber over het duistere wezen in de mens. Op 26 en 27 februari, 11, 12, 25 en 26 maart in de Winkel van Sinkel in Utrecht.
De man die zijn haar kort liet knippen van Johan Daisne door Cie. de Koe (Peter Van den Eede en Natali Broods). Over een bizarre liefde tussen een man en een vrouw. Op 3 en 4 maart in de Toneelschuur in Haarlem.
Leefbaar - de Jood en de NSB-er van en door Helmert Woudenberg met Felix Strategier. Een wrange komedie over een jood die tijdens de oorlog ondergedoken zit bij een NSB-er, waarna diezelfde NSB-er na de oorlog onderduikt bij de jood. Naar een idee van Woudenberg en Ischa Meijer, die bevriend waren, ondanks dat Woudenbergs vader een NSB-er was en Meijers vader joods. Vanavond in Theater a/h Spui in Den Haag, 27 en 28 februari (premi) in de Toneelschuur in Haarlem, 1 maart in Stadsschouwburg Eindhoven.
School voor vrouwen van Moli door De Kern. Komedie over een jonge vrouw die weigert zich te laten uithuwelijken aan een veel oudere man. Regie: Wim Meuwissen. Premi vanavond in Schouwburg Amstelveen, zaterdag in De Uitstek in Zwijndrecht, 4 maart in Schouwburg Deventer, 6 maart in Centrum v.d. Kunsten in Roermond, 8 maart in het Isalatheater in Capelle a/d IJssel.
De Leenane Trilogie van Martin MacDonagh door ZT Hollandia/Toneelhuis, in een bewerking van Johan Simons. Drie huiskamerdrama's over een gei¿soleerde dorpscultuur in de jaren negentig. Met o.a. Frieda Pittoors en Betty Schuurman. Op 27 en 28 februari in de Rotterdamse Schouwburg, 5 en 6 maart in Stadsschouwburg Eindhoven.
Geslacht van Rob de Graaf door Dood Paard. Een bittere komedie over 'het menselijk tekort in een wereld vol overvloed'. Vanavond en vrijdag in het Grand Theatre in Groningen.
Show, komedie van Jeroen van den Berg over een wereld waarin jezelf spelen synoniem is aan jezelf zijn. Met o.a. Bill van Dijk, Huib Rooijmans en Ivar van Urk. Tot en met 7 maart in het Werkteater in Amsterdam.
Spong GHirsi Jahjah Tuur y, vijf theatermonologen over Gerard Spong, Zekeriya G Ayaan Hirsi Ali, Dyab Abou Jajah en Regilio Tuur, geregisseerd door vijf regisseurs. Concept: Khaldoun Elmecky. Tot en met 6 maart in Cosmic in Amsterdam.
Glazen Speelgoed van Tennessee Williams door het Nationale Toneel. Mark Rietman regisseert o.a. Anne-Wil Blankers. Vanavond in De Klinker in Winschoten, 27 februari in Schouwburg Deventer, 28 februari in de Kunstmin in Dordrecht, 3 maart in Theater van Vlaardingen, 4 maart in de Hanzehof in Zutphen, 5 maart in het Kennemer Theater in Beverwijk, 6 maart in Theater Kerkrade, 9 en 10 maart in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.
Gaga door Alex d'Electrique, 'een schofterige komedie over de angst van de ene generatie voor de andere'. Als inspiratiebron diende Calderons Leven is een droom. Regie: Ko van den Bosch. Vanavond in het Zaantheater in Zaandam, 27 februari in de Goudse Schouwburg, 28 februari in de Metropool in Almere, 3 t/m 6 maart in Lanteren/Venster in Rotterdam, 9 maart in De Vest in Alkmaar, 10 maart in de Purmaryn in Purmerend.
Morgen gaat het beter door Els Inc. Iedereen binnen een gezin op zoek naar persoonlijk geluk. Een orkest speelt liedjes uit de jaren dertig en veertig. Regie: Arie de Mol. Op 2 maart in De Vest in Alkmaar, 3 maart in de Rotterdamse Schouwburg, 4 maart in het Witte Theater in IJmuiden.
Proust-maand in Amsterdam, het Ro Theater speelt Proust 1: De kant van Swann, vanavond in de Stadsschouwburg en Proust 2: De kant van Albertine, vrijdag, zaterdagmiddag en -avond; in het Filmmuseum vrijdag en zaterdag films die zijn gebaseerd op Prousts Op zoek naar de verloren tijd.
Richard III van Shakespeare door Annette Speelt. De opkomst en ondergang van een politiek leider. Regie: Erik Whien. Op 26 en 27 februari in het Kruithuis in Groningen, 2 t/m 6 maart in Theater a/h Spui in Den Haag.
Tantalus in een bewerking van John Barton door Toneelgroep De Appel. Monsterproductie van twaalf uur, gespeeld op dag. Tot eind mei in het Appeltheater in Den Haag (uitverkocht, extra voorstellingen op 5, 6, 12 en 13 juni).
De Twaalfde Nacht (8+) naar Shakespeare door Laika/RO Theater. Iedereen is verkikkerd op de verkeerde in deze uitbundige familievoorstelling. Regie: Jo Roets. Op 28 februari in Stadsschouwburg Nijmegen, 4 maart in het Rabo Theater in Hengelo, 6 en 7 maart in Stadsschouwburg Groningen.
De Gesluierde Monologen van Adelheid Roosen, die vrouwen met een islamitische achtergrond interviewde.
Op 26 februari in Podium Twente in Enschede, 3 en 4 maart in de Roestbak in Almere, 9 t/m 14 maart in Frascati in Amsterdam.
Pygmalion van George Bernard Shaw door Noord Nederlands Toneel. Komedie over een spraakleraar die een plat sprekend meisje omtovert tot een dame van stand. Regie: Koos Terpstra. Vanavond in de Toneelschuur in Haarlem, 27 februari in Stadsschouwburg Eindhoven, 28 februari in De Veste in Delft, 2 maart in Stadsschouwburg Nijmegen, 3 maart in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, 4 maart in De Lawei in Drachten, 6 maart in het Posthuis Theater in Heerenveen, 9 maart in Stadsschouwburg Middelburg.
Dolly, and the art of being myself door Boogaerdt/Van der Schoot. Een voorstelling over look-a-likes. Van 3 t/m 6 maart in de Brakke Grond in Amsterdam.
De Revisor van Gogol door De Paardenkathedraal. Over een groepje kleinburgers in een slaperig stadje waar plotseling een inspecteur (revisor) op bezoek komt. Regie: Dirk Tanghe en Paula Bangels. Vanavond in de Twentse Schouwburg in Enschede, 27 februari in De Flint in Amersfoort, 2 en 3 maart in Stadsschouwburg Amsterdam, 4 maart in het Zaantheater in Zaandam, 6 maart in Schouwburg Deventer, 9 en 10 maart in Theater a/d Parade in Den Bosch.
Vrouwen van Tsjechov van en door JosRuiter. Solo over twee vrouwen die zich allebei op hun manier verbonden voelen met Tsjechov. Op 3 maart in De Purmaryn in Purmerend, 9 maart in De Beun in Heilo, 10 maart in Het Oude Slot in Heemstede.