THEATER

Toneelgroep Amsterdam speelt extra voorstellingen van Aeschylos' Prometheus van 22 t/m 30 november in de Stadsschouwburg...

Amsterdam

Tijdens een rondreis door Indonesië strandt een groep toeristen aan de voet van de Borobudur. Les Enfant Terribles speelt Hati-Hati, een stuk van Erwin Kokkelkoren in een regie van Bert Oele. Première vanavond in de Bovenzaal van de Stadsschouwburg, t/m 1 december.

All Roots About gaat over de verwarring van twee Indische jongens in Nederland. Een Veemtheaterproductie van en door Luc Boyer en Bart Kiene, van 21 t/m 23 november.

Servaes Nelissen en Carola Arons presenteren De Dooie Hoek, over Elly en Henk en hun methode om herfstdepressies de baas te worden. In Frascati, t/m 23 november.

I never liked you door Jell-O Company is een filmische voorstelling met videoprojecties, objecten, muziek en twee acteurs. Première vrijdag in het Amphi-theater, voorstellingen t/m 30 november.

Drie bewegingstheater-producties uit Kroatië zijn de komende week te zien in het Veemtheater: op 26 en 27 november Exit met Imago, op 28 en 29 november de groep Stereo met Tama, op 30 november en 1 december spelen Natasa Lusetic, Alexander Acev en Vlasta Ratkovic de voorstelling Acocalypso.

Inleiding tot 'Het Gebed' door Theater Zero is het eerste deel van een vierluik over bidden. Emily Kocken regisseert een groep vrouwen die de grenzen van bidden verkent binnen het gebied van taal. Voorstellingen in acht kamers van hotel De Filosoof (Anna van den Vondelstraat 6) op 26 t/m 28 november.

Arnhem

Han Römer regisseerde Maike Meijer in Boldoot, een lunchvoorstelling van Theater v/h Oosten. Over een huishoudster die een nieuw leven probeert op te bouwen. Première op 23 november om 12.30 uur in Theater aan de Rijn, Rijnstraat 42. Voorstellingen t/m 30 november.

Den Haag

Theatergroep De Appel speelt Oidipous I en II van Sofokles, de afscheidsregie van vaste regisseur Erik Vos. Tot en met 1 februari in het Appeltheater in Den Haag. 'Elke scène is zo strak gemodelleerd dat het merendeel van de acteurs niet verder komt dan een keurige invuloefening. De statische tableaus waarin de koorleden zich opstellen, het monotone gezang, de gestileerde gebaren: de regie houdt het publiek te veel op afstand, en geeft de acteurs nauwelijks kans tot leven te komen.' (Marian Buijs)

Stella Den Haag speelt Vrijdag van Hugo Claus t/m 21 december in het eigen theater. Een regie van Alize Zandwijk. 'Vrijdag, geschreven in 1969, is een stuk over incest (en in die zin akelig actueel) maar ook over schuld en boete en over het vastgeklonken zijn aan alledaagse lelijkheid. Alize Zandwijk laat die lelijkheid bikkelhard zien (. . .) In een verziekte samenleving waarin pastoor en andere gezagsdragers het slechte voorbeeld geven, kunnen haar personages geen kant meer op.' (Hein Janssen)

Haarlem

In de monoloog Amanda van de Vlaamse auteur Walter van den Broeck blikt een Mexicaanse vrouw terug op het leven met haar Belgische man. Met Ingeborg Elzevier. Nederlandse première vanavond in de Toneelschuur.

Maastricht

De Avonden van Gerard Reve door Het Vervolg. Bewerking en regie Léon van der Sanden. In theater Het Vervolg, tot en met 29 november. 'Het slot van De Avonden waarin het gezin Van Egters gedrieën oudejaarsavond viert, is superieur theater. Het begaan van de weg naar de twaalf slagen van de klok is zenuwslopend en hartverscheurend tegelijk.' (HJ)

Rotterdam

Heden toekomstmuziek is een voorstelling van het Onafhankelijk Toneel over de componist Wagner, diens echtgenote Cosima en de filosoof Nietzsche. Een tekst van Erik-Ward Geerlings. Voorstellingen tot en met 16 december, alleen in het

O.T. Theater aan de Müllerpier (St. Jobsweg nr 3).

Tournee

Dood Paard met Wie. . . van Oscar van Woensel, op 21 en 22 november in Rotterdam (Schouwburg). Vervolg tournee in januari. 'Van Woensel schetst in Wie... een overtuigend portret van een verwarde generatie. Een generatie met het toneel als moeder en de televisie als vader. Een generatie die geacht wordt commercieel te denken zonder haar ziel te verkopen.' (Marijn van der Jagt)

Colometa van Mercè Rodoreda door Theater de Korre, in een regie van Bob de Moor. Vanavond in Groningen (Kruithuis), zaterdag in Deventer (Bouwkunde), op 29 november in Enschede (Concordia), op 30 november in Eindhoven (Plaza Futura). 'De voorstelling bekoort als een cellosuite van Bach. Geen symfonisch geweld, geen effecten. De regie van Bob de Moor brengt het spel terug tot de grootst denkbare eenvoud, nergens probeert de actrice indruk te maken. Zo simpel kan goed theater dus zijn.' (Marian Buijs)

Ivar van Urk regisseert Katharina van Heilbronn of De Vuurproef van Von Kleist bij Fact. Vandaag in Stadsschouwburg Groningen, op 29 november in Leeuwarden (de Harmonie), op 10 december in Enschede (Twentse Schouwburg).

'De jonge acteurs presenteren zich als een sterke, homogene groep. Energiek spelend, met de scherpe timing van een komedie maar dan een tikje hysterisch.' (MvdJ)

Wat ik graag zou zijn als ik niet was wat ik ben van Hollandia is hernomen. Op 21 en 22 november in Leuven ('t Stuc), op 22 en 23 november in Alkmaar (Provadja). 'Een vertelling van een twintiger waarin vragen worden gesteld over vrijheid, lotsbeschikking en hartstocht. Grote onderwerpen dus, maar Verdoncks presentatie - een monsterverbond tussen dun spel (zo dun dat het lijkt alsof Verdonck gewoon Benjamin Verdonck speelt) en een onstuimige gesticulatie - maakt de verhandeling olijk.' (Ronald Ockhuysen)

Het Noord Nederlands Toneel speelt de familietragedie Spoken van Henrik Ibsen in een regie van Peter te Nuyl. Vanavond in Hoofddorp (De Meerse), vrijdag in Emmeloord (Voorhuys), zaterdag in Groningen (Stadsschouwburg), op 25 november in Utrecht (Stadsschouwburg), op 26 november in Den Bosch (Theater a/d Parade), op 27 november in Middelburg (Stadsschouwburg), op 29 november in Spijkenisse (de Stoep), op 30 november in Meppel (Ogterop). 'Geen kwaad woord over de Mevrouw Alving van Petra Laseur. Zij is degene die de voorstelling bij elkaar houdt en richting geeft.' (MvdJ)

Een goed ontbijt (Skylight) van David Hare, een regie van Berend Boudewijn. Op 20 november in Zwolle (Odeon), op 21 november in Vlaardingen (Stadsgehoorzaal), 22 november in Amersfoort (Flint), op 26 en 27 november in Groningen (Stadsschouwburg), op 28 november in Kampen (Stadsgehoorzaal), op 29 november in Cuijk (Streekschouwburg), op 30 november in Uden (Markant). 'Peter Faber is in tijden niet zo op zijn plaats geweest en Catherine ten Bruggencate geeft met haar natuurlijke klasse deze vrije productie zelfs vleugels. In Een goed ontbijt wordt theater gemaakt waarin kwaliteit en toegankelijkheid goed in evenwicht zijn.' (HJ)

Le beau marriage naar het filmscript van Eric Rohmer, geregisseerd door Guy Cassiers. Op 21 november in 't Beest in Goes, 22 november in O'42 in Nijmegen, op 27 november in Plaza Futura Eindhoven, op 30 november in de Vorst in Tilburg. 'De dialoog is puntig en origineel en deze talentvolle spelers flappen de zinnetjes eruit met een lichtheid en een gemak die de voorstelling tot een verrukkelijke, sprankelende belevenis maken. Niets is geforceerd, alles komt voort uit het plezier waarmee dit drietal ons dit verhaal wil vertellen.' (MB)

Harold Pinters Bedrog door het RO Theater, geregisseerd door Peter de Baan. Op 21 november in Drachten (Lawei), op 22 november in IJmuiden (Stadsschouwburg), op 23 november in Leiden (Leidse Schouwburg), op 26 november in Delft (de Veste), op 27 november in Deventer (Schouwburg), op 28 november in Tiel (Agnietenhof), op 29 november in Alkmaar (de Vest), op 30 november in Hoorn (het Park). 'De Vlaamse Kathelijne Verbeke is een schitterende ongrijpbare Emma, ze zou net zo goed de getroubleerde dochter van een hoogleraar kunnen zijn als gastvrouw van een chique escortservice.' (HJ)

Schakels van Herman Heijermans uit de toneelfabriek van Joop van den Ende, een regie van Jules Royaards. Op 21 en 22 november in Purmerend (de Purmaryn), op 23 november in Dordrecht (Kunstmin), op 26 november in Leeuwarden (Harmonie), op 27 november in Stadskanaal (Geert Teis), op 29 november in Lelystad (Agora), op 30 november in Hengelo (Stadsschouwburg). Vervolg tournee in maart. 'John Kraaijkamp is in de rol van Pancras Duif een sensatie. Hij plaatst zich met gemak in het rijtje Louis Bouwmeester, Willem Royaards, Richard Flink, Ko van Dijk en Bernard Droog die de rol eerder speelden. Kraaijkamp is een groot komiek en kan ook een groot acteur zijn, als een regisseur hem duidelijk weet te maken dat hij aan minieme middelen genoeg heeft.' (HJ)

Coriolanus van Shakespeare door het RO Theater. Bewerking en regie van Koos Terpstra. Vanavond in Maastricht (Theater a/h Vrijthof), op 22 november in Turnhout (Warande), op 23 november in Arnhem (Stadsschouwburg), op 26 november in Gouda (Schouwburg), op 28 november in Amersfoort (Flint), op 29 november in Breda (Chassé), op 30 november in Enschede (Twentse Schouwburg). 'Mise-en-scène is niet Terpstra's sterkste punt, acteursregie des te meer. Joost Prinsen is prachtig als legeraanvoerder. Joop Keesmaat, Cees Geel, Veerle van Overloop - ze spelen beter dan ooit. Wat aanspreekt, is de noodzaak van regie en spelers om ons dit verhaal te vertellen.' (MB)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden