THEATER

Nog van 14 t/m 17 november in de Bovenzaal van de Stadsschouwburg het Tweede Internationaal Improvisatie Festival met theatersportteams uit Amerika, Finland, Ierland en Nederland....

Amsterdam

Dood Paard brengt vrijdag Wie. . . van Oscar van Woensel in première in Felix Meritis. Een schrijver, een actrice, een junk, een Belg en een nakomertje ontmoeten elkaar op de begrafenis van hun ouders. De verwarring slaat toe. Tot en met 20 november (op 21 en 22 november in de Rotterdamse Schouwburg).

Toneelgroep Amsterdam staat met Pinter's Ashes to Ashes, in een regie van Titus Muizelaar, t/m 16 november in het Transformatorhuis op het Westergasfabriekterrein.

Kattengat 10 door Cas Enklaar over het vroegere Werkteater staat van 20 t/m 23 november in de Brakke Grond. 'Het is mooi, erg leuk en soms ook ontroerend theater geworden. Subtiel is zijn kritiek, weergaloos nostalgisch in het omzien naar de tijd van toen. Enklaar heeft de valkuil van Opa Vertelt vermeden en zich toegespitst op het schetsen van een tijdsbeeld. Hij verheerlijkt die schijnbaar onbekommerde periode niet. Integendeel. hij stelt onomwonden vast dat het Werkteater behalve die roemruchte theatergroep ook een gevangenis was.' (Hein Janssen)

Den Haag

Theatergroep De Appel speelt Oidipous I en II van Sofokles, de afscheidsregie van regisseur Erik Vos. Tot en met 1 februari in het Appeltheater.

Stella Den Haag speelt Vrijdag van Hugo Claus tot en met 21 december in het eigen theater. Een regie van Alize Zandwijk. 'Vrijdag, geschreven in 1969, is een stuk over incest (en in die zin akelig actueel) maar ook over schuld en boete en over het vastgeklonken zijn aan alledaagse lelijkheid. Alize Zandwijk laat die lelijkheid bikkelhard zien (. . .) In een verziekte samenleving waarin pastoor en andere gezagsdragers het slechte voorbeeld geven, kunnen haar personages geen kant meer op. (Hein Janssen)

Doesburg

Mary Dresselhuys is zondagavond de eerste gast in een reeks 'Ontmoetingen met markante persoonlijkheden' in de Oude Vicarie (tel. 0313-475633). Een intitatief van Jong & Oud, die uitwisseling van kennis en visie tussen jong en oud beoogt.

Eindhoven

De Vlaamse groep Nova Zembla presenteert zaterdag de Nederlandse première van Onze Lievevrouw van Pijn in Plaza Futura. Een tekst van Bruno Mistiaen.

Engelbert

Theater te Water presenteert deze winter De Revisor, een blijspel van Nicolaj Gogol in een bewerking van Hans van Hechten over een vreemdeling in een Russisch provinciestadje. Tot en met zaterdag in de Engelstede (première vrijdag). Daarna tournee langs cafés, buurthuizen en kleine zalen in de noordelijke provincies.

Maastricht

De Avonden van Gerard Reve door Het Vervolg. Bewerking en regie Léon van der Sanden. In theater Het Vervolg, tot en met 29 november. 'Het slot van De Avonden waarin het gezin Van Egters gedrieën oudejaarsavond viert, is superieur theater. Het begaan van de weg naar de twaalf slagen van de klok is zenuwslopend en hartverscheurend tegelijk.' (HJ)

Rotterdam

Heden toekomstmuziek is een voorstelling van het Onafhankelijk Toneel over de componist Wagner, diens echtgenote Cosima en de filosoof Nietzsche. Met Bert Luppes, Joke Tjalsma e.a. Een tekst van Erik-Ward Geerlings; de regie is van Mirjam Koen. De pianist Maarten Hillenius en zanger Bernard Loonen leveren een muzikale bijdrage. Voorstellingen tot en met 16 december, alleen in het O.T. Theater aan de Müllerpier (St. Jobsweg nr 3).

Utrecht

In Colometa door Theater De Korre, komt een meisje de vertwijfeling over het veel te vroege verlies van haar man, te boven. Première vanavond in de Blauwe Zaal van de Stadsschouwburg. Een regie van Bob de Moor.

Tournee

De 'black comedy' Dear Cannibal door Margot Nies en Terence Roe is een surrealistische voorstelling over twee mensen die niet meer kunnen functioneren en zich volledig voor de buitenwereld afsluiten. Tot en met 17 november in Amsterdam (Theater Cosmic), op 20 en 21 november in het LAKtheater in Leiden, op 23 november in het Steigertheater in Nijmegen.

Ivar van Urk regisseert Katharina van Heilbronn of De Vuurproef van Von Kleist bij Fact. Vanavond in Tilburg (De Vorst), vrijdag en zaterdag in Utrecht (De Utrechtse School), dinsdag in Leiden (LAKtheater), woensdag in de Goudse Schouwburg, op 21 november in Stadsschouwburg Groningen. 'De jonge acteurs presenteren zich als een sterke, homogene groep. Energiek spelend, met de scherpe timing van een komedie maar dan een tikje hysterisch.' (Marijn van der Jagt)

Wat ik graag zou zijn als ik niet was wat ik ben van Hollandia is hernomen. Vanavond in Rotterdam (Schouwburg), op 18 en 19 november in Maastricht (Toneelacademie), op 21 en 22 november in Leuven ('t Stuc), op 22 en 23 november in Alkmaar (Provadja). 'Een vertelling van een twintiger waarin vragen worden gesteld over vrijheid, lostbeschikking en hartstocht. Grote onderwerpen dus, maar Verdoncks presentatie - een monsterverbond tussen dun spel (zo dun dat het lijkt alsof Verdonck gewoon Benjamin Verdonck speelt) en een onstuimige gesticulatie - maakt de verhandeling olijk.' (Ronald Ockhuysen)

Het Noord Nederlands Toneel speelt de familietragedie Spoken van Henrik Ibsen in een regie van Peter te Nuyl. Vanavond in Oss (Lievekamp), vrijdag in Rijswijk (Schouwburg), zaterdag in Almere (Metropole), op 19 november in Hilversum (Gooiland), op 20 november in Veenenedaal (Lampegiet) 'Geen kwaad woord over de Mevrouw Alving van Petra Laseur. Zij is degene die de voorstelling bij elkaar houdt en richting geeft.' (MvdJ)

Een goed ontbijt (Skylight) van David Hare, een regie van Berend Boudewijn. Op 14, 15 en 16 november in Den Haag (Koninklijke Schouwburg), op 19 november in Amsterdam (de Meervaart), op 20 november in Zwolle (Odeon), op 21 november in Vlaardingen (Stadsgehoorzaal), 22 november in Amersfoort (de Flint), 'Peter Faber is in tijden niet zo op zijn plaats geweest en Catherine ten Bruggencate geeft met haar natuurlijke klasse deze vrije productie zelfs vleugels. In Een goed ontbijt wordt theater gemaakt waarin kwaliteit en toegankelijkheid goed in evenwicht zijn.' (HJ)

Le beau marriage naar het filmscript van Eric Rohmer, geregisseerd door Guy Cassiers. Op 19 en 20 november in de Rotterdamse Schouwburg, op 21 november in 't Beest in Goes, 22 november in O'42 in Nijmegen, op 27 november in Plaza Futura Eindhoven, op 30 november in de Vorst in Tilburg. 'De dialoog is puntig en origineel en deze talentvolle spelers flappen de zinnetjes eruit met een lichtheid en een gemak die de voorstelling tot een verrukkelijke, sprankelende belevenis maken. Niets is geforceerd, alles komt voort uit het plezier waarmee dit drietal ons dit verhaal wil vertellen.' (Marian Buijs)

Harold Pinters Bedrog door het RO Theater, geregisseerd door Peter de Baan. Vanavond in Apeldoorn (Orpheus), op 15 en 16 november in Rotterdam (RO Theater), op 19 november in Zoetermeer (Stadstheater), op 20 november in Leeuwarden (Harmonie). 'De Vlaamse Kathelijne Verbeke is een schitterende ongrijpbare Emma, ze zou net zo goed de getroubleerde dochter van een hoogleraar kunnen zijn als gastvrouw van een chique escortservice.' (HJ)

Schakels van Herman Heijermans uit de toneelfabriek van Joop van den Ende, een regie van Jules Royaards. Vanavond en vrijdag in Eindhoven (Stadsschouwburg), op 16 november in Zutphen (Hanzehof), op 20 november in Den Bosch (Theater a/d Parade), op 21 en 22 november in Purmerend (de Purmaryn), op 23 november in Dordrecht (Kunstmin). 'John Kraaijkamp is in de rol van Pancras Duif een regelrechte sensatie. Hij plaatst zich met gemak in het rijtje Louis Bouwmeester, Willem Royaards, Richard Flink, Ko van Dijk en Bernard Droog die de rol eerder speelden. Kraaijkamp is een groot komiek en kan ook een groot acteur zijn, als een regisseur hem duidelijk weet te maken dat hij aan minieme middelen genoeg heeft.' (HJ)

Coriolanus van Shakespeare door het RO Theater. Een bewerking en regie van Koos Terpstra. Van 14 t/m 17 november in de Rotterdamse Schouwburg, op 18 november in Tilburg (Schouwburg), op 20 november in Utrecht (Stadsschouwburg). 'Mise-en-scène is niet Terpstra's sterkste punt, acteursregie des te meer. Joost Prinsen is prachtig als legeraanvoerder. Joop Keesmaat, Cees Geel, Veerle van Overloop - ze spelen beter dan ooit. Wat aanspreekt, is de noodzaak van regie en spelers om ons dit verhaal te vertellen.' (MB)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden