Theaterwetten doorbreken met 1075 x 1025 pixels

Een greep uit het nieuwe woordenboek van de 21ste eeuw: ego-searching, dat is je eigen naam bij verschillende zoekmachines intikken en kijken hoeveel hits je krijgt; volle GSM-eenzaamheid: je alleen voelen ondanks dat je mobiele telefoon vol is geprogrammeerd met nummers; sleep assesment syndrome: balen van het aantal uren dat...

De herkenbaarheid is groot bij de studenten die de tweede voorstelling van theatergroep Jonghollandia, Pixels (de geestdriftige moed der elementen), bijwonen in het praktijklokaal van de Technische Universiteit in Eindhoven.

Een paar weken hebben Yonina Spijker, Walter Bart, Marleen Scholten, Maartje Remmers, Wine Dierickx en Matijs Jansen van Jonghollandia op het terrein van de universiteit doorgebracht in een werkcontainer. Tientallen interviews namen ze af met 'dé nieuwe generatie technische wetenschappers' over de maakbaarheid van de samenleving en hun ideeën over de toekomst. 'Eigenlijk zijn gadgets symbool bij uitstek van de technische vooruitgang die ons leven dagelijks beïnvloed', zegt actrice Yonina Spijker.

Het idee om iets op deze locatie te doen, kwam eigenlijk van Johan Simons, artistiek leider van ZT Hollandia dat zelf op de TU de voorstelling Gen verzorgt. Meteen na hun afstuderen, vorig jaar aan de Toneelschool Maastricht, stuurde de zes acteurs een brief naar ZT Hollandia. Was het niet mogelijk om onder die vleugel voorstellingen te maken? Het antwoord was positief. Acteurs die de 'bestaande theaterwetten en -regels willen doorbreken' waren van harte welkom. Sindsdien maken ze gebruik van repetitieruimte, decors en eens per week komt dramaturg Koen Tachelet kijken bij de repetities.

Alles doet Jonghollandia zelf: spelen, regisseren én schrijven. Voor Pixels hebben ze zichlaten inspireren door Generation X van Douglas Coupland. Het uitgangspunt is dat een voorstelling een 'belevenis' moet zijn. Daarom spelen ze nooit in het theater maar altijd op locatie. 'De realiteit is ons decor'.

Maar, zegt acteur Walter Bart, 'we gaan niet in een oude fabriek Hamlet spelen'. Inhoud, publiek - het liefst nieuwe doelgroepen - en locatie moeten wel aan elkaar zijn gekoppeld. 'We zoeken altijd een trigger voor het publiek.'

Bij hun eerste project, de Magical Brabant Mystery Tour, gingen ze dertien Brabantse buurthuizen af. 'De mensen die kwamen kijken waren vaak nog nooit naar theater geweest', zegt Walter Bart. De voorstelling was daarom toegankelijk opgebouwd, als een bonte avond. Ook voor de plaatselijke fanfare was een rol weggelegd.

Om Pixels interessant te maken voor TU-publiek werd 'multimedia-uitvinder' Keez Duyves erbij gehaald. Speciaal voor de voorstelling vond hij EYE-NET uit, in de voorstelling omschreven als 'een bril bestaande uit twee actieve matrix TFT XGA-hogere-resolutie beeldschermen met een resolutie van 1075 x 1025 pixels'.

In het gedeelte na de pauze wordt dit originele high-tech snufje gedemonstreerd aan publiek. Het brein achter EYE-NET is een team van grappige typetjes: de contactgestoorde computerfreak uit Bulgarije, de hyperintelligente Freud 78, een hippe homo, de ietwat dromerige Bambie die als enige nog in contact staat met de natuur en een perfect identieke, trendgevoelige tweeling.

Allemaal dragen ze een baseballpet met daarop een cameraatje waarvan de beelden ter plekke door computerkunstenaar Keez tot een filmpje worden gemonteerd. Elke camera-cap is verbonden aan een UMTS-bril (een grote zwarte jaren-zeventigbril). Hierdoor zie je niet alleen wat een ander ziet, de ervaring is zo fysiek - alsof je ter plekke bent. 'EYE-NET maakt het mogelijk om de Elfstedentocht vanuit je luie stoel mee te doen.' En: 'Door EYE-NET zullen we elkaar beter begrijpen doordat we ons letterlijk in de ander kunnen verplaatsen.'

Walter Bart: 'Het schijnt dat Sony bezig is een dergelijk systeem op de markt te brengen.' Voor goed doordachte of grappige reclameteksten kun het bedrijf bij Jonghollandia terecht: 'EYE-NET, voor de juiste focus'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden