Theaterdirecteur is geen zalenboer

Theatergezelschappen moeten het publiek niet lastig vallen met mislukte theaterexperimenten, vindt directeur T. van der Goot van de Groningse Stadsschouwburg....

Met deze uitzonderlijke beslissing wil hij een discussie aanzwengelen over de rol van de schouwburgdirecteuren. 'We worden als zalenboeren gezien. Die moeten de zaal keurig stofzuigen en verder over de inhoud hun mond houden. Daar ben ik niet toe bereid.'

Al tijdens de voorstelling van 23 december in de Amsterdamse Schouwburg dacht hij: zo wil ik de Theatercompagnie niet introduceren in Groningen. 'Theu Boermans is een fantastisch regisseur, dat zeg ik zonder een grammetje cynisme, maar deze voorstelling is echt mislukt.

'Er is geprobeerd muziektheater, een videowall, operastemmen en acteurs samen te brengen, maar dit sausje is gaan schiften. De acteurs lopen hulpeloos rond en de zangers staan erbij van: wat nu?' Verder zit het verhaal, een droom, volgens hem vol onlogische, platte en vreemde verwikkelingen.

De Groningse schouwburg is niet de enige die Via Viola afzegde. De Dordrechtse schouwburg De Kunstmin deed dat eerder wegens te weinig verkochte kaarten. Voor de voorstelling in Groningen waren er nog geen honderd kaarten verkocht. Wat als de zaal nu helemaal was uitverkocht? Van der Goot geeft toe: 'Dan was ik waarschijnlijk een stuk laffer geweest.'

De Theatercompagnie had de voorstelling moeten terugtrekken, vindt Van der Goot. Helemaal omdat het een structureel gesubsidieerd theatergezelschap is. 'Rijksgezelschappen hebben de opdracht om de kunst te ontwikkelen. Als een experiment mislukt, geeft die subsidie juist de mogelijkheid voor een gezelschap om een voorstelling terug te trekken.'

De reden dat de Theatercompagnie toch doorspeelt, is volgens Van der Goot helder. 'Ze hebben in financieel opzicht te maken met zeer zwaar weer.' Onlangs werd bekend dat het gezelschap met tekort zit van 900 duizend euro.

Zelf had Theu Boermans ook zijn twijfels bij de voorstelling. Nadat deze in Vlaanderen slecht werd ontvangen, besloot hij het stuk alsnog te veranderen.

Met zijn afzegging wil Van der Goot een statement maken. 'Van gezelschappen en agenten krijg je als schouwburgdirecteur altijd te horen: jij gaat helemaal niet over de kwaliteit. Want elk gezelschap heeft zijn autonomie. Tegelijkertijd is er de kritiek dat directeuren zich te weinig bemoeien met de ontwikkeling van de kunst en het beleid. Dit is een manier om te laten zien dat ik me wel degelijk om de inhoud bekommer.'

Afnemers van theater moeten in het algemeen een meer serieuze inhoudelijke partner worden van de theatermakers, vindt hij. Onlangs werd een stap in die richting gezet met de oprichting van het Fonds voor Programmering en Marketing, waarbij schouwburgen en theaters kunnen aankloppen als ze risicovolle producties en speciale projecten op de programmering willen zetten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.