Theater Kiss me Kate****

Muzikale schets over het leven van Cole Porter is voor fijnproevers.

Na een theaterfeest dat behoorlijk uit de hand is gelopen, ligt componist Cole Porter thuis languit op de vloer. Het is er een puinhoop. Zijn vrouw smeekt hem om een zoen: 'Kiss me.' Hij moet er niets van hebben. Verveeld, arrogant, cynisch, maar ook uiterst breekbaar vanwege de pijn aan zijn benen. Een onvoorzichtig ritje te paard kwam hem op twee verbrijzelde benen te staan. Amputatie lijkt onvermijdelijk.


Jaren geleden wekte Willem Nijholt in You're the top Cole Porter op een beklemmend mooie manier tot leven. Bij M-Lab speelt Wim Van Den Driessche bijna net zo sterk de maker van musicals als Anything goes (1934) en Kiss Me, Kate (1948).


De titel van deze productie is misleidend, want scriptschrijver Daniël Cohen heeft eigenlijk alleen maar de liedjes uit de tamelijk zoete Kiss me Kate overgenomen, die soms een West Side Story-arrangement hebben meegekregen. Verder heeft hij in deze muzikale schets over het leven van Porter een bitterzoete cocktail gemaakt van The Taming Of The Shrew van Shakespeare en Who's Afraid Of Virginia Woolf. Het geheel is overgoten met Cohens kritiek op het niveau van de gemiddelde musical, die hij 'laf als voorgesneden witbrood' noemt.


Cohen heeft de vier spelers slim voor zijn karretje gespannen om zijn theateropvattingen te spuien. Woordvoerder is vooral Na-Young Jeon, die met haar felle spel een ware magneet voor het oog is. Zij is met haar jonge echtgenoot met podiumambities (de ietwat weifelend acterende Guus Bok) na het feestje bij Porter langsgegaan. Daar komt het stel midden in de venijnige, nietsontziende woordenstrijd tussen Porter en zijn vrouw (een flink van zich afbijtende, maar ook wanhopige Fréderique Sluyterman van Loo) terecht.


Het M-Lab viert haar vijfjarig bestaan met enkele producties die gebaseerd zijn op het werk van Shakespeare. Cohen heeft de lat hoog gelegd. In de vlijmscherpe dialogen hoeft Cohen zich niet voor Albee te schamen, maar een niet zo goed ingevoerde theaterbezoeker kan wel eens de weg kwijt raken in het oerwoud van namen en titels en muzikale verwijzingen. Een producent die bij de première aanwezig was, verzuchtte dat deze Kiss me Kate te weinig commercieel is. Dat klopt, het Circustheater zal er niet mee gevuld worden. Maar de fijnproevers moeten als de bliksem naar het M-Lab.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden