The Vanishing veel slechter dan Spoorloos

George Sluizer wist precies welke film hij van Het gouden ei, de roman van Tim Krabbé, wilde maken. Het resultaat is een pakkende thriller over een man (Gene Bervoets) die tijdens een vakantie in Zuid-Frankrijk zijn vriendin (Johanna ter Steeges speelfilmdebuut) kwijtraakt bij een benzinestation....

The Vanishing van George Sluizer. SBS6, 22.45 uur.

De man gaat - steeds obsessiever - naar haar op zoek, maar wat er met zijn vriendin gebeurd is, blijft lang onduidelijk. Het meest opvallende aan Spoorloos was het macabere slot, dat indruiste tegen alle commerciële filmwetten die voorschrijven dat een film goed afloopt.

De film was een artistiek en commercieel succes. Spoorloos won het Gouden Kalf voor beste speelfilm, Ter Steege de Europese filmprijs als beste actrice in een bijrol, en er kwamen bijna honderdduizend mensen kijken.

Dat alles hielp Sluizer om de grote Amerikaanse studio Twentieth Century Fox te interesseren in een Amerikaanse versie. Sluizer mocht de remake zelf regisseren en had naar eigen zeggen een vetorecht over het nieuwe script.

Scenarioschrijver Todd Graff kreeg van Sluizer het advies om toch vooral niet de oorspronkelijke versie te kopiëren, en aldus geschiedde. Het belangrijkste verschil is het slot, maar het verhaal werd ook ontdaan van een aantal andere scherpe kantjes. De film kostte 20 miljoen, kwam in 1800 kopieën uit in Amerika, maar was geen groot succes.

Het stel wordt gespeeld door Kiefer Sutherland en Nancy Travis, Jeff Bridges is de ontvoerder. Hij maakt er een eendimensionale psychopaat van, waar Bernard-Pierre Donnadieu in de eerste versie een intelligente, complexe en intrigerende familieman speelde.

Het eerste wat Bridges in The Vanishing doet, is zichzelf bedwelmen met chloroform en op zijn stopwatch kijken na hoeveel minuten hij weer bijkomt. Het is een oefening voor een daad die hij bewust gaat verrichten. Hij is dan al hard op weg om in een moorddadig beest te veranderen, natuurlijk als gevolg van een slecht verwerkte traumatische ervaring uit zijn jeugd.

Sluizers Hollywood-debuut is niet meer dan een gemiddelde Amerikaanse psychologische thriller. Met topacteurs in de hoofdrollen en gemaakt door een regisseur die zijn vak verstaat. Maar dat was niet genoeg. De kritieken waren universeel zuur, want er was geen recensent die The Vanishing níet aan Spoorloos spiegelde. Schrijver Tim Krabbé was ook ontevreden: hij herkende zijn boek niet meer terug in de tweede versie.

Jan Pieter Ekker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden