The Toys That Made Us zit vol wrangkomische trivia, zoete nostalgie en interessante dwarsverbanden

Door de bedwelmende parfum van de nostalgie is The Toys That Made Us soms net iets te positief over de speelgoedmerken die worden behandeld, zag tv-recensent Hanna Bervoets. Maar wie deze vierdelige Netflix-documentaire bingewatcht ziet niet alleen boeiende anekdotes, wrang-komische trivia en actuele thema's, maar ook interessante dwarsverbanden.

In 1979 kondigt speelgoedfabrikant Kenner een nieuw stuk Star Wars-speelgoed aan: de Rocket Firing Boba Fett, een poppetje dat raketjes afvuurt uit een soort rugzakje. Het animo is enorm; duizenden kinderen zetten de Rocket Firing Boba Fett op hun verlanglijst, maar bij het uitpakken is de teleurstelling groot. Het poppetje heeft wel een rugzakje. Maar het schiet geen raketjes af.

Producent Kenner heeft haar model op het laatste moment moeten aanpassen na ongelukken met het Battlestar Galactica-speelgoed van concurrent Mattel: raketjes schoten in ogen en kinderkelen. Uiteindelijk produceerde Kenner slechts een paar prototypes van de Rocket Firing Boba Fett mét raketjes, en die poppetjes zijn momenteel twintigduizend dollar waard. Star Wars-verzamelaar Steve Sansweet heeft maar liefst twee exemplaren in zijn glazen vitrinekast staan - zo is het volwassen verlangen een kinderwens in te willigen alsnog in vervulling gegaan.

De anekdote over het Boba Fett-poppetje is exemplarisch voor The Toys That Made Us. Deze vierdelige Netflix-documentaireserie vertelt de verhalen achter bekende speelgoedmerken en onderzoekt de aantrekkingskracht op kinderen van toen; volwassenen van nu. In elke aflevering staat één speelgoedlijn centraal, achtereenvolgens Star Wars, Barbie, He-Man, en G.I Joe. We zien hoe de merken succesvol werden, maar ook hoe hun populariteit uiteindelijk onverbiddelijk afnam.

The Toys That Made Us zit vol wrangkomische trivia. Zo was de man die het klik-klak-kniegewricht van Barbie bedacht een briljant uitvinder die ten onder ging aan drank- en seksverslaving; zijn sm-kelder was een doorn in het oog van de vrouwelijke Mattel-CEO, die zelf overigens werd veroordeeld voor creatieve boekhouding.

Beeld uit de Netflix-serie The Toys That Made Us.

Breder verhaal

We zien nu bejaarde speelgoedontwikkelaars aandoenlijk kibbelen over wie nou welk poppetje bedacht: productpitches worden nagespeeld, de lancering van een speelgoedlijn als een militaire operatie. Maar zoals het goede journalistiek betaamt vertelt elke aflevering nog een breder verhaal. Het deel over Star Wars draait om fandom: waarom zijn stukken plastic voor sommige mensen zo waardevol? De Barbie-aflevering gaat over ons veranderlijke vrouwbeeld. In de aflevering over He-Man zien we de symbiose tussen televisie- en speelgoedindustrie ontstaan, en die rondom G.I Joe gaat over het fluctuerend animo voor Amerikaans patriottisme.

Wie de serie binget gaat daarnaast nog interessante dwarsverbanden zien. De toenemende versmelting van media- en speelgoedindustrie, evoluerende ideeën over gender en opvoeding en de commerciële uitbuiting van nostalgie, waar de serie zelf natuurlijk ook onderdeel van uitmaakt. Iedereen van voor 1990 kent het speelgoed, en het heeft iets betoverends na zoveel jaar een allang vergeten He-Man reclame terug te zien: even teruggeworpen naar de vloer waar vanaf je Telekids keek.

Soms is de serie misschien nét iets te positief over de merken - het zoete parfum van nostalgie is bedwelmend - maar daar staat tegenover dat The Toys That Made us de kijker wel degelijk serieus neemt, met taartdiagrammen van deals en winstmarges én aandacht voor flops en falen. 'Over zware onderwerpen dient men licht te berichten, over lichte onderwerpen zwaar', luidt een oud journalistiek credo. The Toys that made us houdt zich daar voorbeeldig aan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden