Review

The Switch, een mini-epos met Cristiano Ronaldo

Een jonge voetbalfan wordt op een ochtend wakker en ontdekt dat hij in een vreemd huis (en wat voor huis!) en in een vreemd lichaam (en wat voor lichaam!) is terechtgekomen. Als hij zichzelf in een spiegel tegenkomt constateert hij dat hij veranderd is in een voetbalsuperster. 'Ronaldo!' roept hij uit en in dezelfde tel tilt hij zijn shirt op om te kijken of dat betekent of hij nu ook de eigenaar is van 's werelds beroemdste sixpack. Bingo! De vette grijns van Ronaldo, de duurstbetaalde zelfspot die er op de voetbalmarkt te koop is, is het money shot van The Switch, een zes minuten durende commercial-extravaganza waarmee Nike het nieuwe EK opluistert.

The switch is een productie van advertentiereus Wieden + Kennedy, die het hebben uitbesteed aan de Britse regisseur Ringan Ledwidge en zijn productiebedrijf Rattling Stick, gespecialiseerd in het type mini-epos dat de sportmerken rond de grote sporttoernooien lanceren. De kosten van The Switch zijn niet bekend, maar je kunt er ongetwijfeld een stevige Nederlandse speelfilm van draaien (of twee), nog los gezien van de sponsorcontracten van de meeste acteurs in deze film.

We vallen midden in een wedstrijd, waarbij we zien hoe de Portugese ster na een succesvolle voorzet (Ronaldo? Een voorzet?) over de reclameborden duikelt en op mysterieuze wijze een connectie aangaat met een jonge voetbalfan, die de volgende ochtend wakker wordt als Ronaldo. En andersom. Klassiek Hollywood-gegeven, talloze malen gedaan, maar zelden zo economisch als in The switch, waarin we de onbekende Charlie Lee, met de spirit van Ronaldo zien uitgroeien tot een ster voor Engeland, en Ronaldo zien worstelen met het feit dat zijn voetbalkwaliteiten zijn achtergebleven bij zijn buikspieren. Maar het komt allemaal goed na talloze dansende voetbalmomenten, blinde passes, panna's - de typische Nike-versie van het voetbalspel - en dan het liefst tijdens het magic hour geschoten in super slowmo.

De twee gladiatoren ontmoeten elkaar in The switch tijdens de imaginaire wedstrijd Engeland - Portugal (die dit toernooi voor vrijdag 1 juli op het programma staat, als de beide landen tenminste hun groep winnen en doordringen tot de kwartfinales). Een potentieel beenversplinterende botsing loopt goed af; ze kijken elkaar aan - ze hoeven niet meer te ruilen: ze zijn elkaar geworden. Of zoiets. In The Switch van Nike wint de schoen. In het echt gaat Engeland verliezen, na een tranentrekkende wedstrijd. En penalties.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden