Column

The Snowman is een onbegrijpelijk zootje

The Snowman laat maar weer eens zien hoe hopeloos het kan misgaan bij een grote dure film.

Michael Fassbender in The Snowman.Beeld ap

The Snowman had gewoon een hit moeten worden. Geproduceerd door Martin Scorsese, geregisseerd door Tomas Alfredson (van geweldige films als Let the Right One In (2008) en Tinker, Tailor, Soldier, Spy (2011)) en gebaseerd op een bestseller van Jo Nesbø. Het gaat over een seriemoordenaar en Michael Fassbender speelt de hoofdrol. Kortom: hoe kun je het verknallen?

Het kan. The Snowman is een onbegrijpelijk zootje, zo schreven veel recensenten vorige week bij de Amerikaanse release - en dat waren nog de milde. Volgens de filmwebsite Rotten Tomatoes kreeg de film slechts van 8 procent een (krappe) voldoende. 'The Snowman is alsof buitenaardse wezens mensen hebben bestudeerd en geprobeerd hebben een eigen film te maken om met ons te communiceren', aldus The Arizona Republic. 'Er is hier iets misgegaan', schreef Dan Macca van The Film Stage. 'Het making-of-verhaal van deze film is waarschijnlijk stukken interessanter dan de film zelf.'

Regisseur Alfredson, liet al snel weten wat dat verhaal was: hij kon zo'n 10 tot 15 procent van de film niet filmen. Er was simpelweg geen tijd voor in Noorwegen. Een shoot in Londen werd amper voorbereid. Van het materiaal waarmee bij zich vervolgens meldde bij Scorseses vaste editor, Thelma Schoonmaker, kon zelfs zij weinig chocola maken. 'Toen we begonnen te monteren kwamen we erachter dat we veel misten', zei Alfredson. 'Het is alsof je een grote puzzel maakt en een paar stukjes ontbreken. Zo zie je nooit het hele plaatje.'

The Snowman laat maar weer eens zien hoe het hopeloos kan misgaan bij zo'n grote dure film, ook als die op papier feilloos lijkt. Er zijn zo veel mensen bij betrokken, er zit zoveel geld in, dat wanneer het fout gaat, het lijkt alsof je een grote sneeuwschuiver bestuurt waarvan de remmen stuk zijn. Bijsturen kan niet meer; je kunt alleen nog maar rechtdoor en hopen op het beste. Maar waarom zou je daar de betalende bioscoopbezoeker mee lastig vallen? Het is de taak van de makers om er dan toch nog wat degelijks van te brouwen.

Ook als dat niet lukt, hoor je doorgaans weinig over problemen, zo rondom de release. Sterker nog: bij compleet mislukte films - zoals Geostorm, die vorige week in première ging - hopen de filmmaatschappijen toch in de eerste weken nog zo veel mogelijk bezoekers naar de bioscoop te lokken. Even geen persvoorstellingen en dan maar hopen dat de slechte mond-tot-mondreclame langzaam op gang komt en de ronkende namen op de poster het werk doen.

Het is dus ontzettend dom, dat Alfredson publiekelijk zo eerlijk is. Maar het is wel zo sympathiek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden