The Road, Almost Famous, The Messenger

Iedere dag zet de Volkskrant de beste filmtips voor u op een rij.

Viggo Mortensen (links) en Kodi Smit-McPhee in The Road. Beeld X

The Road (John Hillcoat, 2009)
BBC 2, 00.05-01.45 uur.

Hoe zouden die lange, literaire beschrijvingen van de dorre en doodse landschappen tot iets kunnen leiden dat op film zou lijken? De prijswinnende roman The Road van de Amerikaanse auteur Cormac McCarthy, over de asgrauwe naweeën van een ongenoemde apocalyps, gold geruime tijd als onverfilmbaar - maar regisseur John Hillcoat presteerde het onmogelijke. Gouden troef: hij koos er niet voor het minimale plot aan te dikken, maar leefde zich uit in panoramische shots van de landschappen. Tegelijk concentreert hij zich op de liefde en troost tussen vader en zoon, prachtig gespeeld door Viggo ­Mortensen en Kodi Smit-McPhee. Belangrijker dan de kannibalen en de ­stervende aarde (waarvan de exacte oorzaak net als in het boek onvermeld blijft) zijn de onverbrekelijke band tussen deze twee en de troost en hoop die ze elkaar toefluisteren.

Almost Famous (Cameron Crowe, 2000)
RTL 8, 20.30-23.00 uur.
Cameron Crowe (1957) publiceerde in de jaren zeventig als jongste medewerker ooit (hij was toen 16) reportages over rockbands als Led Zeppelin in het Amerikaanse muziekblad Rolling Stone. Over die periode schreef en regisseerde hij de liefdevolle film Almost Famous, waarin de 15-jarige William Miller (gespeeld door Patrick Fugit) leert hoe het ruige rockleven in elkaar zit als hij voor Rolling Stone mee mag op tournee met de band Stillwater. Zulks tot verdriet van zijn moeder (een prachtige rol van Frances McDormand), die vreest dat hiermee vijftien jaar opvoeden in het water valt. Dat blijkt wel los te lopen: de bandleden en groupies nemen de blozende tiener op de pikantste momenten tegen zichzelf en de boze buitenwereld in bescherming. Niettemin stuit William op grotere porties seks, drugs en rock-'n-roll dan goed voor hem is. De zoetige vrijheid-blijheid­sfeer uit het begin van de film wordt langzaam maar zeker grimmiger. Kate Hudson brengt als meestal benevelde groupie mooi de gefnuikte dromen van een rock­generatie voor het voetlicht, Billy Crudup zet een ingetogen wilde leadgitarist met een enorm ego neer. Fijne ­soundtrack.

The Messenger (Oren Moverman, 2009)
Canvas, 20.40-22.30 uur.
Het is een baan die in 2012 aandacht kreeg in de sterke Nederlandse documentaire Gesneuveld: mensen aan de voordeur ­informeren dat hun zoon, dochter of partner zojuist is gesneuveld in dienst van het leger. Maar het is niet de baan die staff sergeant Montgomery (Ben Foster) in The Messenger voor zichzelf in gedachten heeft wanneer hij als gedecoreerde Amerikaans militair uit Irak terugkeert. Hij komt onder de hoede van captain Stone (Woody Harrelson op zijn -verlopen- best). Die is routinier op het gebied van tragisch nieuws overbrengen. Alles volgens het boekje, is zijn devies. De meer gevoelige Montgomery ondervindt al snel het belang van die regels, maar kan niet voorkomen dat hij gevoelens ontwikkelt voor een verse weduwe. Dat The Messenger zo nu en dan inzakt, ligt niet aan de acteurs maar aan de personages. Die zijn net niet interessant genoeg om de hele film te dragen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden