The right hand gives, the left takes away

Linkse kunstenaars bijeen - Haro Kraak zag ze in het Nijmeegse Extrapool. Een avond vol performances en kritiek op bezuinigingen.

Wanneer?

Zaterdag 22 maart, 20.00 tot 00.00 uur.

Waar?

Wie in bepaalde kringen - te weten: bezuiden de rivieren en links van het centrum - de naam Extrapool laat vallen, krijgt veelbetekenende blikken. Al twintig jaar bestaat dit kunstzinnige bastion in Nijmegen, maar wat is het eigenlijk? 'Dat weet ik ook niet precies', zegt de jongen in skinny jeans aan de deur. 'Het is een kunsthuis, een poppodium, een stencilwerkplaats én een bedstee. Daar slapen de kunstenaars die aan een bepaald iets werken.'

Aan de muren hangt het zogenoemde 'slimtarra', het stencilbehang waar Extrapool om bekendstaat. Een meisje in het zwart - baret, coltrui, zonnebril - staat achter de molotovcocktailbar. Wat er precies in zit, is geheim, maar je mag gratis een flesje met een wit kruis en een zwarte lont aan je mond zetten. Op de andere bar staat een schoteltje met Bastognekoeken. Om te pakken.

Wie?

De kunstenaars die nu in de bedstee slapen, komen uit Londen en luisteren naar namen als Leigh Clarke, John Strutton, Sofie Alsbo en Hannah Bays. Clarke, docent aan de Royal College of Art, geeft een rondleiding langs het behang dat speciaal is gemaakt voor deze avond. De ene muur, met leuzen als Save our art schools, is een kritiek op de bezuinigingen in de kunsten, zegt hij, de andere becommentarieert het bankensysteem. It's about selling out. Hij draagt een zwarte overall en baret, en wijst naar het molotovcocktailbarmeisje. 'Zij heeft me aangekleed. Als een militant uit Oekraïne. Maar wel een aardige, hoop ik.'

Hoe?

De avond gaat over 'hoe kunst in verbinding staat met geld' (vandaar de cryptische titel) en na een korte inleiding volgen allerlei performances. Allereerst Dan Holliday, een man in een houthakkershemd die achter een oude pick-up gaat zitten. Hij legt vellen papier op de platenspeler, doopt de naald in de inkt en maakt cirkelvormige ontwerpen die vervolgens uitgedeeld worden aan het publiek. Op de achtergrond klinkt onheilspellende muziek en een vrouwenstem die zegt: 'I'm a original copy. Although I look the same as all the others, I'm different. Take me.' Clarke buigt naar voren en fluistert: 'Het is een kritiek op individualisme.'

Publiek?

Naast de te verwachten modestatements als mutsen, brillen, sjaals, opgeschoren kapsels, kisten en studs, is er ook een man in pak. De vrouw van Clarke draagzakt een baby die uit voorzorg een koptelefoon op heeft. Een van de kunstenaars draagt een soort Chewbacca-pak van hooi. 'Ik ben een sluipschutter', zegt hij door zijn praatgaas. 'Ik probeer niet op te vallen.' Hij is de vader van de drie tienermeisjes met Amy Winehouse-eyeliner, die even later als snoeiharde punkband Skinny Girl Diet bewijzen dat die koptelefoon niet voor niets was.

Terugkomen?

Dit is een eenmalige avond, maar er zijn regelmatig evenementen en optredens in Extrapool.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden