Column

The Passion is een prijzencircus

 

Mensen dragen een groot verlicht kruis bij aanvang van The Passion in de door de vuurwerkramp getroffen wijk Roombeek in Enschede Beeld anp

En het geschiedde die dag dat Jezus naderde. Op een blauwe trekker kwam hij aangereden, op de campus van de Universiteit van Twente. Sprekend Jim de Groot.

'De helft van de Nederlanders weet niet waar Pasen over gaat. Daarom vertellen wij het verhaal van Jezus Christus, van het laatste avondmaal tot de kruisiging', verkondigde Robert ten Brink aan de menigte die was afgekomen op The Passion in Enschede.

Het mag een mooie missie heten, voor wie erin geloven wil. Toch is het de vraag of de makers hun evangelie een beetje weten te verkondigen. Voor wie nog nooit van Jezus of het paasverhaal had gehoord, viel er geen touw vast te knopen aan The Passion. Daarvoor is het een veel te eclectische mix van flinterdunne ingrediënten. Het fragmentarisch vertelde Bijbelverhaal, vertolkt in moderne liedjes, versneden met 'actualiteit' van 'verslaggeefster' Bridget Maasland: zie er maar in te geloven.

De opzet was ook ditmaal, de vijfde keer, ongewijzigd. Maria (Shirma Rouse), tegen de achtergrond van het Prijzencircus van de V&D - het zal de hoogst actuele verbeelding van het lijden zijn. Ze zong Avond ('Ik geloof in jou en mij'), van de vader van Jezus de Groot - het moet een teken van boven zijn geweest.

De ontdekking van de televisiehemel: het integrale Nederlandstalige oeuvre, van Blöf tot Borsato, blijkt tjokvol Bijbelse dimensies en duimendikke symboliek te zitten. Het begint te wennen. Evenals de vaak krampachtige pogingen tot acteren. Onder de uitvoerenden viel Judas van Koningsbrugge op als krachtigste vertolker.

Het wonder van Enschede trok weer een bonte parade van gelovigen, ietsisten, agnosten, en zelfs verklaarde atheïsten die het enkel om de muziek, 'de saamhorigheid' of de goddelijke Jeroen van der Boom te doen is. Een vrouw liep mee 'omdat het zo'n oud verhaal is'. Bridget Maasland: 'Het is ook heel goed te implementeren in het nu, hè?'

Zij bezochten een kermis van kitsch, maar dat is ook maar een kwestie van smaak. Er is geen intrinsiek verschil met de uiteenlopende belevingsniveaus van de Matthäus Passion.

Het evenement liet zich ook bekijken als een feestje van hoop. Op succes. The Passion is de Hoogmis van Hilversum. De discipelen hebben de weg en de waarheid gevonden in een passie voor publiciteit. Hoofdrolspelers en andere makers schoven deze weken af en aan in DWDD, Pauw, RTL Late Night, en nog vele andere programma's. Op Radio 2 deden ze donderdagmiddag aan twee volle uren 'voorbeschouwen'.

Het is een stukje citymarketing waarvoor steden in de rij staan - tot in de VS toe. De prachtige overall-shots vanuit de lucht moeten hun wervende werk doen. Ook het camerawerk vertoonde de inmiddels vertrouwde kenmerken: veel shots vanuit de lucht, zwiepers, overalls vanaf hoogwerkers. Toch oogde het evenement dit jaar ook cameratechnisch wat tammer dan voorgaande edities. Enschede mist een Rotterdamse Erasmusbrug.

De deelnemende sterren prediken ook zichzelf. Zeker de komst op aarde van de naar eigen zeggen min of meer atheïstische Jim de Groot (opgebracht in oranje IS-overall) zal een openbaring zijn voor een groter publiek dan hij had.

Opmerkelijk in dit 'publieke omroep'-evenement was de hoeveelheid actoren van commerciële televisie. Robert ten Brink, Bridget Maasland, Maik de Boer, Dave Roelvink (als Barabas), Marijke Helwegen: elk moment kon een sponsor opduiken op hun voorhoofd.

The Passion is een prijzencircus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden