The Martian, The Glasgow Boys en Othello

De favorieten en de aanraders van de redactie: zoals Matt Damon op Mars, jongens uit Glasgow en een leuke Othello voor (niet alleen) de jeugd.

Matt Damon, Jessica Chastain, Sebastian Stan, Kate Mara en Aksel Hennie in The Martian. Beeld ap

Films - The Martian, Ridley Scott

Goed, er was dus wél water op Mars. Dat had de beslommeringen van astronaut Mark Watney, die noodgedwongen 549 Sols (Marsdagen) op de planeet doorbrengt, wel iets aangenamer kunnen maken. The Martian is een inventieve solo-oefening voor hoofdrolspeler Matt Damon, met 45 nog altijd jongensachtig. Niet beklemmend, wel spannend en humoristisch. Sciencefiction die, in tegenstelling tot de genreklassiekers die veteraanregisseur Scott vermaard maakten, nu eens niet donker of pessimistisch is.

Bor Beekman

Tekst gaat verder onder de trailer

Beeldende kunst - The Glasgow Boys: Schots Impressionisme 1880-1900, Drents Museum, t/m 7 februari

De Pet Shop Boys kenden we al; de Glasgow Boys nu ook. Het Drents Museum in Assen wijdt een prachtig vormgegeven expositie aan deze Schotse impressionisten die eind negentiende eeuw internationaal furore maakten. Met kundig opgezette impressies van het Schotse boerenleven; meer dan uitstekende aquarellen van beesten, moestuinen, en, eh, stierenvechters. De Hollandse pendant van de Boys (James Gutrie, Edward Walton, Joh Lavery), de Haagse School, hangt ook op de tentoonstelling. Net als die rare Matthijs Maris.

Stefan Kuiper

Jeugdtheater - Ben niet bang, Maas Theater en Dans, vanaf 6 jaar, tournee t/m 10 januari, maastd.nl

Hét relatiedrama bij uitstek, Who's afraid of Virginia Woolf (1962) van Edward Albee, is op bijna alle mogelijke manieren bewerkt. Maar, voor zover bekend, is de venijnige, nachtelijke en met drank overgoten huwelijksruzie nooit eerder voor jonge kinderen gespeeld. Moniek Merkx van Maas Theater en Dans presenteert nu een nieuwe tekst en regie voor publiek vanaf 6 jaar. Om rechtenkwesties te voorkomen heet Ben niet bang een absurd ruziesprookje. De gedurfde, originele voorstelling volgt de structuur van de doorwaakte nacht. Het teveel aan drank wordt verbeeld door een misselijk makende hoeveelheid marshmallows, het overspel door intieme dansjes en de opgekropte frustratie over gesneefde verwachtingen door verwijzingen naar sprookjesfiguren.

Annette Embrechts

Muziek - Amsterdam Dance Event, van 14 t/m 18/10, diverse locaties in Amsterdam

Wie de komende week naar Amsterdam komt, loopt er onherroepelijk tegenaan: het Amsterdam Dance Event. Het dancefestival en -congres groeide in twintig jaar uit tot het grootste en meest toonaangevende dance-evenement ter wereld, en dat is te merken aan de programmering. Meer dan tweeduizend dj's en dance-acts komen naar Nederland, van megaproducers als Hardwell en David Guetta tot technomeesters van Adam Beyer tot Richie Hawtin, in grote zalen als de Heineken Music Hall maar ook in kleine popup-stores, en zelfs het Bijbels Museum. Hoe dan ook: er zal gedanst worden.

Robert van Gijssel

Dans - Start Again: The Missing Door, The Lost Room en Stop-Motion, door Nederlands Dans Theater I, tournee t/m 26 november, ndt.nl

In Start Again presenteert het Nederlands Dans Theater I een sterk staaltje surrealistische danshorror waarbij de dansers meubels, muren en kostuums vervormen. The Missing Door (2013, Gabriela Carrizo) wordt gevolgd door The Lost Room (2015, Franck Chartier). In deze even filmische psychose vallen lijken uit klerenkasten, verdwijnen lichamen in bedden en priemen hoofden door het matras. Na dit tweeluik sluit de herneming van Stop-Motion (2014) van Sol León en Paul Lightfoot het programma af.

Annette Embrechts

Theater - Othello, van William Shakespeare door ZEP, tournee t/m 18 december, zep.nu

Ze hebben het 'm weer geflikt: met een donkere cast en een blanke Othello, een vrijmoedige hertaling van Brainpower en swingende intermezzo's. ZEP Theaterproducties onder regie van Peter Pluymaekers maken Shakespeare op een leuke, goede manier toegankelijk, voor jongeren tussen de 14 en 18 jaar (hun doelgroep), maar zeker niet voor hen alleen.

Karin Veraart

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.