The Lovely Bones, Training Day

Iedere dag zet de Volkskrant de beste filmtips voor u op een rij.

Saoirse Ronan in The Lovely Bones van Peter Jackson.Beeld .

The Lovely Bones (Peter Jackson, 2009)
SBS 9, 20.30-23.00 uur.

Tot dan was het louter crescendo gegaan met de carrière van Nieuw-Zeelander Peter Jackson. Via genrefilms in zijn vaderland en het wereldwijd geprezen Heavenly Creatures (1994) maakte hij zich in Hollywood onsterfelijk met zijn duizelingwekkend succesvolle The Lord of the Rings-trilogie (2001-2003). Maar na de al niet onverdeeld gunstig ontvangen remake van de klassieker King Kong (2005) was daar in 2009 de knauw met The Lovely Bones, de verfilming van de gelijknamige bestseller van Alice Sebold. De film verdeelde het publiek in felle voor- en tegenstanders en de critici waren overwegend negatief.

Niet onbegrijpelijk. In The Lovely Bones probeert Jackson het bijna onmogelijke te realiseren, wat velen voor hem probeerden in even zo verdeeld ontvangen films: de verbeelding van het leven/iets/de toestand na de dood. De hoofdpersoon en voice-over in The Lovely Bones maakt het niet spannender dan het is: de 14-jarige Susie (Saoirse Ronan) meldt al direct dat ze dood is, vermoord zelfs. In het vervolg vertelt ze niet alleen hoe dat gebeurde, maar vooral kijkt ze hoe haar achtergebleven ouders, oma, broertje en zusje zich proberen staande te houden in een leven dat na het ergst denkbare nooit meer als voorheen zal zijn. Voor die verhaallijn springt Jackson vrijelijk heen en weer tussen verschillende genres: het melodrama dat het gezinsleven wordt en de thriller die de oplossing van de moordzaak is. En voor de weergave van Susie's huidige staat deed Jackson aanspraak op zijn bijna kinderlijke verbeelding: nu eens sprookjesachtig en zoetsappig en dan weer akelig en angstaanjagend zijn de werelden waarin de vers overleden Susie zweeft en mysterieus is het contact dat ze met de nog levenden heeft.

Dat overschrijden van genregrenzen maakt van The Lovely Bones een vervreemdende ervaring, waarbij de kijker gebruikelijke handvatten mist - dat verklaart wellicht het ongemakkelijke gevoel dat velen hadden. De film gaat niet in een rechte lijn naar zijn einde en behandelt niet alle aangesneden thema's op even bevredigende wijze. Maar in zijn veelvormigheid is The Lovely Bones wel een intrigerend geheel, dat de kijker mét de personages heen en weer slingert tussen spanning, verdriet, woede, berusting, wraakgevoelens en verzoening. Een gewaagd én geslaagd filmavontuur.

Training Day (Antoine Fuqua, 2001)
Veronica, 20.30-22.50 uur.

Om een wolf te vangen, moet je zelf ook een wolf zijn, is de les die beginnend narcotica-agent Jake (Ethan Hawke) op zijn eerste werkdag te horen krijgt. Het klinkt logisch in de arme wijken van Los Angeles, waar het zelfs voor politiemannen niet altijd verstandig is uit de auto te stappen. En het advies klinkt vooral overtuigend uit de mond van rechercheur Alonzo (Denzel Washington, die er een Oscar mee won), een cynische man, die zich gedraagt als alleenheerser over de stad en die zich met plezier door de onderwereld beweegt; elke verdenking van corruptie weet hij goed te praten tegenover zijn steeds verbaasdere jonge collega die een dag met hem op stap is.

Vroege film van de uit Pittsburgh afkomstige Antoine Fuqua, die in 2009 een soortgelijke studie over de politionele schemergebieden maakte, maar dan in Brooklyn, New York: Brooklyn's Finest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden