Column

The Leftovers: meer vragen dan antwoorden

Om van de HBO-serie The Leftovers te kunnen genieten, moet je accepteren dat er meer vragen zijn dan antwoorden.

Scène uit de HBO-serie The Leftovers.Beeld HBO

Vorig jaar begon ik met wat vrienden aan seizoen één van The Leftovers. Vanavond zendt HBO aflevering 9 van het tweede seizoen uit.

Ik ben de enige die nog kijkt.

The Leftovers is geen makkelijke serie om van te houden, al is de premisse aantrekkelijk: wat gebeurt er als 2 procent van de wereldbevolking op een dag van de aardbodem verdwijnt? Het ene moment loop je met je geliefde de hond uit te laten, het volgende moment staat alleen de hond nog naast je.

The Leftovers begint drie jaar na deze ingrijpende departure. Hoofdpersonen zijn Nora, een vrouw die haar hele gezin verloor; Laurie, lid van een sekte waar men alleen mag roken; en Kevin, een ex-politieagent met slaapproblemen. Kevin ziet mensen die er niet zijn - of toch wel?

Een overdaad aan mystiek was voor mijn vrienden reden om af te haken: 'Ik trok het niet meer toen die dude geesten ging zien.' Daarbij is The Leftovers een pompeuze serie, elke aflevering zit vol semi-religieuze symboliek: een vis op het droge, zonnestralen door de bomen. Ook experimenteren de scenaristen met verteltechnieken. Zo lijkt het tweede seizoen aanvankelijk een radicale breuk met dat daarvoor: de eerste aflevering draait volledig om een gezin dat we niet eerder hebben gezien.

Ik beken: het gebrek aan houvast maakte dat ook ik bijna afhaakte.

Wat ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb.

Vooruit, ook dit seizoen roept meer vragen op dan dat er worden beantwoord. Wat willen de sekteleden, zijn de visioenen van Kevin nu echt of niet en wáár zijn die verdwenen mensen toch gebleven?

Wie van The Leftovers wil genieten, moet accepteren dat de serie juist dáárover gaat. Niet over die verdwenen mensen, maar over de achterblijvers. Over omgaan met verlies. En over het niet weten.

In de wereld van The Leftovers zitten de kerken vol. Mensen laten poppen van hun nabestaanden maken, blíjven maar speculeren over de mechanismen achter the departure: zijn alleen de slechte mensen verdwenen of riep God juist zijn lievelingen bij hem? Ondertussen laat Nora zich door een prostituee in haar buik schieten en gaat haar buurman er 's nachts op uit om mensen in elkaar te slaan - ieder zijn eigen reactie op trauma.

Daarmee gaat The Leftovers ook over ons, de kijkers - zijn wij niet allemaal achterblijvers?

Denk aan die videoclip van REM, bij Everybody Hurts. U staat in de file, rechts van u zit een man stil over zijn stuur gebogen, voor u hangt een kind loom over de achterbank, links rijdt een oudere vrouw voorbij. Al deze mensen zullen ooit iets verloren zijn. Een dierbare, een liefdesrelatie, hun baan, hun gezondheid. Ze vragen zich ondertussen af: waarom heb juist ik verloren, waarom werd juist ik verlaten? Het antwoord komt nooit. Dus knielt de een thuis voor een altaar, rolt de ander een yogamat uit, verschanst een derde zich de rest van de avond achter zijn laptop of televisie.

The Leftovers leert ons dat wie achterblijft niet alleen is.

Het televisierecensententeam van de Volkskrant bestaat uitJulien Althuisius, Gidi Heesakkers, Frank Heinen, Haro Kraak en, deze week, Hanna Bervoets.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden