NieuwsThe Last Vermeer

The Last Vermeer, over de Nederlandse kunstvervalser Han van Meegeren, is wel in de VS te zien maar niet hier

De film, met Guy Pearce in de hoofdrol, werd deels opgenomen in Dordrecht. Over een Nederlandse uitbreng is niets bekend. 

Guy Pearce in ‘The Last Vemeer’.

‘Mateloos fascinerend’ noemde het Amerikaanse vaktijdschrift The Hollywood Reporter het verhaal van Lyrebird, toen de film in september 2019 zijn wereldpremière beleefde op het filmfestival van Toronto. Daarna bleef het ruim een jaar lang stil rond het Engelstalige drama over de Nederlandse kunstvervalser Han van Meegeren (1889-1947). Onder een andere titel, The Last Vermeer, zal de film nu toch nog een groter publiek bereiken: vanaf vrijdag wordt hij uitgebracht in de Amerikaanse bioscopen.

Fascinerend is het verhaal zeker. Van Meegeren, Nederlands bekendste vervalser, bekwaamde zich in de jaren dertig in het namaken van oude meesters, in het bijzonder Vermeer. Met een speciale techniek, die de doeken een overtuigend craquelé bezorgde, wist hij kunstkenners om de tuin te leiden en zichzelf te verrijken.

The Last Vermeer draait grotendeels om de beruchte naoorlogse rechtszaak tegen Van Meegeren, waarin hij zijn bedrog toegaf om een zwaardere straf voor collaboratie te ontlopen. In 1947 werd bekend dat hij tijdens de bezetting een zogenaamde Vermeer, Christus en de overspelige vrouw, had verkocht aan Hermann Göring, Hitlers tweede man. Van Meegeren probeerde het uit te leggen als een verzetsdaad: hij had Göring maar mooi 1,5 miljoen gulden laten betalen voor een vervalsing. Zijn verklaring riep vooral ongeloof op: hoe konden experts zich zo hebben laten foppen? Als bewijs moest Van Meegeren een nieuwe Vermeer schilderen.

Met hoofdrollen voor Guy Pearce als Van Meegeren en de Deense acteur Claes Bang (die een hoofdrol had in Ruben Östlunds kunstsatire The Square) als een fictieve collaboratie-onderzoeker die zich uiteindelijk opwerpt als Van Meegerens advocaat, heeft The Last Vermeer een veelbelovende cast. Bijrollen zijn er voor Vicky Krieps (Phantom Thread) en August Diehl (A Hidden Life). Nederlandse namen ontbreken op de aftiteling, behalve als het gaat om naamloze rolletjes. Voor de film werd in 2018 twee keer gefilmd in het centrum van Dordrecht, dat moest doorgaan voor Amsterdam.

Achter The Last Vermeer gaat een aantal verrassende makers schuil. Zo zijn scenarioschrijvers Mark Fergus en Hawk Ostby (die zich baseerden op het boek The Man Who Made Vermeers van de Amerikaanse kunsthistoricus Jonathan Lopez) vooral bekend van hun script voor superheldenfilm Iron Man. Regisseur is Dan Friedkin, een zakenman die een fortuin verdiende met het verkopen van Toyota’s en zich sinds 2017 in de filmwereld begeeft: hij produceerde onder meer The Square en Clint Eastwoods film The Mule. The Last Vermeer is zijn debuut als regisseur. Of hij door zal gaan in het vak, is nog maar de vraag; dit jaar kocht hij de voetbalclub AS Roma, waar hij nu voorzitter is.

Door Amerikaanse filmcritici is The Last Vermeer tot nu toe gematigd positief ontvangen. Vooral de vlekkeloze aankleding en het acteerwerk van Pearce worden geprezen. Behalve fascinerend noemde The Hollywood Reporter de film ook rommelig: ‘Er worden simpelweg te veel personages geïntroduceerd, en het is lastig om alle politieke spelletjes te volgen.’ Filmblad Variety noemt het drama ‘onderhoudend’ en ‘een respectabel debuut’.

‘Je vraagt je af wat een Nederlands publiek zal vinden van deze Amerikaanse film’, schrijft filmredacteur Fionnuala Halligan in haar recensie in Screen Daily. Daar komt voorlopig geen antwoord op; The Last Vermeer is hier niet te zien. Over een mogelijke Nederlandse uitbreng – in de bioscoop of online – is nog niets bekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden