The Fountain, You've Got Mail, Easy Rider

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Hugh Jackman en Rachel Weisz in The Fountain van Darren Aronofsky.

The Fountain (Darren Aronofsky, 2006)

NPO 3, 22.00-23.35 uur.


Tijdens de première op het filmfestival van Venetië werd The Fountain met boegeroep onthaald. De derde film van de getalenteerde Amerikaanse filmmaker Darren Aronofsky (Requiem for a Dream, The Wrestler, Black Swan), wiens recente bijbelverfilming Noah ook niet bij iedereen in goede aarde viel, verdeelde critici en publiek. The Fountain is een niet-chronologisch verteld drieluik over drie mannen (telkens vertolkt door Hugh Jackman) die in drie tijdperken - de Middeleeuwen, het heden en vijfhonderd jaar in de toekomst - strijden voor de eeuwige liefde van de vrouw van hun leven (drie keer Rachel Weisz). De ene bezoeker zag een opeenstapeling van pretentieus new-age-gewauwel, de ander een visueel overdonderend, esoterisch meesterwerk. Hoe het ook zij: The Fountain is een van de fascinerendste en origineelste films die de afgelopen tien jaar zijn verschenen. Als dit verhaal al zou bezwijken onder zijn eigen gewicht aan filosofie en symboliek, dan is een film waarschijnlijk nog nooit zo sierlijk ten onder gegaan.

You've Got Mail (Nora Ephron, 1998)

Net 5, 20.30-23.00 uur

Na de succesvolle romantiek van Sleepless in Seattle (1993) ging het trio makers vijf jaar later op herhaling: regisseur-scenarist Nora Ephorn en de acteurs Tom Hanks en Meg Ryan. Het verhaal leunt op Ernst Lubitsch' klassieker The Shop Around the Corner (1940) met James Stewart en Margaret Sullavan. Zonder verrassing, maar het knappe van Ephron is dat ze dit soort niemendalletjes bijzonder aangenaam vormgeeft.

Easy Rider (Dennis Hopper, 1969)

Canvas, 20.40-22.15 uur


Niets wees er in 1969 op dat Easy Rider zou uitgroeien tot dé hippiefilmklassieker. Achter de schermen werd volop gesteggeld over wie welke invloed had op het verhaal (tot aan zijn dood hield de derde scenarist, Terry Southern, vol dat Dennis Hopper en Peter Fonda daar niets aan bijdroegen) en het vierenhalf uur durende epos dat Hopper inleverde, samengesteld uit 80 uur film, werd tot zijn woede door de studio ingekort tot een versie van anderhalf uur. Alles was vergeten toen de film - kostprijs 340 duizend dollar (308 duizend euro) - uiteindelijk 50 miljoen opbracht.

Only Lovers Left Alive (Jim Jarmusch, 2013)

Film1 Premiere, 11.50-13.47 uur.


In een tijd waarin we worden doodgegooid met vampiers in tv-series en films, is niemand cooler dan Adam en Eve in Jim Jarmusch' Only Lovers Left Alive. Het zijn ondoden als rocksterren - met grote zonnebrillen en een schijnbaar oneindig huishoudbudget. Bloed is hun via illegale kanalen verkregen drug, ze leven 's nachts en ze hebben een ons-kent-onsrelatie met mensen over wie normale stervelingen alleen maar kunnen dromen. Het maakt Only Lovers Left Alive een lofzang op schoonheid en cultuurkritiek. Het is bovendien een ode aan ouderwetse types die niet hapsnap leven, niet dromen van kortstondige beroemdheid of van altijd benaderbaar willen zijn. Wellicht net iets te kabbelend, maar acteurs Tom Hiddleston en Tilda Swinton vormen een stelletje dat een eeuwigheid op elkaar lijkt ingespeeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden