Review

The Fault in Our Stars mengt tienerdroom met kankernachtmerrie (***)

Na de bestseller van John Green en het gesol met dat bankje, is er nu dan de film. The Fault in Our Stars, de (in het buitenland) kolossale bioscoophit over twee zieke Amerikaanse tieners, Hazel en Augustus.

Vertelster Hazel was als kind al opgegeven, maar stapt op haar 16de nog rond met zuurstoftankje terwijl de kanker huishoudt in haar longen. Beter worden zit er niet in, dus verstopt ze zich achter sarcasme, elk wezenlijk contact met leeftijdsgenootjes vermijdend. Tot ze op Augustus stuit tijdens haar kankerpraatgroep, het uitje dat Hazel vooral gebruikt om haar scherp ontwikkelde gevoel voor zwarte humor te etaleren.

De gewezen sportknul Gus (de kanker nam zijn onderbeen) is anders: vastbesloten een indruk na te laten in deze wereld, zich niet te laten definiëren - of knechten - door zijn ziekte. Zo'n jongen die elke afwijzing grijnzend pareert ('al je pogingen om mij op afstand te houden zullen vergeefs zijn'), zodat Hazel natuurlijk wel moet smelten. Een eendimensionale rol, maar o zo effectief: in elk andere romantisch melodrama zou een zo gladde charmeur in het tweede bedrijf worden ontmaskerd als oplichter, maar in The Fault of the Stars heerst het onheil slechts op celniveau.

Tegenover de aanstekelijke geliktheid van Ansel Elgorts Gus valt op hoe naturel hoofdrolspeelster Shailene Woodley (The Descendants, Divergent) haar Hazel houdt, acterend zonder grote gebaren. Gus leert Hazel dat je in het zicht van de dood volle liefde kunt beleven. Hazel leert Gus dat het er niet toe doet hoe de wereld over je denkt. Beide acteurs komen goed weg met de gevatte dialoog. Jaloersmakend wijs, geestig, knap en verliefd zijn ze, deze tieners, en ziek.

Ansel Elgorts als Gus en Shailene Woodley als Hazel in The Fault in Our Stars. Beeld ap

Hazel, die een obsessie koestert voor een mysterieuze Hollandse schrijver van een roman over een meisje met kanker, ziet haar wens vervuld als Gus een tripje naar Amsterdam organiseert. De sliert locaties - tunneltje Rijksmuseum, grachtje, tramrit - presenteert de hoofdstad als ideale romantische herfstbestemming.

Voor het soort emotie dat je overvalt is geen ruimte in The Fault in Our Stars; het vocht wordt sans gêne uit de traanbuis geperst. Soms schieten de filmmakers uit, bij het stapelen van gevoelens: Hazel die zich de trap van het Achterhuis op worstelt, met zuurstoftank, om in de nok van de onderduikplek voor het eerst te zoenen, wat met applaus wordt begroet door de overige museumbezoekers. Holocaust, kanker, liefde - een wat ongemakkelijke smakenmix.

Dat doet niet af aan het onderliggende thema, dat ook op minder gekunstelde wijze door de film is gevlochten: de acceptatie en impact van een vroege dood. The Fault in Our Stars mengt tienerdroom met kankernachtmerrie, vol effect.

De acteurs zitten op het inmiddels beroemde bankje. Beeld ap
Fans van de film op het bankje. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden