Weblog

'The Cosby Shows' van 2011: de sitcom is weer helemaal terug

Met de laatste weken van het jaar in het vooruitzicht, wordt in de Verenigde Staten de balans opgemaakt van het lopende televisieseizoen. Welke series hebben zich genesteld in het kijkpatroon van de kritische Amerikanen en kunnen rekenen op een internationale uitrol?

De sitcom New Girl (FOX) slaat enorm goed aan in de Verenigde Staten.

Het zijn opvallend genoeg de nieuwe sitcoms. Met miljoenen kijkers voor titels als New Girl (Fox), Two Broke Girls (CBS), The Middle (ABC) en Up All Night (NBC) lijken de tijden van The Cosby Show, Golden Girls en Married... with Children helemaal terug.

Tot en met het eind van de jaren '90 bleven comedies de best bekeken en gewaardeerde tv-shows in de Verenigde Staten, maar na de door tientallen miljoenen mensen bekeken finale's van Friends, Seinfeld en Everybody loves Raymond, bleef het tien jaar stil. Het decennium van de crime- en ziekenhuisseries brak aan, met CSI en NCIS als echte toppers. Pas sinds twee jaar maakt de sitcom weer een voorzichtige comeback, aangevoerd door het grappige Modern Family, ook in Nederland te zien.

Maar 2011 blijkt dan echt het jaar van de sitcom. Het succes van Modern Family, maar ook Charlie Sheen's Two and a half Men (inmiddels is Sheen vervangen door Ashton Kutcher), maakten de weg vrij voor een zee aan nieuwe sitcoms dit seizoen, die blijkens de kijkcijfers worden omarmd. Vooral New Girl doet het dus goed, een vederlichte serie over een jong meisje dat na een relatiebreuk in een appartement met drie singlemannen komt te wonen.

Dvd-boxen
Thanksgiving (de laatste donderdag van november) geldt als het onofficiële moment om de tops en flops op een rij te zetten. Genoemde comedies vallen onder de tops. Zij krijgen allemaal een nieuw seizoen en duiken vermoedelijk snel de grenzen over. En met Nederlanders als bewezen liefhebbers van Amerikaanse series - rekken van entertainmentzaken staan vol met honderden dvd-series - zullen ze al gauw hier verkrijgbaar zijn.

Nieuwe series krijgen in de regel groen licht voor 13 afleveringen. Als ze aanslaan, worden er 9 afleveringen bijbesteld, genoeg om een vol seizoen te draaien - van september tot januari. Slechts eenderde van alle geslaagde shows krijgen vervolgens een go voor een tweede seizoen. Nog wat succesvolle debutanten: Het sprookjesachtige Once Upon A Time (ABC), het 24-achtige Home Land (binnenkort al bij BNN te zien), het drama Revenge, over een vrouw die in het chique The Hamptons wraak neemt op hen die volgens haar verantwoordelijk zijn voor de dood van haar vader. Tot slot nog te noemen: The American Horror Story, dat furore maakt op de kleine zender FX.

Flops
Het is afwachten welke series door Nederlandse zenderbazen worden opgepikt. Ondertussen zijn er natuurlijk ook grote flops te melden. Officieel zijn tot nu toe zijn vijf series al na enkele afleveringen van de buis gehaald. NBC's The Playboy Club (TPC) en Free Agents, How to be a Gentleman van CBS, ABC's opgepoetste serieversie van Charlie's Angels en H8R van het kleinere kanaal The CW. De comedy Man Up! van ABC gaat het vermoedelijk ook niet redden, maar mag het seizoen afmaken.

Vooral de mislukkingen van The Playboy Club en Charlie's Angels zijn opmerkelijk. Beide series kregen wereldwijd veel media-aandacht, maar het Amerikaanse publiek zat er duidelijk niet op te wachten. De niet-naakte dames van TPC - want verboden op een grote zender als NBC - stelden teleur en gingen na drie afleveringen op zwart. Een andere serie die net als The Playboy Club duidelijk op het succes van het jaren 50/60-epos Mad Men is gebaseerd, Pan Am, heeft het ook moeilijk. Ondanks de complimenten voor de look and feel, wil het Amerikaanse publiek er maar niet aan wennen. Het is nog onzeker of dit drama over vervlogen tijden in de Amerikaanse luchtvaart een vervolg krijgt.

Vele dollars aan investeringen gaan ondertussen verloren. Decors worden gebouwd, tientallen acteurs op de loonlijst, en dat voor series die soms al na enkele afleveringen worden geschrapt. En de criteria zijn alleen maar scherper geworden als gevolg van de financiële crisis die uiteraard ook de tv-wereld heeft bereikt.

Broodjes bij Subway...
Overigens is het niet alleen zo dat series met een gigantisch publiek gecontinueerd worden. Steeds vaker wordt gekeken daar de exacte samenstelling van het publiek, zodat sponsors precies weten voor wie ze het doen. Een serie als Chuck stond bijvoorbeeld na twee seizoenen met matige kijkcijfers op de nominatie geschrapt te worden. Fans van de serie besloten direct massaal broodjes te kopen bij sponsor Subway. Die ging overstag waardoor alsnog een derde serie kon worden gemaakt.

Bekijk enkele trailers van succesvolle nieuwe series in de VS:

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.