The Caller, Zwartboek, Mud

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Rachelle Lefevre in The Caller Beeld
Rachelle Lefevre in The CallerBeeld

The Caller (Matthew Parkhill, 2011) RTL 8, 22.15-00.05 uur.

De uitstekende films liggen vanavond voor het oprapen en daarom is het aardig juist een minder geslaagd maar niettemin onderhoudend kleinood te tippen - voor de kijker die onbezorgd wil griezelen. In The Caller krijgt de pas gescheiden en verhuisde Mary vreemde belletjes van een vrouw die naar de vorige bewoner van Mary's huis zoekt. Gaandeweg beseft Mary dat deze Rose vanuit het verleden met haar belt, en dat die steeds dreigender klinkende telefoontjes alles te maken hebben met de provisorisch gemetselde muur van haar voorraadhok. Wat zou achter die muur schuilen? Moet Mary bang zijn voor haar ex-man of verbeeldt ze zich diens dreigementen? En waarom duikt haar bakelieten draaitelefoon óók op in de hal van haar nieuwe vriend?

The Caller is zo'n film die zijn vele plotgaten probeert te verdoezelen met troebel camerawerk en een dreunende soundtrack, en je tóch stevig bij de lurven grijpt met een onbestemd, naar sfeertje. En misschien dat die plotgaten ook worden gegraven door Mary's eigen verwrongen brein, en dat The Caller eerder labyrintisch dan slecht geschreven is.

Zwartboek (Paul Verhoeven, 2006) NPO 3, 22.05-00.25 uur.

Het is een beeld dat geen andere filmer zo zou hebben laten zien. Wanneer in Zwartboek SS-soldaten een groep vluchtende Joden hebben uitgemoord, haasten ze zich de bezittingen van hun rijke slachtoffers te verzamelen. Van een dode vrouw die op haar rug ligt worden eerst de borsten ontbloot, daarna rukken graaiende handen de juwelen om haar hals met geweld weg. Paul Verhoeven met het shot van de vermoorde en beroofde vluchtelinge dat het bij hem nog altijd hetzelfde gaat: vlees, bloed en lage instincten, hebzucht en geweld - dat zijn de fundamenten van het met drie Gouden Kalveren bekroonde Zwartboek, over een Joodse verzetsvrouw (Carice van Houten) die bij de nazi's infiltreert. Met Van Houtens inmiddels klassieke wanhoopskreet 'Houdt het dan nooit op!'.

Mud (Jeff Nichols, 2012) Canvas, 22.30-00.35 uur.

De exen Reese Witherspoon en Matthew McConaughey hebben in dit broeierige drama een gecompliceerd verleden en zijn gescheiden van elkaar op de vlucht voor politie en andere belagers. Twee jonge jongens treffen hoofdpersoon Mud (McConaughey) in zijn schuilplaats, wat een reeks ontwikkelingen in gang zet die niet alleen spanning in zich bergen. Mud is met nadruk ook het portret van een gemeenschap aan de rand van de maatschappij; de film is opgenomen in de natuur rond de White River in Arkansas (VS). Die locatie steelt de show, waar de acteurs zichtbaar moeite hebben met het rammelende scenario.

A Story of Children and Film (Mark Cousins, 2013) Film 1 Sundance, 21.00-22.45 uur.

Het toetje na Cousins' gelauwerde The Story of Film is een ode aan de mooiste kinderpersonages uit de filmgeschiedenis. Cousins gebruikt geforceerde middelen om zijn filmfragmentenparade gewicht te geven; wat het geheel de moeite waard maakt, is dat Cousins zo veel bekende en onbekende films tevoorschijn tovert die je onmiddellijk wilt (her)zien. En al zou Cousins vaker zijn mond mogen houden, zodat de toeschouwer zelf kan nadenken over wat hij ziet, zijn bewondering voor de jonge helden van de wereldcinema is er niet minder aanstekelijk door.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden