The Blues Brothers, TBS, Behind the Candelabra

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Beeld uit The Blues Brothers. Beeld .
Beeld uit The Blues Brothers.Beeld .

The Blues Brothers (John Landis, 1980)
Veronica, 20.30-23.10 uur

De in Chicago geboren filmmaker John Landis is nog steeds af en toe aan het werk, maar hij was vooral eind jaren zeventig en begin jaren tachtig, rond zijn 30ste levensjaar, verantwoordelijk voor een paar mijlpalen in de geschiedenis van de film (Kentucky Fried Movie, Trading Places, Into The Night) én videoclip (Michael Jacksons Thriller). Voor zijn films gold dat de echte waardering pas jaren later kwam. Misschien met uitzondering van zijn grootste hit: het aanstekelijke, muzikale filmfeestje The Blues Brothers.

Vanaf de allereerste scène, waarin de ene blues brother (Dan Aykroyd) de andere (John Belushi) uit de gevangenis haalt en er direct gezeik ontstaat over de kwaliteit van de gestolen politieauto waarin ze rijden, dendert de film ruim twee uur voort met absurde scènes waarin de broers hun band bij elkaar proberen te krijgen voor een benefietconcert voor het weeshuis in Chicago waarin ze zijn opgegroeid. Met onzinnige achtervolgingen die alleen lijken te zijn gemaakt omdat het zo ontzettend leuk is een goeie achtervolging in elkaar te draaien. En vooral met aanstekelijk swingende muzikale intermezzi, die stuk voor stuk geschiedenis schreven, met hulp van grootheden als James Brown, Aretha Franklin en Ray Charles.

TBS (Pieter Kuijpers, 2008)
NPO 3, 22.10-23.40 uur

Een van de vele films en series waarin regisseur, producent en scenarioschrijver Pieter Kuijpers zijn interesse aan de dag legt voor crimineel Nederland. Na Van God Los (over een Venlose bende) en Off Screen (over de gijzelnemer die de verkeerde Philipstoren binnen wandelde) portretteert hij in TBS een ter beschikking gestelde gevangene (in het Telefilmproject waarvan ook TBS deel uitmaakt, zoeken filmers geregeld hun onderwerpen meer direct in de maatschappij). Deze Johan (Theo Maassen met volle overtuiging) ontsnapt uit zijn kliniek, gijzelt een pubermeisje en gaat met haar op zoek naar zijn moeder, die moet bewijzen dat hij onschuldiger is dan men denkt. Ook al ontspoort de film zo nu en dan, het prettige en knappe van Kuijpers is dat je ziet dat hij bovenal in film denkt. Met filmische middelen manipuleert hij knap het oordeel van de kijker over de dan weer aandoenlijke, dan weer gevaarlijke engerd die Johan is, en daarbij schroomt hij niet zo nu en dan ook dingen níét te laten zien.

Behind the Candelabra (Steven Soderbergh, 2013)
Film1 Premiere, 11.25-13.18 uur

Het is kitsch in zijn meest glorieuze vorm, zoals de wereld van Valentino Liberace (1919-1987) in Behind the Candelabra wordt verbeeld. Duizendpoot Soderbergh (Ocean's Eleven, Magic Mike) schetst de laatste tien jaar uit het leven van de Amerikaanse showpianist via de bewonderende blik van zijn jonge chauffeur/geliefde Scott Thorson (Matt Damon) en creëert zodoende een megalomane, blinkende, in een goudgele gloed gefilmde wereld vol dure sportwagens en diamanten ringen. Het zijn daarbij de acteurs die de onvolkomenheden in het scenario verbloemen; Douglas voorziet zijn personage van de juiste balans tussen tragiek en ironie, zonder daarbij te verzanden in voor de hand liggende variaties van overacting. Damon overtuigt als naïeve adonis, terwijl Rob Lowe excelleert als droogkloterige plastisch chirurg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden